Harestads Rundan Lördag 2009-06-27 kl 10:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
Ulf Warnefalk

Harestads Rundan Lördag 2009-06-27 kl 10:00

Post by Ulf Warnefalk »

Harestads Rundan Lördag 2009-06-27 kl 10:00
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Träning landsvägscykling
Passtyp: Distans L

Startplats: Kviberg
Karta till startplatsen hittar du HÄR.

Länk till Karta

Längd: 82 km
Längd med bonus: 97 km

Bonussträckning:Efter Kärna rakt fram mot Tjuvkil, höger mot Vävra (väg 168), vänster mot Solberga, tag höger mot Kode, vid väg 574 (gamla E6:an) höger till Kareby.

Backighet: Låg

Grupp 1:
Fartgrupp: Marschfart 28 km/tim (~ medel 25 km/tim)
Passansvarig: Thomas Franzén
Hjälpryttare:

Info från passledaren:


Grupp 2:
Fartgrupp: Marschfart 31 km/tim (~ medel 28 km/tim)
Passansvarig: CG
Hjälpryttare:

Info från passledaren:

Vägbeskrivning:

Banan utgår från Kviberg via Gamlestan, Marieholmsbron över Göta Älv. Höger mot Bäckebolsmotet vid motet vänster mot Tagene och Lillhagen vi cyklar rakt fram på Skälltorpsvägen mot Lillhagen höger mot Skogome och Albatross golfbana. Vidare mot Säve kyrka vid Säve station går vi höger mot bron cykla rakt fram mot Kornhalls färja.

Färjan går xx.15, xx.35, xx.55 varje timma på lördag mellan 09-17.

Från färjan vidare mot Kärna, höger mot Kungälv i Ytterby vänster mot Marstrand ca. 3 km höger mot Skåreby och Kareby.

Grupp 2 kommer att förlänga från Skårby mot Solberga, Jörlanda ner till KODE, FIKA PÅ STATOIL i KODE, vidare ner till Kareby för ansluta orginalbanan!!!

Fika på Tempo i Kareby.

Mot Diseröd vid Romelandavägen, vänster mot Lilla Edet (500 m) höger Häljeröd, längs älven tillbaka mot Kungälv. Vänster vid kyrkan och rakt fram mot Kärra vid rondellen, Ellesbovägen, vid Norrleden tag cykelbanan mot Angered, på toppen efter rödljuset 200m höger "Röseredsvägen" mot Agnesberg vänster upp till Hammarkullen höger mot Hjällbo, Alelyckan, Gamlestan, Kviberg.

OBS! kartan visar annan väg från Hammarkullen ner till cykelbanan vid Lärjeån.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Harestads Rundan Lördag 2009-06-27 kl 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Ulf

Har satt in mig som Passledare för grupp 2. Ser att du förlängt banan via Tjuvkil. Jag har skrivit in ett annat alternativ i texten som följer banan fram till Skårby där går vi mot Solberga. Fikat i Kareby är inte 100 "bara affär". Därför är Statoil i Kode bättre!

Har inte koll på hur lång denna extra sväng blir 15-20 km. Det går ju också att snika över till Kode från Solberga som jag antar att du tänkt!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Ulf Warnefalk

Re: Harestads Rundan Lördag 2009-06-27 kl 10:00

Post by Ulf Warnefalk »

CG
Jag har inga synpunkter på hur du väljer ditt "bonusprogram". Tanken var ju att denna extrarunda skulle vara för just den grupp du har satt upp dig på, så det är upp till dig hur du då vill ha sträckning. Om affären i Kareby är usel, dvs inte har kaffeservering, så får väl vi som kör korta sträckan stoppa i Diseröd. Pizza/gatukök finns i allafall där..

/ulf
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Harestads Rundan Lördag 2009-06-27 kl 10:00

Post by molsson »

Underhållsarbete , Väg 574

Meddelande: Nybyggnation av väg och bro. Ny sträckning av väg i anslutning till nybyggnation av bro. I ett första skede kommer endast provisoriska vägar till det nya broläget att utföras. Skede 2 omfattar rivning av bef väg och bro samt nybyggnation av den nya vägsträckan(detta kommer att ske på juli-september
Plats: 1 km söder om Jörlanda
Påverkan: Stor påverkan
Vägnr: Väg 574
Starttid: 2008-12-17 09:00
Stopptid: 2009-10-30 16:00

Källa: Vägverket

Vet inte om detta ställer till det men det kanske är bättre att svänga vid Solberga mot Kode, man kan ju även cykla fram och ev vända :-) .

Hälsningar Magnus
Pierre
Kungälvs CK
Posts: 70
Joined: 2006-04-21 21:23
Location: Pierre Hansen

Re: Harestads Rundan Lördag 2009-06-27 kl 10:00

Post by Pierre »

Jag cyklade där igår då hade dom inte börjat riva vägen.
Dom håller fortfarande på att bygga bron.

/Pierre
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Harestads Rundan Lördag 2009-06-27 kl 10:00

Post by Hans Carlberg »

Jag kommer imorgon.
Tänkte ta en en mysrunda med herr Warnefalk! :-=
Hasse :88:
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
User avatar
jote
Posts: 136
Joined: 2009-04-25 15:25
Fornamn: håkan
Efternamn: ternow
Location: göteborg

Re: Harestads Rundan Lördag 2009-06-27 kl 10:00

Post by jote »

Tack alla som var med idag.
Jag tycker det blev en kanontur i solen!
/Håkan
User avatar
Pontus T
Posts: 188
Joined: 2005-12-14 16:06
Fornamn: Pontus
Efternamn: Terning
Location: Partille

Re: Harestads Rundan Lördag 2009-06-27 kl 10:00

Post by Pontus T »

Instämmer, det blev en fin runda i solen med 12 gubbar o en tjej i den lugna gruppen.
Det flöt på bra hela tiden tycker jag. I Kungälv blev det en kanelbulle modell
större. Tyvärr tog dom slut innan snabbisarna kom ;-) .
Uppför Angeredsbron kom straffet för att man inte tränat i år, är tacksam att vi rullade omkring
på GC väg ett tag så man fick vila bena lite.
Nu blir det till att ladda för intag av Airag (jäst hästmjölk) :shock: i Djingis Kahns land.
Ha en gooo sommar alla Lygnare.
Pontus
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Harestads Rundan Lördag 2009-06-27 kl 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Det blev en riktig värmerunda hade 34 grader som maxtemp på min klocka! :oops:

Vi var 5 st. som körde lite hårdare. Denna runda innehåller färjeresa över Nordre Älv vid Kornhall, färjan går med 20 minuters intervaller, ett litet försök gjordes att klämma 10.35 färjan missade den med några minuter.

Båda grupperna blev återsamlade vid färjeläget och på resan över bestämmde vi att lägga fikat på vandrarhemmet i Kungälv som är ett höjdar ställe. Snabbgruppen la på 18 km över Solberga, Kode ner till Kareby.

Det blev ett snabbt vattenstopp på Statoil i Kode då de flesta hade soppatorsk. Stundtals var vinden riktigt jobbig i kombination med värmen och att vi körde på mellan 35 och 40 långa sträckor.

"Mysgruppen" hade det riktigt mysigt vid fikat alla kanelbullarna var uppätna när vi kom fram det blev morotskaka istället. På Angerdsbron återsamlades vi igen för gemensam färd över Hammarkullen ner till Lärje mot Alelyckan.

Var riktigt sliten när jag kom hem efter 115 km.

Rundan för oss blev 100 km, snitt höga 29 och 3.23 timmar i sadeln.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Post Reply