Hälsningar från Häll snäs söndag 2021-01-31 kl. 10:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Hälsningar från Häll snäs söndag 2021-01-31 kl. 10:00

Post by andale »

Hälsningar från Häll snäs söndag 2021-01-31 kl. 10:00
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Passtyp: Vintercykling

Startplats: Preem
Karta till startplatsen och anmälan hittar du HÄR eller på knappen "HÄNDELSE "


Bana: Hälsningar från Häll snäs kort: https://ridewithgps.com/routes/34840034
Passansvarig: Peter Jonsson

Bana: Hälsningar från Häll snäs lång: https://ridewithgps.com/routes/34835794
Passansvarig: Christian von Corswant

Info från Passansvarig:

Detta är ett vintercyklingspass, läs här vad det innebär :!:

• Godkänd cykelhjälm skall användas.
• Cykeln skall ha ett fungerande bromssystem.
• Vid cykling i mörker skall belysning finnas och gärna reflexväst.
• Vid klubbens normala gruppcykling är inte tempostyre tillåtet.
• Vi följer gällande trafikregler
• Passledarens direktiv skall följas
• Ladda gärna ner appen 112


Läs gärna igenom klubbens träningspolicy oavsett om ni är ny eller gammal i klubben.
/Anders
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Hälsningar från Häll snäs söndag 2021-01-31 kl. 10:00

Post by peter jonsson »

Härligt att se att det redan är 7 anmälda till söndagens runda.
Det ser ut som det ska vara kallgrader hela veckan men lite nederbörd.
Det är nog säkrast att köra med dubbdäck på söndag. Jag tror några skulle provköra banan på onsdag så vi får nog en rapport då.


//Peter och Christian
User avatar
Bengt Tonnvik
Posts: 278
Joined: 2005-12-28 22:09
Fornamn: Bengt
Efternamn: Tonnvik
Location: Partille

Re: Hälsningar från Häll snäs söndag 2021-01-31 kl. 10:00

Post by Bengt Tonnvik »

Hej!

Kan inte låta bli att undra om delar av söndagens bana är klokt vald? Tänker på den sträcka på den långa banan som går alldeles söder om Stora Delsjön. Detta är ett mycket populärt promenadstråk, och vid lunchtid på söndag kommer det sannolikt vara gott om flanörer/vandrare där.
Vi rör oss tillräckligt mycket i vandrarsammanhang för att veta vilket dåligt rykte cyklister har på stigar och vandringsstråk.

Kommunen har väl inte förbjudit cyklar här, men gångarna ser sig som dom som har företräde här. Det känns inte bra om vi som klubb ska bidra till en pågående konflikt, där vi som cyklister får ännu sämre rykte.

Jag skulle föreslå att långa banan-gänget kör som korta banan på denna sträcka.

Troligen är det en liknande situation runt Finnsjön söder om Mölnlycke, men det vet jag mindre om?

/Bengt
Timo Springfeldt
Posts: 150
Joined: 2007-04-20 21:53
Location: Timo Savolainen

Re: Hälsningar från Häll snäs söndag 2021-01-31 kl. 10:00

Post by Timo Springfeldt »

Tjena ! Runt Örtjärn, Finnsjön i Mölnlycke så är det mycket folk och går under helgerna, cykla försiktigt runt där. Är själv alldeles för klen att cykla i kyla, stannar inne i värmen och cyklar trainer, Zwiftar.

Ha dé // Timo
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Hälsningar från Häll snäs söndag 2021-01-31 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Bra att du skrev Timo jag var på väg att skriva. Precis som runt Finnsjön är det samma på långa banan när man går in i Delsjön på baksidan av Lilla Delsjön och sedan vänster över spången mot Gamla Boråsvägen.
Fint väder runt 12.00 är det folkvandring på vägar och stigar i Delsjön.

CG
"He is able who thinks he is able!"
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Hälsningar från Häll snäs söndag 2021-01-31 kl. 10:00

Post by peter jonsson »

Välkomna till söndagenspass det ser ut att bli riktigt bra väder lite kyligt på morgonen men nästan vindstilla.
Christian har provkört delar av banan och den är torr och hård. Vi rekomenderar ändå att ni tar dubbdäck åtminstone fram för säkerhets skull. Vi tar eventuella ändringar av bansträckningen på plats när vi träffas på Preem KL 0950.

Jag tar med mig några buffar till försäljning om någon vill ha. Vi har även vintermössor.
Är det någon som vill köpa eller mössa så skriv här nedan så kan jag ta med mig till på söndag.
Buffén kostar 130. Mössan har jag glömt priset på det får ni veta på söndag. Betalas via swisch.

//Peter
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Hälsningar från Häll snäs söndag 2021-01-31 kl. 10:00

Post by Hans Carlberg »

Peter, kepsen kostar 270:-
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Hälsningar från Häll snäs söndag 2021-01-31 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Peter

Ta med en keps till mig. Tänkte försöka cykla på söndag. Parkerar vid Preem, Järnbrott och cyklar till starten.

