Härsjöarna runt Lördag 2020-10-31 kl. 10:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Härsjöarna runt Lördag 2020-10-31 kl. 10:00

Post by andale »

Härsjöarna runt Lördag 2020-10-31 kl. 10:00
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Passtyp: Vintercykling

OBS Ändrat till lördag

Startplats: P-platsen vid Glashuset i Sävedalen
Karta till startplatsen och anmälan hittar du HÄR eller på knappen "HÄNDELSE "

Distans: 61 km

Bana: https://ridewithgps.com/routes/34382722
Passansvarig: Magnus O.
Hjälpryttare:

Info från Passansvarig:

Fika på Cederleufs, Sävedalen efter passet.

Detta är ett vintercyklingspass, läs här vad det innebär :!:

Hur klär man sig i kylan: Läs här :!:


• Godkänd cykelhjälm skall användas.
• Cykeln skall ha ett fungerande bromssystem.
• Vid cykling i mörker skall belysning finnas och gärna reflexväst.
• Vid klubbens normala gruppcykling är inte tempostyre tillåtet.
• Vi följer gällande trafikregler
• Passledarens direktiv skall följas
• Ladda gärna ner appen 112

Läs gärna igenom klubbens träningspolicy oavsett om ni är ny eller gammal i klubben.
/Anders
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Härsjöarna runt Söndag 2020-11-01 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Magnus!

Efter Slätthult i slutet av grusvägarna vid Härskogen cyklar du på stigen i skogen fram till Gransjöås som vi gjort med Janne många gånger?

//CG
"He is able who thinks he is able!"
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Härsjöarna runt Söndag 2020-11-01 kl. 10:00

Post by molsson »

Hej CG , jag tror det. Efter Vällsjövägen som är grus så är det cirka 1 km på skogsväg/stig innan man kommer upp på gruset igen och vidare mot Gransjöås, Dock med Janne har vi väl kört åt andra hållet och då haft mer stig till Gransjöås, nu kör vi grusvägen från Gransjöås ned till Härrydavägen ungefär vid Härryda smide.

/Magnus
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Härsjöarna runt Söndag 2020-11-01 kl. 10:00

Post by molsson »

Lite inspirationsbilder från testcyklingen i lördags
IMG_1975[1].JPG
IMG_1979[1].JPG
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Härsjöarna runt Söndag 2020-11-01 kl. 10:00

Post by molsson »

IMG_1977[1].JPG
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Härsjöarna runt Söndag 2020-11-01 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Vi har kört åt båda håll innan Härrydavägen har vi kommit ner från Dalavägen och och höger upp till Gransjöås sedan stigen genom skogen. Eller tvärtom ner på gruset och vänster in på Dalavägen för vidare färd mot Tollered på några stigar och fina grusvägar.

Stigen brukar vara riktigt sunkig med stora vattenpölar. Hoppat av cykeln och sprungit på sidan flera gånger.

Förvånad att ni inte går upp i Jonsered och går grusvägarna till Hulan. Sedan höger mot Härskogsvägen, efter Öxeryd vänster mot Lerum och in till Slätthult höger innan långa backen ner till Kastenhovsmotet.

Alla snackar grusväg och det är många km grusväg som är borta som kartan ser ut
"He is able who thinks he is able!"
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Härsjöarna runt Lördag 2020-10-31 kl. 10:00

Post by molsson »

Då väderprognosen är sådan att det är bättre väder på lördagen så cyklar vi på lördagen i stället.

Är säker tillräckligt blött i skogen i alla fall för de som ville cykla i regnet, hoppas alla kan byta som är anmälda till söndagen.

Kalendariet ändras under dagen.

/Magnus
User avatar
Magnus Lindh
Posts: 49
Joined: 2014-08-15 23:28
Fornamn: Magnus
Efternamn: Lindh

Re: Härsjöarna runt Lördag 2020-10-31 kl. 10:00

Post by Magnus Lindh »

Ok att cykla lördag för min del
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Härsjöarna runt Lördag 2020-10-31 kl. 10:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Måste kliva av då rundan är flyttad till lördag. Denna dag ska Roald och jag reka nästa veckas runda med start från Kungsbacka NYA Badhus. Välkommen nästa söndag den 8 november. Mer info kommer så klart här på hemsidan i god tid innan nästa söndag, men redan nu kan ni anmäla er i kalendariet - kommer att bli en kanonrunda!
Kör så det ryker i morgon - men säkert!
Lars-Inge
Eder guide i det södra soliga distriktet
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Härsjöarna runt Lördag 2020-10-31 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Får börja träna hårdare imorgon så jag tänkte göra samma att jag cyklar med MTB hemifrån på banan. Hasse C och jag träffas strax före 10.00 uppe på toppen av Härkeshultsvägen från Jonsered och går grusvägarna ner till Hulan. Gör samma efter Öxeryd att vi går höger på gruset mot Härskogsvägen och cyklar vänster på asfalten mot Lerum några km genom rakan och svackan till avtaget mot Slätthult sedan höger mot Gransjöås.

