Västra Hagenrundan Söndag 2021-03-07 kl. 10:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Västra Hagenrundan Söndag 2021-03-07 kl. 10:00

Post by andale »

Västra Hagenrundan Söndag 2021-03-07 kl. 10:00
---------------------------------------------------------------------------------------------
Startplats: Kungsbacka Badhus
Karta till startplatsen och anmälan hittar du HÄR eller på knappen "HÄNDELSE ".

Bana: Västra Hagenrundan Kort: https://ridewithgps.com/routes/31464678
Passansvarig: Anders Alexandersson

Bana: Västra Hagenrundan Lång: https://ridewithgps.com/routes/31464563
Passansvarig: Lars-Inge Kjörnsberg

Ingen fika efteråt i dessa coronatider.

Detta är ett vintercyklingspass, läs här vad det innebär :!:


Vid träning med klubben gäller följande regler.
• Godkänd cykelhjälm skall användas.
• Cykeln skall ha ett fungerande bromssystem.
• Vid cykling i mörker skall belysning finnas och gärna reflexväst.
• Vid klubbens normala gruppcykling är inte tempostyre tillåtet.
• Vi följer gällande trafikregler
• Passledarens direktiv skall följas
• Ladda gärna ner appen 112


Läs gärna igenom klubbens träningspolicy oavsett om ni är ny eller gammal i klubben.
/Anders
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Västra Hagenrundan Söndag 2021-03-07 kl. 10:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Mars månad och vårklassikerna duggar tätt, först Strade Bianche i Toscana, Italien på lördag för proffsen och sedan Strade Nere=Västra Hagenrundan på söndag 7 mars för oss hurtbullar. Vi träffas vid Kungsbackas ny Badhus kl. 09.45 för säkerhetsgenomgång och kl. 10 rullar vi iväg. Vi bjuder på två olika grupper, den kortare rundan på 58 km leds av Anders Alexandersson och den lite längre på 67 km av Lars-Inge K.

Som tidigare sagt följer vi självklart FHM:s råd. (Inga symptom, avstånd, rena händer, max 8 pers mm.). Vi kör dessutom med "marginal" - vi ska helt enkelt komma hem hela och fina från turen så vi inte belastar sjukvården. Då vi som sagt är är två ledare; kan vi köra i två grupper och vara max 16 pers, idag är vi 4 anmälda, så in och anmäld dig om du vill köra med oss på söndag.

På asfaltsvägarna kommer vi att köra i ett behagligt distanstempo som passar alla. På sektorerna; grussträckor, motlut etc. är det valfri fart och efter alla dessa stannar vi och väntar in alla innan vi rullar vidare i ett, som sagt, lugnt tempo.

Sektorerna med valfri fart på V Hagenrundan 2021
4 km *** 1 Simmagårdsbacken Asfalt 8% motlut 400 m
12 km ** 2 Hamrahålorna Grus Plant 1 100 m
14 km ** 3 Sandöbacken Asfalt 5% motlut 1 000 m
22 km **** 4 Stenkällsgruset Grus/Skogsväg 950 m
24 km ***** 5 Gräppåsslingan Grus med motlut i vänstervarv 3 200 m
30 km **** 6 Plommhult Grus Plant 800 m
32 km **** 7 Gate Klova N Skogsväg Svagt mot 700 m
33 km ** 8 Västergården Grus Plant 950 m
35 km DEPÅ Allborydsv 11 / Lars-Inges (9 100 m)
37 km ***** 9 FRA-masterna/Finska motorvägen Skogsväg Plant och motlut 2 100 m (Segment på Strava)
39 km ** 10 Svängehalla Grus Plant 450 m (Segment på Strava)
43 km *** 11 Vikens Väg Grus Plant 1 300 m
48 km * 12 Mönsterbacken Asfalt 4% motlut 275 m
51 km * 13 Häcklehagsbacken Asfalt 4% motlut 425 m
53 km ** 14 Rydetmotet Asfalt 5% motlut 450 m
56 km *** 15 Norrelundsgruset Grus, utför/plant/uppför 1 675 m (Segment på Strava)
58 km * 16 Skällared Grus utför, plant 400 m
66 km * 17 Inlagsspurten, Grus, plant 425 m
Tot: 17 sektorer på 16 600 m

För den kortare banan försvinner fartsträckorna 11-14 på andra delen av rundan.
Länkarna till både 58 km och 67 km rundorna ligger längst upp i tråden. Jag rekommenderar att alla som kan tankar ned rundorna, så fler än Anders och jag vet var vi ska ta vägen!

Vi kommer att reka rundorna vid ett flertal tillfällen under veckan och återkommer så klart med den sista heta informationen. Även om det är långt till söndag säger väderspåfolket att det bli 2-5 plusgrader, rimligt svaga vindar med 3-6 m/s från havet/väster och lite solglimtar.
Anmäl dig i kalendariet nu!

