Jag vill tacka alla inblandade för enligt mig den bästa vintercyklarsäsongen sen jag startade i klubben med vintercykling 2009!
Följande tycker jag skall ha ett extra plus:
* Styrelsen som inför denna vinter styrde upp vinterrundorna med två olika grupper och rundor med minimum 20 km grusvägar.
* Dario som ansvarig på ett suveränt sätt har styrt upp programmet med rundor och passledare - kan inte bli bättre!
* Alla passledare som har rekat rundan, ritat rundan, rekat igen strax före passet och sedan lett rundan!
* Alla deltagare som har haft bra ordning på cykeln och cyklat säkert vilket har inneburet noll (=!) tillbud hela vintern!
Har jag glömt något/någon/några? I så fall fyller ni väl på?
Lars-Inge
Som har förmånen att få bo och njuta av cykling i det södra soliga distriktet
Vintercyklarsäsongen 20/21
Re: Vintercyklarsäsongen 20/21
Ja, det har verkligen varit en härlig vintersäsong, Lars-Inge!
Jag vill tacka alla passledare som ställt upp. Och som jag skrev i en annan tråd, särskilt tack till Anders och Lars-Inge som provkört i stort sett alla banor, det har gett extra stadga till våra grupper.
Det har varit kul att köra en blandning av fina gamla banor och få testa nya.
Sedan kan man inte komma ifrån det, det blir en väldigt fin gemenskap på vintercyklingen, det blir extra trevligt. Det har varit särskilt välgörande i dessa speciella tider, som några sade i morse vid samlingen i Åby, att ha söndagsträningarna att se fram emot. Och det var möjligt att göra det för vi körde alltid väldigt säkert och inte minst coronasäkert!
Tack venner!
Jag vill tacka alla passledare som ställt upp. Och som jag skrev i en annan tråd, särskilt tack till Anders och Lars-Inge som provkört i stort sett alla banor, det har gett extra stadga till våra grupper.
Det har varit kul att köra en blandning av fina gamla banor och få testa nya.
Sedan kan man inte komma ifrån det, det blir en väldigt fin gemenskap på vintercyklingen, det blir extra trevligt. Det har varit särskilt välgörande i dessa speciella tider, som några sade i morse vid samlingen i Åby, att ha söndagsträningarna att se fram emot. Och det var möjligt att göra det för vi körde alltid väldigt säkert och inte minst coronasäkert!
Tack venner!
- andale
- Forumadministratör
- Posts: 747
- Joined: 2009-09-14 10:47
- Fornamn: Anders
- Efternamn: Alexandersson
Re: Vintercyklarsäsongen 20/21
Det har varit en fin vintersäsong tycker jag. Visserligen startade den lite tråkigt när vi fick göra uppehåll på grund av restriktionerna, men sedan har det rullat på bra. Vi har hela tiden kunnat cykla med max 8 personer per grupp. Säker cykling och väl underhållna cyklar har lett till att vi haft minimalt med strul och inga olyckor.
De nya banornas dragning har utöver tidigare nämnda skäl även medfört att vi för det mesta kört på vägar utan nämnvärd biltrafik.
Sedan 2018 har vi fört statistik över antalet deltagare på rundorna, och den visar att antalet deltagare per träningstillfälle är ganska stabilt, men ändå med en liten ökning trots konkurrensen från t ex Swift. Tidigare började vi med vintercykling i november, men från och med 2019 är det från mitten oktober, därav att kolumnerna börjar lite olika.
Stort tack till alla som engagerat sig och alla som varit med överhuvudtaget. Det är ju roligare med lite Venner i närheten.
De nya banornas dragning har utöver tidigare nämnda skäl även medfört att vi för det mesta kört på vägar utan nämnvärd biltrafik.
Sedan 2018 har vi fört statistik över antalet deltagare på rundorna, och den visar att antalet deltagare per träningstillfälle är ganska stabilt, men ändå med en liten ökning trots konkurrensen från t ex Swift. Tidigare började vi med vintercykling i november, men från och med 2019 är det från mitten oktober, därav att kolumnerna börjar lite olika.
Stort tack till alla som engagerat sig och alla som varit med överhuvudtaget. Det är ju roligare med lite Venner i närheten.
/Anders
- Bengt Tonnvik
- Posts: 278
- Joined: 2005-12-28 22:09
- Fornamn: Bengt
- Efternamn: Tonnvik
- Location: Partille
Re: Vintercyklarsäsongen 20/21
Hej venner!