CG
"He is able who thinks he is able!"
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Hälsningar från Häll snäs söndag 2021-01-31 kl. 10:00

Post by peter jonsson »

Vi blev 13 till start idag. Det rätt kallt vid starten men vindstilla och sol.
Vi delade upp i 2 grupper där undertecknad körde i den som tog den något kortare sträckningen. När vi väl kom igång kändes inte kylan så farligt. Det var ett härligt vinterlandskap utefter hela denna tuffa bana. Medelhastigheten var väl inte mycket att skryta med men pulsen låg hela tiden som på ett distanspass p.g.a av alla små backar. Vi var väl ute runt 4 timmar och så länge är vi ju inte ute på alla sommar pass engång så det är ju fin träning. Vi avslutade med backen upp till Stensjöhöjd och tog en titt på den fina utsikten. Det kommer nog en rapport från dom som körde lite lägre skulle vara kul att veta var dom körde förbi oss efter att vi genade lite i början och låg först när vi gick upp mot Sisjön. Anders tog som vanligt lite bilder som han kommer att lägga upp.

//Peter
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Hälsningar från Häll snäs söndag 2021-01-31 kl. 10:00

Post by andale »

Tack för idag Venner!

Det blev en stärkande tur i det fina vinterlandskapet. Håller med Peter, trots ner mot 8 minus kan jag inte minnas att jag frös någon gång.
20210131_101324.jpg
20210131_103208.jpg
20210131_124428.jpg
20210131_124428.jpg (1.14 MiB) Viewed 8625 times
/Anders
User avatar
Corre
Posts: 52
Joined: 2018-08-21 09:00
Fornamn: christian
Efternamn: von corswant

Re: Hälsningar från Häll snäs söndag 2021-01-31 kl. 10:00

Post by Corre »

Rapport från långa banan.
Distans: 66km, total tid: 3h 42min, tid i rörelse: 3h 32min, medelhastighet (i rörelse): 18.8km/h, Total stigning: 989m (gruppens olika GPSer visade från 970-1100m om jag minns rätt), NP(min då så klart): 222w.
Så pass, ni började med att gena Peter, där ser man. Svårt att säga var vi körde om er i så fall, tror inte vi såg er, jo vi mötte CG vid Landvettersjön, antar att han mötte upp er vid Hällsnäs.
Vi rullade på utan några incidenter över Änggårdsbergen, golfbanan och upp mot Tulebohöjd där vi tog en liten kedjesmörjpaus alldeles innan man går in i skogen. Efter skogspartiet körde vi en frifartsträcka fram till asfalten så de ystra ungdomarna i gruppen fick köra av sig lite. Vid Finnsjön tog vi en lite längre dricka och matpaus plus fotografering, se nedan, varpå vi rullade på mot Gammeldansvägen och upp över åsen till Hällsnäs. Positivt att vägbommen var öppen, Upp för den backen var det en italienare som inte kunde hålla igen, eller så var det utväxlingen hans som gjorde att han fräste upp i en väldans fart. Nästa "gravelsträcka" - Wendelsbergsparken körde vi i samlad tropp och sedan rullade vi på genom Mölnlycke och vidare mot Stensjöberg där jag återigen släppte ungdomarna fria uppför backen. Fin utsikt från toppen, se nedan.
Summa summarum, en härlig dag i sadeln med säker cykling och fina naturupplevelser, tycker i alla fall undertecknad.

/Christian
IMG_3650.jpg
IMG_3650.jpg (311.67 KiB) Viewed 8617 times
Finnsjön
IMG_3653.jpg
IMG_3653.jpg (183.8 KiB) Viewed 8617 times
Finnsjön
IMG_3655.jpg
IMG_3655.jpg (635.69 KiB) Viewed 8617 times
Stensjöberg
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Hälsningar från Häll snäs söndag 2021-01-31 kl. 10:00

Post by peter jonsson »

Hoppas alla hade heldubbat och hade isdubbarna runt halsennär ni står på isen. [-X :mrgreen:
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Hälsningar från Häll snäs söndag 2021-01-31 kl. 10:00

Post by Hans Carlberg »

Cyklade från ett kyligt (-9) Landvetter via Mölnlycke och ut till Hällsnäs, vidare bort till Rådasjön och runt Mölnlycke och hem. Kort runda på 27km (efter en vecka med mycket gång i kuperad terräng i bla.a. Änggården, Delsjön och i går 16km via Skalmered till Härryda men fick trots rejäla vantar vita fingrar idag. Såg flera pimpelfiskare vid Långenäs och ett antal skridskoåkare långt ute på sjön. Vid badstranden i Landvetter kördes det moped på isen. Jag stannade och talade om faran med detta. Ungdomarna tackade och sa hej!
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
User avatar
Magnus Lindh
Posts: 49
Joined: 2014-08-15 23:28
Fornamn: Magnus
Efternamn: Lindh

Re: Hälsningar från Häll snäs söndag 2021-01-31 kl. 10:00

Post by Magnus Lindh »

Tack för en fin dag!
Härligt trött och nöjd resten av dagen.
Post Reply