Landa Retur Söndag 2021-04-18 kl. 09:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Landa Retur Söndag 2021-04-18 kl. 09:00

Post by andale »

Landa Retur, version -21 Söndag 2021-04-18 kl. 09:00
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Träning: Landsvägscykling
Passtyp: Distans

Startplats: Annebergs Pendelparkering
Karta till startplatsen och anmälan hittar du HÄR eller på knappen "HÄNDELSE ".
Gör anmälan i kalendariet!

COVID19-restriktioner.
Det är viktigt att göra anmälan i kalendariet så att vi vet hur många som kommer. Max 8 per grupp och den regeln tummar vi inte på. Alla som vill vara med skall komma till starten på distansrundorna så vi vet att hur många det är i varje grupp. Vid startplatsen delar vi upp oss direkt i respektive grupp. Det görs inget stopp för fika under rundan så se till att ha med tillräckligt med energi i fickorna.

Länk till GRÖNA rundankarta
Grupp Grön
Passledare: Björn Tuvestad
Hjälpryttare:

Info från passledaren: Lugnt och fint i 23-25 km/t.

Länk till GULA rundankarta
Grupp Gul
Passledare: Lars-Inge Kjörnsberg
Hjälpryttare:

Info från passledaren:

Länk till RÖDA rundankarta
Grupp Röd
Passledare: Sebastian Linke
Hjälpryttare:

Info från passledaren:

Vid träning med klubben gäller följande regler.
• Godkänd cykelhjälm skall användas.
• Cykeln skall ha ett fungerande bromssystem.
• Vid cykling i mörker skall belysning finnas och gärna reflexväst.
• Vid klubbens normala gruppcykling är inte tempostyre tillåtet.
• Vi följer gällande trafikregler
• Passledarens direktiv skall följas
• Ladda gärna ner appen 112

Läs gärna igenom klubbens träningspolicy oavsett om ni är ny eller gammal i klubben.
/Anders
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Landa Retur Söndag 2021-04-18 kl. 09:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Välkommen till Landa Retur med version -21 som vi startar från Annebergs Pendelparkering (samma startplats som vinterrundorna från Anneberg) nu på söndag 18 april kl. 09.00 med samling kl. 08.50.

Anders, Mats och jag provkörde rundan idag och det ser bra ut med sopat i princip överallt, dock se upp för massa grus i den skarpa högerkurvan efter nedförsbacken strax efter vändpunkten på gamla KM-banan norr om Åsa. Första 25 km är lättåkta med minimalt med höjdmeter, men därefter blir det en hel del höjdmeter att klättra även om det inte är så långa motlut.

Vi har ledare för alla tre grupperna; Björn Tuvestad tar hand om GRÖNA rundan (74 km), undertecknad leder GULA gänget (83 km) och Sebastian Linke är ledare för RÖDA gruppen (93 km).

I dessa pandemitider repeterar jag vad som står överst i länken: Det är viktigt att göra anmälan i kalendariet så att vi vet hur många som kommer. Max 8 per grupp och den regeln tummar vi inte på. Alla som vill vara med skall komma till starten på distansrundorna så vi vet att hur många det är i varje grupp. Vid startplatsen delar vi upp oss direkt i respektive grupp. Det görs inget stopp för fika under rundan så se till att ha med tillräckligt med energi i fickorna.