Välkommen till soldistriktet och Västra Hagenrundan
Lars-Inge K och Anders A
Edra guider på Västra Hagenrundan
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Västra Hagenrundan Söndag 2021-03-07 kl. 10:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Idag har vi rekat den korta utgåvan av söndagens Västra Hagenrunda. På rundan behövdes det idag inga dubbdäck och som det ser ut på prognosen för söndag med 3-6 plusgrader behövs det inte då heller. Men ev. cykling från Göteborg till starten i Kungsbacka kan jag så klart inte uttala mig om.

För övrigt är alla grusvägar farbara, några lite mjukare än andra men inga större problem förutom att cykeln blir jäkligt skitig. På fredag gör jag ytterligare ett test och då får ni den sista rykande heta infon.

6 man är anmälda, vi har plats för 10 pers till, då vi är två passledare och vi tar max 8/grupp i enlighet med FHM:s rekommendationer som klubben självfallet följer. Vill du hänga på föreslår jag att du omgående anmäler dig, om inte annat för att jag skall kunna planera inköpet av kanelbullar. Det blir nämligen utomhus stående Covid-snabbfika med avstånd, hemma hos mitt efter 34 km på rundan. Vänligen anmäl dig i kalendariet nu!

Välkommen till 12 upplagan av Västra Hagenrundan på söndag!
Lars-Inge och Anders
Edra guider på denna runda i det södra soldistriktet
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Västra Hagenrundan Söndag 2021-03-07 kl. 10:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Idag fredag slutrekade jag V Hagenrundan och på söndag bjuds en trevlig, omväxlande bana med som det ser ut nu ganska hårda grusvägar tack vare kalla nätter plus att det torkar upp lite varje dag. Dubbdäcken kan ni lämna hemma, men jag rekommenderar så breda däck som möjligt, själv kör jag 40 mm.

Som tidigare sagt följer vi självklart FHM:s råd. (Inga symptom, avstånd, rena händer, max 8 pers mm.). Vi kör dessutom med "marginal" - vi ska helt enkelt komma hem hela och fina från turen så vi inte belastar sjukvården. Då vi som sagt är är två ledare; kan vi köra i två grupper och vara max 16 pers, idag är vi 7 anmälda, så in och anmäld dig om du vill köra med oss på söndag.

Väderleksrapporten ser bra ut med strålande SOL (självklart så i det södra soliga distriktet), 2-5 plusgrader, frisk vind 8-10 m/s från nordväst (inget större problem med sträckningen på den här rundan).

Idag är vi endast 7 anmälda, vilket är alldeles för lite på denna trevliga söndagsrunda, vi har plats för 16 pers då vi är två ledare. Anders A håller i den lite kortare svängen (58 km) och jag själv den längre varianten (67 km). Efter dryga hälften stannar vi hemma hos mig för en snabb/Covid-fika utomhus med avstånd. Jag grejar termosar med kaffe och var sin kanelbulle, så jag behöver veta hur många vi blir senast lördag eftermiddag så att jag kan handla in, så att ni alla få en välbehövlig kanelbulle! Anmäl dig nu!

För övrigt ser du info i de tidigare inläggen och överst ävenså länkarna till rundorna. Tanka ned den du tänker köra, så att det är fler än Anders och jag som hittar runt. Vi träffas 09.45 vid Kungsbacka nya badhus och rullar iväg 10.00. Välkommen!
Lars-Inge och Anders
Edra guider på denna soliga söndagsrunda på Onsala
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Västra Hagenrundan Söndag 2021-03-07 kl. 10:00

Post by Dario »

För dem som cyklar från stan, Fabio och jag träffas på Preem utanför Slottskogen kl. 8:20. Häng på! / Dario
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Västra Hagenrundan Söndag 2021-03-07 kl. 10:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

12 upplagan av Västra Hagenrundan blev en solig och blåsig tillställning där allt gick perfekt dvs. alla kom hem utan missöden och tillbud, dock med rejält mosiga ben för de allra flesta gissar jag. 11 pers dök upp vid starten och eftersom alla ville åka den längre banan delade vi upp gänget på mitten. Anders A guidade 5 pers och jag själv 4 "hungriga vargar".

Den 67 km långa rundan bestod av 18 sektorer/fartsträckor och här blev de gasen i botten på de flesta, vilket innebar att för min del sög det ur benen och vid mål var man så där härligt slutkörd...Tur att vi halvvägs tankade vi upp med en snabb kopp kaffe och en kanelbulle hemma hos mig i just Västra Hagen, utomhus, med stora avstånd mao exemplariskt Covid-säkert.

Nästa vecka lämnar vi över stafettpinnen till Dario och Roger som håller i söndagsrundan från Annebergs station. Anmäl dig i kalendariet med en gång, vi är bara 5 som gjort så hittills. Tack alla kämpar för dagens Västra Hagenrunda!
Lars-Inge och Anders
Edra guider i solskenet och blåsten på Onsala halvön
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Västra Hagenrundan Söndag 2021-03-07 kl. 10:00

Post by Dario »

Tack Lars-Inge för denna tolfte, trevliga upplaga, och för ett perfekt tajmat och arrangerat fikastopp! Tack Anders för trygg passledning i vår grupp!

Vi hörs snart om nästa veckas träningspass.

Hälsningar,

Dario
Post Reply