Västkusten Runt

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Västkusten Runt

Post by olof »

Tjena CG

Jag kommer inte att cykla en meter i det vädret. Jag får gå ner och köra på spinningcykeln istället.

Mvh

Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Västkusten Runt

Post by molsson »

Verkar bättre på söndag. Klart har i och för sig ändrat från regn 32 mm till skurar och 9 mm under dagen så i den takten är det soligt i morgon :-D.

Förslag vid överfallsväder på lördag är att starta på söndag klockan 07:30 på från Kviberg och strunta i Hisingen. OBS Vägarbete gör att Marieholmsbron inte är åtkomlig från sydväst. Går heller inte att cykla längs Marieholmsgatan. Mat kan vi få i Rotviksbro och Trollhättan även om vi måste betala för den på söndag. Lämpligt är också att gå annan väg över Tjörn eller rent av att cykla via Svanesundsfärjan pga trafiken.

Skriv gärna om ni är med på Söndagsalternativet.

Avvaktar väderrapport senare idag, kanske cyklar korta på lördag om vädret är någorlunda.
/Magnus
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Västkusten Runt

Post by Claes-Göran Andersson »

Jag har hämtat nummerlappen så jag är beredd om vädret är tjänligt för cykling imorgon. Vi håller kontakten på denna tråd!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Västkusten Runt

Post by peter jonsson »

Jag kommer att åka till start är vädret för dåligt kommer jag att köra korta banan. Man kan ju starta och bestämma vilken bana man vill köra vid delningspunkten.

//Peter
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Västkusten Runt

Post by Mikeryd »

Jag kommer också åka ned till starten i morgon. Jag förbereder mig för att köra, men eftersom delar av i 7:30 gänget lutar åt att inte vara med i morgon och i stället flytta passet till på söndag kanske vi inte blir så många från den gruppen. En del av oss har inte möjlighet att träna på söndag (Mors dag). Ett alternativ är kanske då att slå ihop Lygnargrupperna och bilda ett gäng. Vi kan väl se i morgon strax före Kl 7 - i regnet - och se hur det ser ut.
Mikael
mason.linke
Posts: 180
Joined: 2013-01-24 16:41
Fornamn: Sebastian
Efternamn: Linke

Re: Västkusten Runt

Post by mason.linke »

Hej

jag håller med Olof, ingen lyst över huvudtaget att cyckla i regn... Jag kan tyvärr inte på söndag heller pga familj-aktivitet.

Sebastian
Patrik
Posts: 33
Joined: 2009-11-24 19:27
Fornamn: Patrik
Efternamn: Ackell

Re: Västkusten Runt

Post by Patrik »

Hej!

Jag tänker cykla solo, ganska långsamt, ser det som en randonneursväng med korv och mos och grejor.

Till er som tänker ta er runt, 7.30 fokus e dyl: :-D You're a cut above. It's not training unless it's raining. :-D

Mjölksyra ger starka ben!


#Patrik.
Last edited by Patrik on 2015-05-29 21:16, edited 1 time in total.
ragnar crona

Re: Västkusten Runt

Post by ragnar crona »

Jag är klart sugen på att köra! Men det finns gränser för vilket väder jag kör i. Har hämtat nummerlapp och bestämmer imorgon bitti. Söndag funkar inte för mig.
/Ragnar
rolfi
Posts: 171
Joined: 2010-09-13 22:33
Fornamn: Rolf
Efternamn: Taipale

Re: Västkusten Runt

Post by rolfi »

Hallå vad är ni för glaslirare? [-X
Prognosen för lördag är inte så himla dålig, ja det kommer att regna lite på förmiddagen men inte dem mängder som ni har sett i tidigare prognoser. Kolla gärna prognosen innan ni kastar in handduken, lite regn fram till 10:00 därefter uppehåll. Som mest 2,7 mm. Svaga vindar som Max 7m/s vid 17:00 tiden, då har vi gått i mål. Temperaturen kommer heller inte vara så dålig.
Jag kommer att cykla 275 km i morgon jag hoppas att vi ses i morgon.
//Rolfi
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Västkusten Runt

Post by Claes-Göran Andersson »

Har förberett mig för worst scenario. Tar en större ryggsäck med regnskydd i den har jag lite ombyte. Har bytt pedaler till mina MTB SPD på Ridleyn med bakskärm. Med dessa pedaler kan jag cykla med vinterskorna som är regntäta. Har satt på regnmössan på hjälmen!! Tar med mina cowboychaps...regnskydd för lår och de ädlare delarna!

Både SMHI och YR visar regn fram till 11 resp. 12.00. Yr visar mer regnmängder. Det positiva som Rolf skriver ovan är att vinden blir lite mer medgörlig. Jävligare än Jotunheimen 2011 kan det aldrig bli så jag börjar bli mentalt förberedd nu. :twisted:

Vill ha träningsmilen tiden är underordnad.................

//CG
"He is able who thinks he is able!"
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Västkusten Runt

Post by dlridings »

Regn? Ni kallar morgondagens prognos för regn?