Det bjuds på härligt vårväder! Sol, svaga vindar med 1-4 m/s och temperatur upp mot 15 grader (även om det bara är 6-8 grader vid starten)! Hjärtligt välkomna till det södra soldistriktet och Annebergs Pendelparkering på söndag!
Lars-Inge Kjörnsberg
Eder guide i det södra distriktet
rogera
Posts: 132
Joined: 2017-06-04 19:27
Fornamn: Roger
Efternamn: Andersson

Re: Landa Retur Söndag 2021-04-18 kl. 09:00

Post by rogera »

Är bana och startplats ändrat? Trodde det var i Lindome men kanske jag som minns fel?
/Roger
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Landa Retur Söndag 2021-04-18 kl. 09:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Svar JA Roger! Startplatsen är ändrad till Anneberg p.g.a. bättre samlingsplats för alla, bättre parkering för de som kör bil och för att kunna ändra banans sträckning så vi undviker trafikerade vägar som exempelvis Gällinge-Fjärås.
Lars-Inge
rogera
Posts: 132
Joined: 2017-06-04 19:27
Fornamn: Roger
Efternamn: Andersson

Re: Landa Retur Söndag 2021-04-18 kl. 09:00

Post by rogera »

Och ca 1 mil längre för de som cyklar till och från samlingen och kommer norrifrån. Men, extra träning är ju bra :-D
Ser ju ut att bli härligt väder så jag hoppas jag inte blir alltför sliten av fredagens och lördagens cykling.
/Roger
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Landa Retur Söndag 2021-04-18 kl. 09:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Har lagt in just det att en hel del cyklar från Göteborg till startplatsen och därför är rundorna kortade med 74/83/93 km.
Vädret verkar bli kanon så anmäl er, innan det är fullt.
Välkomna till Anneberg och Landa Retir på söndag kl. 08.50!
Lars-Inge
Eder guide i det södra soliga distriktet
mason.linke
Posts: 180
Joined: 2013-01-24 16:41
Fornamn: Sebastian
Efternamn: Linke

Re: Landa Retur Söndag 2021-04-18 kl. 09:00

Post by mason.linke »

Hej och tack för uppdatering Lars Inge,
jag ser att rundan är ändrat nu lite gran, jag klarar fortfarande inte att ladda ner kart på min cyckeldator - är det någon som ska cyckla röd grupp som kan det?
Hälsar,
Seb
User avatar
FAbIo2
Posts: 145
Joined: 2012-09-19 11:17
Fornamn: Fabio
Efternamn: Abate

Re: Landa Retur Söndag 2021-04-18 kl. 09:00

Post by FAbIo2 »

Hej,
Jag kan ladda kartan ikväll och ta röd grupp.
På ett sätt löser vi rundan :-)
Ses på söndag.
Fabio
mason.linke
Posts: 180
Joined: 2013-01-24 16:41
Fornamn: Sebastian
Efternamn: Linke

Re: Landa Retur Söndag 2021-04-18 kl. 09:00

Post by mason.linke »

Bra Fabio, jag måste bara lära mig hur jag laddar ner karta eller köpa en garmin, Polar verka inte funkar med det...
Seb
User avatar
FAbIo2
Posts: 145
Joined: 2012-09-19 11:17
Fornamn: Fabio
Efternamn: Abate

Re: Landa Retur Söndag 2021-04-18 kl. 09:00

Post by FAbIo2 »

Så nu har jag cyklat idag den fina och spännande bana, märkte en del ojämn asfalt med hål ibland så det gäller att hålla ordentligt på styret och ta vatten flaska när du ser vägen framför dig, en annan punkt är att det är inte Sveriges bredaste vägen.. ensam eller tre kan kännas bra 8 eller mera cyklister kan vara lite trångare så det gäller att hålla tillrekligt med utrymme så att alla kan cykla säckert. Tuffa backar på andra del av rundan. Behövde kanske lite mat med mig men klarade med en bra frukost och en gel. Vinden var med och kantvind mest så välj rätt hjul. En del av vätska från kroppen gick ut också mest från näsa.. Så längs bak i klungan kan man göra det.
Ses imorgon 8.50
Fabio
mason.linke
Posts: 180
Joined: 2013-01-24 16:41
Fornamn: Sebastian
Efternamn: Linke

Re: Landa Retur Söndag 2021-04-18 kl. 09:00

Post by mason.linke »