Det blir lugnt för vår del så vi kanske syns på spåret efter Slätthult.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
mason.linke
Posts: 180
Joined: 2013-01-24 16:41
Fornamn: Sebastian
Efternamn: Linke

Re: Härsjöarna runt Lördag 2020-10-31 kl. 10:00

Post by mason.linke »

Jag är bortrest imorgon, ha en bra runda!!
Seb
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Härsjöarna runt Lördag 2020-10-31 kl. 10:00

Post by molsson »

Vi blev 6 stycken som gav oss iväg i det vackra höstvädret. Träden i vacker höstskrud och Aspenskristallblå vatten hjälpte dock inte mot punktering så Martin fick öva på slangbyte föredömligt instruerad av Anders.

På väg ut ur Lerum avvek vi från banan pga vägarbete och fick en riktig pulshöjare till backe, kort men ack vad brant innan vi fportsatte asfalten upp mot den första längre grussträckan, sedan grus på baksidan av Lerum avbrutna av korta asfaltpartier där andan kunde hämtas. Bort mot Knavra och backen upp mot Slätthult. Då det är 3 kilometer från foten till toppen på stigningen tog vi det lungt och försiktigt. Sedan in i skogen på goa grusvägar som blir mindre för varje hus som passeras och till slut är malare än styret. Christian utnyttjade det vackra solskenet till att ta ett bad i en av pölarna på skogsstigen men vi andra avstod och klarade oss utan missnöje fram till gruset på andra sidan.

En andra punktering vid Gransjöås gjorde att vi blev passerade av GC och Hasse som hade haft lite egna äventyr på skogsstigarna, Sedan den snabba grusvägen ned till Härrydavägen.

På hemvägen tog 5 en extrarunda runt grönalagunen, men Bengt som skulle hem och motionera körde närmaste vägen. I Öjersjö så vek Christian av söder ut så vi blev 4 som kom tillbaka till startplatsen.

Ingen snabb bana men med flera pulshöjare för mig i alla fall bara för att ta sig fram, upp för backar och över stigavsnitt. Var nog mer än 600 stigmeter på banan för jag hade 1050 hemma.

Nästa vecka blir det Lars-Inge som leder nere i södern, då kanske det blir ändå bättre badväder.

/Magnus
Martinu
Posts: 6
Joined: 2018-09-23 13:11
Fornamn: Martin
Efternamn: Utbult

Re: Härsjöarna runt Lördag 2020-10-31 kl. 10:00

Post by Martinu »

Tack för turen☀️
Jättefin omväxlande bana👌
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Härsjöarna runt Lördag 2020-10-31 kl. 10:00

Post by andale »

Vilken fin runda och en fröjd för ögat med alla vackra höstfärger.
20201031_115314.jpg
20201031_115314.jpg (1.08 MiB) Viewed 11043 times
20201031_115154.jpg
20201031_112524.jpg
/Anders
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Härsjöarna runt Lördag 2020-10-31 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Mötte Hans C. uppe på Jeriko, vi cyklade MTB idag och tog grusvägarna till Hulan vidare över Öxeryd och grusvägarna till Härskogsvägen där vi gick vänster några km för att gå in mot Brunstorp och Slätthult.
Förbi Vällsjön in på gruset och sedan sista stigen över mot Gransjöås.

Där blev det fel vi gick rätt i Y korset tog höger med det var så sunkigt att jag trodde det var fel har ju cyklat där flera gånger tidigare. Då gick vi tillbaka och tog den vänstra men det var helt galet hamnade i rishögar och myr blev dyngblöt i skorna.
Gick tillbaka till Y korset och tänkte lägga ner och ta stigarna till Härskogen då ser vi spåren efter gänget med crossar så då gick vi in igen på den högra stigen och tog oss fram till Gransjöås och träffade på gänget som fått punktering.

Efter allt regnande var det riktigt sunkigt och mycket stenar gömda i gräset som jag inte gillar. Grusvägen ner till Härrydavägen sedan mot Landvetter. Hasse cyklade hem i Landvetter och jag fortsatte över Tahult till Partille.
Bortsett från allt springande i skogen med cykeln blev det 54 km, 3 timmar och 800 hm och en fin höstdag på cykeln.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Corre
Posts: 52
Joined: 2018-08-21 09:00
Fornamn: christian
Efternamn: von corswant

Re: Härsjöarna runt Lördag 2020-10-31 kl. 10:00

Post by Corre »

Vadå grusvägscykling?
Låt er inte luras av detta fagra snack, sumpmark är det sanna epitetet på underlaget för dessa vinterrundor mina venner och ni gör klokt i att skruda er i nått a la mollsons klubbmästerskapsutstyrsel förslagsvis kompletterat med snorkel och cyklop inför nästa runda! I sanning en tuff upplevelse för en asfaltsnötare i total avsaknad av de kritiska skillsen balans och cykelkontroll.

/Vinterbadaren

PS. Kan man få be om en nybörjarkurs i träskscykling?

PS2. Låt er inte heller luras av det här inlägget, det var en riktigt härlig runda om än i fuktigaste laget kanske (för en gubbe då)

PS3. Namnet på nästa veckas runda gör ju att det redan börjar vattnas i munnen och som av en händelse ska vi starta vid en simhall!
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Härsjöarna runt Lördag 2020-10-31 kl. 10:00

Post by molsson »

Christian, jag trodde rundan var den nybörjarkurs du behöver. Tänk på att ordföranden klarade sig med en fot i backen totalt. :-D

/Magnus
Post Reply