Man blir "Super Randonneur" om man kör en serie på en säsong. En serie är 200, 300, 400 och 600 km. I år har jag kört till Super Randonneur (dubbelt upp till och med) och jag kan skriva upp en hel serie, 200, 300, 400 och 600 där varenda distans har körts i regn och kyla. En liten bensträckare i plus grader har ingen dött av :-)

Lycka till imorgon. Jag har på känn att ni kommer att få fint väder. Jag lovar. :-)

Daniel
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Västkusten Runt

Post by dlridings »

Peter, den korta banan var ganska fin. Vägen från Ucklum till Västerlanda är en fin väg. Det är inget dumt alternativ.

Vägen från Hogstorp till Ellenö och sedan österut till Trollhättan är också fin, förstås. Men det är inget nedköp att ta den kortare banan.

Daniel

Edit: jag skrev "var ganska fin" istället för "är ganska fin" därför att jag kom just tillbaka från att köra runt på den. Vi satte upp skyltar på eftermiddagen.
Magnus Orrebrant

Re: Västkusten Runt

Post by Magnus Orrebrant »

Jag passar i morgon. Törs inte chansa på att få ont i ryggen och 15mil hem i dåligt väder. Får bli långpass i källaren till girot i ställer ;-)
Magnus Johansson
Posts: 210
Joined: 2012-08-18 11:37
Fornamn: Magnus
Efternamn: Johansson

Re: Västkusten Runt

Post by Magnus Johansson »

Hej på er. Jag ställer in idag
Mvh.
Magnus Johansson
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Västkusten Runt

Post by Claes-Göran Andersson »

Secket sketväder!

Västkusten runt i ösregn. Det kändes kass redan från början var orkeslös idag nåt med magen som inte stämmer. Fick springa på toa innan start hann precis till starten 7.04. Inga Lygnare verkar som att de som kom i det dåliga vädret startade 07.00.

Bestämde mig tidigt att detta blir ren träning rullade upp över Tjörn, Orust. Skippade Orust krokarna körde raka vägen från Varekil, Henån och in på banan vid Nötesund. Slapp 10 km krokar och backar inne i Orust skogarna. Tog mig upp till Hogstorp, efter korv och mos åkte nummerlappen av. Höll 27 i snitt till Tjörn sedan tog alla backar ut sin rätt. Cyklade ner till Uddevalla från Hogstorp vidare till Ljungskile där frugan hämtade mig i ösregnet. Var totalt pisseblöt rätt igenom. Körde själv hela vägen det blev 130 km till slut.

Provade att cykla med vinterskor idag vilket inte är att rekommendera. Fungerar dåligt när regnet rinner ner från benen i skon, blev pisseblöt och skorna vägde rejält när jag tog av dem precis som kläderna. Undrar hur många extra kilo jag släpade på idag?

Vi körde över till Lilla Edet och upp mot Trollhättan det var inte många cyklister man såg från bilen. Första gruppen med några Lygnare mötte vi när vi svängde upp mot Trollhättan vid krysset i Lilla Edet. Halvägs upp mot Trollhättan kom en liten grupp till med Martin J., han kom ifatt mig vid St. Jörgen hade missat starten. Spridningen var stor och glest mellan cyklisterna oftast ensamma.
"He is able who thinks he is able!"
Karin_F

Re: Västkusten Runt

Post by Karin_F »

Det var en tuff dag även för 125-kilometrarna.

Jag cyklar verkligen i ett eget tempo, lät alla snabbisar och andra försvinna och låg tillsammans med två som höll ett bekvämt tempo ut ur stan. I backen upp mot Skogome lämnade jag dem. Och sen var jag ensam. Det var först vid 2-mils skylten som det kom någon och cyklade om mig, och då startade jag ändå vid 9, dvs. det var några hundra till bakom mig.

Regn och medvind upp till Kode/Jörlanda, då och då torkade jackärmarna men inte så länge.

Vägen från Ucklum till Västerlanda är magiskt. Uppehåll, men fuktigt och mystiskt kraxande fåglar. Efter första backen kommer ett hus med någon slags antilopdödskalle över porten in mot gårdsplan. Bakom ladan en hemsnickrad hönsgård och strax därpå tar en jordskottliknande skog vid (för er som såg den fantastiska TV-serien så förstår ni känslan). Sen började det regna, igen. Blött som f-n men med neoprenskoöverdragen så blir jag i alla fall inte kall om fötterna. Som plåster på såren (alla dj-la små backar) så kommer en riktigt kul utförsåka på slutet.

Depå vid Västerlanda kyrka, sen ut på vägen som man hällt ut en massa oljegrus på några kilometrar, så hysteriskt jobbigt. Sen fick jag dessutom punktering…, lyckades byta slang men med luften var det värre, jag måste öva på luftpatronerna. Men som tur var så kom servicebilen efter en stund och pumpade upp min slang.