Hej igen
jag ta med min granne Björn Sisjö igen imorgon, vi fa lösa det på plats om det finns plats för honom i görn eller gul grupp. Om det finns inte plats är det inget problem, da cykar han själva.
Ses imorgon,
Seb
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Landa Retur Söndag 2021-04-18 kl. 09:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Gött vårväder, då blev det rusning! Hela 27 personer dök upp vid starten i Anneberg uppdelat på 4 pers i grönt lett av Björn Tuvestad, 16 pers i gula gruppen ledd av Anders Alexandersson med 8 pers och undertecknad med 8 pers, röda gruppen med 7 pers ledde Fabio Abate.

Perfekt körning i mitt gula gäng, jämnt ocxh utan några som helst tillbud. Lite trötta men glada och utan blessyrer kom vi tillbaka till Anneberg efter årets första "riktiga" vårväder med över 15 grader varmt vid målgången.

Jag tackar mitt gäng och hälsar alla välkomna till Viskanrundan nästa söndag med start vid Åsa Pendeltågsstation.
Lars-Inge
Eder guide i det södra soliga distriktet
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Landa Retur Söndag 2021-04-18 kl. 09:00

Post by andale »

Äntligen lite värme, nåja, men rätt väder för racer var det i alla fall.

Kan konstatera att nivån är ganska hög vad beträffar att kunna cykla i grupp. Tvåparscykling utan stötar och ryck gjorde återigen att det var lätt att vara passledare.Vill minnas att jag skrivit så tidigare och det är ju ett bra tecken.

Vi hade en incident när vi fick möte med en bred traktor som i stort sett tog upp hela vägen. Han körde bara på och vi fick i all hast gå över till ett led. Fanns ingen möjlighet att få plats med tvåpar. Inget hände men det berodde också på att det gick lite uppför och därmed ganska sakta.

Tack alla i gruppen för bra cykling. Vår gula grupp avverkade de 8,3 milen med ett snitt på 26,4 km/tim.
20210418_104842.jpg
Röda gruppen passerade oss när vi hade banan- och fotostopp, men jag var alldeles för långsam för att få upp kameran i tid.
20210418_104933.jpg
Bara att se fram emot kommande turer. Glöm inte anmäla er. Vi måste veta hur många som kommer så vi vet att vi kan hantera grupperna.
/Anders
User avatar
bjorntuvestad
Forumadministratör
Posts: 10
Joined: 2018-04-06 17:27
Fornamn: Björn
Efternamn: Tuvestad

Re: Landa Retur Söndag 2021-04-18 kl. 09:00

Post by bjorntuvestad »

I grön grupp var vi fyra stycken så det blev mest cykling på ett led. En fint runda som vi kortade av efter gemensamt beslut.

Det blev till slut 62 km och 24 km/t i snitt. 8-)
User avatar
FAbIo2
Posts: 145
Joined: 2012-09-19 11:17
Fornamn: Fabio
Efternamn: Abate

Re: Landa Retur Söndag 2021-04-18 kl. 09:00

Post by FAbIo2 »

Vilken rolig känsla att rulla i grupp på en racer igen!!
7 styck var vi, Roger, Carlo, Murray, Magnus, Tony, Sebastian och undertecknad. lätt och snabb rullat
på den platta partier i början. Vi hade mycket att ge och låt bara cykeln transportera oss tack till dem goda vindar. Alla fick dra med god tid utan att bestämma hur lång tid skulle vi rotera.
Några stopp tog vi också och ingen konstighet på väg Mycket bra kört och njöt hela rundan.
92 km klarat i 2.53 och en fin snitt 31,6km/h.
Bra tryck och vi ses snart.
Fabio
mason.linke
Posts: 180
Joined: 2013-01-24 16:41
Fornamn: Sebastian
Efternamn: Linke

Re: Landa Retur Söndag 2021-04-18 kl. 09:00

Post by mason.linke »

IMG_7953.jpg
Post Reply