Tack också från mig för en fin vintersäsong! Jag har inte varit med många gånger. Allra oftast har det berott på att jag har haft annat som förhindrat mig. Men ett par gånger har jag också avstått för att jag inte känner mig bekväm med banan (har provcyklat delar av några sträckor, för eller efter).
Jag älskar vintercykling, och jag är den förste att bejaka beslutet om 2 mil grusväg! Men jag är en utpräglad landsvägscyklist, och den lilla mtb-teknik jag haft har jag tappat med ålder och sämre balans. Det jag vill säga är att jag mycket gärna vill ha grusväg, och lättcyklade stigar, det gör inget om det är tungt, men jag vill inte ha tekniskt svåra stigar, med mycket sten, och rötter, och lera, och inte heller för branta utförslöpor på dåligt underlag. Det är ju cross/gravel vi kör, inte mtb.
Kanske är jag ensam om denna känsla, kanske är det fler av oss "gubbar" som känner igen sig?
Allt gott!
Bengt
Tack också från mig för en fin vintersäsong! Jag har inte varit med många gånger. Allra oftast har det berott på att jag har haft annat som förhindrat mig. Men ett par gånger har jag också avstått för att jag inte känner mig bekväm med banan (har provcyklat delar av några sträckor, för eller efter).
Jag älskar vintercykling, och jag är den förste att bejaka beslutet om 2 mil grusväg! Men jag är en utpräglad landsvägscyklist, och den lilla mtb-teknik jag haft har jag tappat med ålder och sämre balans. Det jag vill säga är att jag mycket gärna vill ha grusväg, och lättcyklade stigar, det gör inget om det är tungt, men jag vill inte ha tekniskt svåra stigar, med mycket sten, och rötter, och lera, och inte heller för branta utförslöpor på dåligt underlag. Det är ju cross/gravel vi kör, inte mtb.
Kanske är jag ensam om denna känsla, kanske är det fler av oss "gubbar" som känner igen sig?
Allt gott!
Bengt
- Claes-Göran Andersson
- Posts: 3869
- Joined: 2006-04-25 13:53
- Fornamn: Claes-Göran
- Efternamn: Andersson
- Location: Partille
Re: Vintercyklarsäsongen 20/21
Vi är helt överens Bengt. Lägger till uppförsbackar som oftast blir väldigt tuffa på grusvägarna och i kombo med blöta vägar blir det alldeles för tufft.
Tror att det är flera som tar sig en fundering innan man anmäler sig till vissa banor.
Cyklar jag själv kan jag ta vilken grusväg som helst men skillnaden är att jag tar min takt och ibland hoppar av cykeln om det blir för övermäktigt.
Torra fina grusvägar utan biltrafik kan också vara en ren njutning men dåliga stigar med crossen överlåter jag till andra.
CG
Tror att det är flera som tar sig en fundering innan man anmäler sig till vissa banor.
Cyklar jag själv kan jag ta vilken grusväg som helst men skillnaden är att jag tar min takt och ibland hoppar av cykeln om det blir för övermäktigt.
Torra fina grusvägar utan biltrafik kan också vara en ren njutning men dåliga stigar med crossen överlåter jag till andra.
CG
"He is able who thinks he is able!"
Re: Vintercyklarsäsongen 20/21
Hej Bengt och CG,
Er kritik är befogad, tycker jag. Delar av de befintliga vinterbanorna går att rita om och justera så att man skapar förutsättningar för mer flyt i cyklingen. Jag tycker att vi ska ta med oss detta till nästa vintersäsong.
Hälsningar,
Dario
Er kritik är befogad, tycker jag. Delar av de befintliga vinterbanorna går att rita om och justera så att man skapar förutsättningar för mer flyt i cyklingen. Jag tycker att vi ska ta med oss detta till nästa vintersäsong.
Hälsningar,
Dario
-
- Posts: 1016
- Joined: 2007-08-13 10:44
Re: Vintercyklarsäsongen 20/21
Jag är lite frågande till kritiken som ni nu framför. Jag har i princip varit med på eller provkört alla av årets vinterbanor och undrar vad ni menar med att det är Mtb-banor med stenar eller rötter. Jag kan inte påminna mig mer är några hundra meter av årets dryga 100 mil rundor som har varit bökigt och att man kanske fått gå av hojen. Jag gissar att dessa bitar har varit ett måste för att knyta ihop fina vägar med minimal biltrafik och då tycker jag det är bättre att ta detta än att cykla på större och mer trafikerade vägar.