Sen var det inget annat än motvind. Eländigt. På fältet strax efter Ragnhildsholmen låg ett halvt rådjur, där satt en korp och åt. Och sen så var det uppförsbackar igen. Dom knäcker mig. I backen tillbaks upp till Skogome så kraxade en korp så jag fick svära åt den ”jag är inte död än” – men det var nära kändes det som :shock: Sista backen - hurra, trodde jag. Sväng vänster upp mot Backa, j-vlar vad jobbigt det var. Backar tar all min kraft och knäcker mig, på platten har jag hyffsad fart och utför försöker jag trampa igen vad jag förlorat uppför.

Men jag kom i mål tillslut, det gör man nästan alltid :-D Fast det är ju lite knäckande (!) när speakern glatt annonserar att nu är de sista 50 från 125 kilometaren på väg in, måste han säga det så högt? Jag får skylla det på punkan, tappade säkert 30 minuter där, härligt när man har något att skylla på ;-)

Hoppas att alla ni andra som tog er runt idag har några trevliga minnen med er, mitt bästa är nog ändå de glada funktionärerna i depån i Kungälv. =D>

/Karin, legitimerad långsam- och ensam cyklist :twisted:
Last edited by Karin_F on 2015-05-31 09:15, edited 1 time in total.
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Västkusten Runt

Post by molsson »

Cyklade loppet 275 km idag.
Tränar inte cykel i morgon.
/Magnus.
Hans T
Posts: 192
Joined: 2012-07-09 19:49
Fornamn: Hans
Efternamn: Törnblom

Re: Västkusten Runt

Post by Hans T »

Vilka hjältar ni som gav er ut på Västkusten runt idag är! Sällan har jour på jobbet känts så rätt för min del.
User avatar
T.F
Posts: 200
Joined: 2012-01-03 19:00
Fornamn: Thomas
Efternamn: Forsberg

Re: Västkusten Runt

Post by T.F »

..jo,jag cyklade idag!! vaknade imorse tittade ut,nä du! lade mig igen,å så gött! vaknade efter några timmar,tittade ut,varför inte! cyklade snabbbbt ner till starten frågade -har alla grupper gett sig iväg? ja,den sista vid halv tio sa en tjej i nr lapps utdelningen,men så kommer en kille in,som hämtat sina glömda skor o hans kompisar hade väntat på´n,då hänger jag på er sa jag,å vi 9st startade som definitivt sista grupp långt efter de andra på korta banan,kul med motionscykling upplevde jag under färden,vi stannade förstås på första stationen i Kungälv för bullar! sen var belgisk kedja eller ens tvåpar inte nåt som existerade här,nej fram med en gubbe som drar läääänge så att de sista hängs av,sen fram med en ny gubbe som drar läääänge så att endast fyra man är kvar till andra stationen där vi självklart går in för att få bullar,sportdryck,bananer o saltgurka som ätes under samspråk,sen kissa förstås,tre av oss beger oss tillsammans iväg efter en stund,upp över bron o bort mot Svartedalen med de roliga backarna,jag tänkte att nu får väl jag dra lite oxå.. vips,så försvann de båda kvarvarande bakom mig,okej nu är det träning som gäller då,backarna flögs upp i i minst dubbel hastighet mot övriga där,förbi tant Agda med cykelkorgen,
tjocka farbrorn med rakstyre,en skäggig man med breda skärmar,nån mountainbike cyklist osv,hundratals av dem,åsså jag pumpandes mjölksyra uppför,
de undrade nog..nåväl,ensamkörning förbi folk i 8mil i ösregn o mest motvind hemåt fick det bli,4.20 var jag ute,snittet i mål på drygt 30 bidde´det,
men då gick det,hmm..inte ens i det snittet i medvinden upp med cykelkamraterna,skitsamma,kul ändå på nåt sätt att motionera!
å jag hoppas verkligen att min idiotiska,odrägliga,efterhängsamma förkylning gav med sig i detta väder...
cykling imorrn,söndag? troligtvis på egen tid nån gång,då andra aktiviteter står för dörren.
-Jag tänkte allt på er som cyklade långa banan,jösses,heja er!
User avatar
Magnus Lindh
Posts: 49
Joined: 2014-08-15 23:28
Fornamn: Magnus
Efternamn: Lindh

Re: Västkusten Runt

Post by Magnus Lindh »

Hej
Vi var några Lygnare som kom till starten 07:00. Det bildades snabbt en spontanklunga med långa förningar och sen föll man bak. Regn och medvind första 100 km. Sen blev det lite bättre i 70 km, sen återkom regnet i skurar de sista 100 km. Allt flöt på bra tills vi kom in i Älvdalen efter Lilla Edet, där fick vi riktig motvind, vi var nere i 23 km/h trots ganska bra tryck i pedalerna.
Sista biten genom Tuve stod vi på bra med de sista krafterna. Vi var tre Lygnare som gick i måll i en klunga på 7 man på tiden 08:56. johan Hallneus, Jan Bergström och undertecknad.
Tror vi lyckades få snabbaste tiden, men det var inte så många som fullföljde, men etta är etta!
Magnus Lindh
Post Reply