Att grusvägarna blir mjuka när det är vått eller när tjälen är på väg ur marken är ett pris jag gärna betalar för att köra dessa minimalt trafikerade vägar. Jag tycker det är grisjobbigt med dessa mjuka grusvägar, men det är cykelbara, det går inte fort men jag brukar tänka att jag blir bara starkare av det.
Är det sträckningar man inte gillar tycker jag att man konkret skall säga vilka vägar, stigar etc. man inte gillar. Personligen tycker jag att vi skall försöka komma bort ifrån löpstigar, elljusbanor etc. även om de är roliga att cykla på. Jag tycker inte det känns bra att vi kommer i gäng och stressar/pressar ut de som går och springer.
En helt annan sak är att man gillar vissa rundor mer än andra, men så blir det när vi är ett antal olika människor som ritar, provcyklar och leder rundorna. Jag tycker att variation förnöjer och alla rundor har i mitt tycke varit perfekt säkra med minimal biltrafik. Ytterligare ett plus är att vi inte retar upp bilister och därmed oss själva med sträckningen på dessa vinterbanor.
Min sammanfattning blir, som jag tidigare framfört, att årets vintercykling har varit klubbens bästa sen jag startade 2010. Sen kan bra alltid bli bättre. Dario som ansvarig tillsammans med de som ritat banorna, plus andra som också vill rita, reka, provcykla och leda vinterrundor, kommer säkert att utvärdera årets rundor tillsammans och sen lägga upp ett ännu bättre vintercykelprogram för vintern 2021/2022!
//Lars-Inge
Som filar på en ny vinterrunda till nästa säsong: Södra Lygnerns Alper!
Att grusvägarna blir mjuka när det är vått eller när tjälen är på väg ur marken är ett pris jag gärna betalar för att köra dessa minimalt trafikerade vägar. Jag tycker det är grisjobbigt med dessa mjuka grusvägar, men det är cykelbara, det går inte fort men jag brukar tänka att jag blir bara starkare av det.
Är det sträckningar man inte gillar tycker jag att man konkret skall säga vilka vägar, stigar etc. man inte gillar. Personligen tycker jag att vi skall försöka komma bort ifrån löpstigar, elljusbanor etc. även om de är roliga att cykla på. Jag tycker inte det känns bra att vi kommer i gäng och stressar/pressar ut de som går och springer.
En helt annan sak är att man gillar vissa rundor mer än andra, men så blir det när vi är ett antal olika människor som ritar, provcyklar och leder rundorna. Jag tycker att variation förnöjer och alla rundor har i mitt tycke varit perfekt säkra med minimal biltrafik. Ytterligare ett plus är att vi inte retar upp bilister och därmed oss själva med sträckningen på dessa vinterbanor.
Min sammanfattning blir, som jag tidigare framfört, att årets vintercykling har varit klubbens bästa sen jag startade 2010. Sen kan bra alltid bli bättre. Dario som ansvarig tillsammans med de som ritat banorna, plus andra som också vill rita, reka, provcykla och leda vinterrundor, kommer säkert att utvärdera årets rundor tillsammans och sen lägga upp ett ännu bättre vintercykelprogram för vintern 2021/2022!
//Lars-Inge
Som filar på en ny vinterrunda till nästa säsong: Södra Lygnerns Alper!
- Bengt Tonnvik
- Posts: 278
- Joined: 2005-12-28 22:09
- Fornamn: Bengt
- Efternamn: Tonnvik
- Location: Partille
Re: Vintercyklarsäsongen 20/21
Hej igen!
Håller med om nästan allt du skriver, Lars-Inge. Jag åker också mycket hellre sugande grusvägar än trafikerade asfaltvägar, och jag tycker verkligen det är bra att vi fått till så många nya banor.
Har inte åkt så många, men två exempel har jag.
Fyllevägens grus, mellan Tahult och Landvetter, backen ner där, i kombination med underlaget, blir för svår för mig.
Öijaredsrundan, alldeles norr om Stenkullen, innan man kommer ner i Floda igen. Där hittade jag ingen cyklingsbar väg i vintras, fick leda cykeln en bra bit.
Men, 99 procent är superfint! Justerar vi lite till nästa år, blir det perfekt.
Bengt
Håller med om nästan allt du skriver, Lars-Inge. Jag åker också mycket hellre sugande grusvägar än trafikerade asfaltvägar, och jag tycker verkligen det är bra att vi fått till så många nya banor.
Har inte åkt så många, men två exempel har jag.
Fyllevägens grus, mellan Tahult och Landvetter, backen ner där, i kombination med underlaget, blir för svår för mig.
Öijaredsrundan, alldeles norr om Stenkullen, innan man kommer ner i Floda igen. Där hittade jag ingen cyklingsbar väg i vintras, fick leda cykeln en bra bit.
Men, 99 procent är superfint! Justerar vi lite till nästa år, blir det perfekt.
Bengt
Re: Vintercyklarsäsongen 20/21
Håller med Lars-Inge och har också kört de flesta av vinterns rundor och inte upplevt speciellt många eller långa partier med besvärligt underlag. Inser ju att alla är olika duktiga och upplever det olika.
Håller också med om att man bör framföra på lämpligt sätt vilka sträckor man inte gillar och vilka man tycker mycket om, så vi kan ta hänsyn till det när rundorna planeras och hitta alternativ om möjligt till de minst omtyckta sträckorna och kanske använda populära sträckor mer.
Angående de sträckor Bengt nämner så är den delen från Tahult en kort sträcka och jag har för mig att den som ledde rundan talade om att det kunde vara besvärligt där. Tror alla har förståelse för att några kan behöva ta det försiktigt och gå där och att vi väntar när vi kommer ut på jämnare underlag igen.
Öijaredsrundan blev väl inställd och jag kan inte riktigt komma ihåg om jag kört den biten Bengt hänvisar till. Däremot så verkar den ju också gå norr om Aspen och om den går på de stigar som jag kört andra rundor på där så är det ju ett ganska långt parti där åtminstone jag och förmodligen de flesta får gå. Finns det fina alternativ norr om Aspen kör jag gärna men den sträckan jag testat tycker jag är lite för besvärlig och för lång bit att gå.
De flesta ledare provcyklar säkert banan relativt nära inpå rundan också och tar hänsyn till aktuell status. Jag vet till exempel att vi kört asfalten istället för stigen längs Lindomeån mellan Hällesåker och Inseros vid minst ett tillfälle i vintras då det var som lerigast.
Vet också att jag till exempel på sista rundan, långa banan sa att det fanns några korta partier där man kanske skulle behöva gå. På mina rekarrundor hade jag fått gå av på ett ställe alla gånger utom de två sista då jag lyckades hitta bra spår. På själva rundan tog jag täten där och alla lyckades cykla hela vägen. Det var ca 100 meter som var besvärligt men det band ihop två fina grusvägar så jag tyckte det var värt att ha den besvärliga biten med.
/Roger
Håller också med om att man bör framföra på lämpligt sätt vilka sträckor man inte gillar och vilka man tycker mycket om, så vi kan ta hänsyn till det när rundorna planeras och hitta alternativ om möjligt till de minst omtyckta sträckorna och kanske använda populära sträckor mer.
Angående de sträckor Bengt nämner så är den delen från Tahult en kort sträcka och jag har för mig att den som ledde rundan talade om att det kunde vara besvärligt där. Tror alla har förståelse för att några kan behöva ta det försiktigt och gå där och att vi väntar när vi kommer ut på jämnare underlag igen.
Öijaredsrundan blev väl inställd och jag kan inte riktigt komma ihåg om jag kört den biten Bengt hänvisar till. Däremot så verkar den ju också gå norr om Aspen och om den går på de stigar som jag kört andra rundor på där så är det ju ett ganska långt parti där åtminstone jag och förmodligen de flesta får gå. Finns det fina alternativ norr om Aspen kör jag gärna men den sträckan jag testat tycker jag är lite för besvärlig och för lång bit att gå.
De flesta ledare provcyklar säkert banan relativt nära inpå rundan också och tar hänsyn till aktuell status. Jag vet till exempel att vi kört asfalten istället för stigen längs Lindomeån mellan Hällesåker och Inseros vid minst ett tillfälle i vintras då det var som lerigast.
Vet också att jag till exempel på sista rundan, långa banan sa att det fanns några korta partier där man kanske skulle behöva gå. På mina rekarrundor hade jag fått gå av på ett ställe alla gånger utom de två sista då jag lyckades hitta bra spår. På själva rundan tog jag täten där och alla lyckades cykla hela vägen. Det var ca 100 meter som var besvärligt men det band ihop två fina grusvägar så jag tyckte det var värt att ha den besvärliga biten med.
/Roger