Lugnt och långt

Skriv här om du vill organisera ett eget träningspass, tipsa om träning med andra klubbar eller berätta någon annan träning som du vill slå ett slag för.
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Jag gjorde min första 600km brevet förra helgen, upp till Charlottenberg och tillbaka. Min GPS la av utanför Charlottenberg på ditvägen. Därifrån cyklade vi tillbaka till Årjäng (med en 2.5 mil ovälkommen omsväng ... vi missade en sväng) där vi övernattade (i 4 timmar) och jag laddade om. Så 9 mil saknas men ändå blev det över 5100 höjdmeter. Det tar en stund att återhämta sig.

USA:s NPR (Nation Public Radio) har ett inslag om randonneurs.

http://www.npr.org/2013/06/29/195873620 ... t-the-race

My kan lyssna på det, men texten på samma sida är en ord för ord transkription.

Ni kanske inte visste att randonneurverksamheten ligger bakom TDF?
Pavo J

Re: Lugnt och långt

Post by Pavo J »

Bra jobbat Daniel. =D> =D> Trodde du hade usb-laddning från ditt fina navdynamo? Kanske dags att uppgradera sig? :-D :-D

/Pavo
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Tack Pavo!

Jo, det där med USB. Som du vet, så fick jag ont i händerna från min gamla cykel så när jag köpte en ny och flyttade över sakerna, drog jag nog lite för hårt i vajr och kontakten mellan USB och navet. Vajren gick av, men inte så det syntes. Men det märktes :-)

Nu har jag kört 250 mil med den kombinationen. Navdynamo vill jag absolut ha. I lördags fungerade fortfarande lampan. Det var bara kabeln till USB som gick av. Så dynamonav är ett givet, för mig. Men för att ladda USB finns det kanske likabra möjligheter:

Kjell & Company har två varianter:

http://www.kjell.com/sortiment/el/batte ... ket-p31779
och
http://www.kjell.com/sortiment/el/batte ... mah-p92321

Den andra är dyrare eftersom den har ett eget batteri (som måste laddas). Den första kör man på 4 AA batterier och sådana kan man köpa på många olika platser. Mycket billigare också.

På Hisingen Runt så pratade vi lite om navdynamo och liknande. Om man vill ha det allra, allra bästa så är det:

SON 28 navdynamo (dyrt som bara den, ca 1800 för bara navet):
http://www.rosebikes.se/artikel/son-28- ... aid:551886

och sedan ekrar och fälg efter smak. För dig skulle jag rekommendera Mavic OpenPro. Jag valde Mavic CXP 33 (ska vara lite starkare och jag är tyngre ... håller på tappa, dock :-) )

Shimanos bästa navdynamo kommer på andra plats, en mycket stark andra plats och den kostar bara en tredjedel.
http://www.rosebikes.se/artikel/shimano ... aid:489153

Från Rose kan man till och med beställa ett helt färdigt hjul med Shimanos dynamo till och med billigare (ca 1650) än vad bara dynamon kostar från SON. Och då får man även däck och slang (Conti GP 4000S).

http://www.rosebikes.se/artikel/road-bi ... aid:336508

Jag har den förra generation från SON. 100 gram tyngre. Men om jag skulle göra om det idag, skulle jag absolut välja Shimano. Då hade jag inte fått problemet jag fick i lördags. Det var vid lödningen mellan kabel och kontakten där det släpptes. Shimano har ett kontakt som man kan fixa på platsen, utan verktyg. Det kan mycket väl vara så att jag beställer en ändå. Kan alltid vara bra att ha på regncykeln. Sedan är det vintercykel ... och ... och ...

Trek Domane 5.2 var en dröm att sitta på i så många timmar. Jag är hel nöjd med cykeln.

Ska ut igen på en 600km till helgen. Rundan går söderut, ned till Båstad, men först ska vi upp till Ljungskile, Trollhättan, Vårgårda, Svenljunga, Ätran, Hyltabruk, Simlångsdal och Laholm, för att få ihop distansen (lägger huvudet ett par timmar i Laholm). Häng med! :-)
josef70

Re: Lugnt och långt

Post by josef70 »

För varje dag som går kommer jag en dag närmare att vara med på en av dessa storslagna rundor. Vem vet, kanske redan nästa säsong..? Det verkar hur grymt som helst! Några frågor från den oinvigde:
-när du tar sovpaus, är det på en förutbestämd "station"? Inomhus eller på den lilla aluminiumfilten vid vägkanten..?
-kör du själv eller med andra? Hur många?
-har du allt med dig på cykeln, mat mm eller?
-vilken snittfart håller du/ni på en 60-mils runda?
/josef
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Josef, du är hemskt välkommen!
josef70 wrote:För varje dag som går kommer jag en dag närmare att vara med på en av dessa storslagna rundor. Vem vet, kanske redan nästa säsong..? Det verkar hur grymt som helst! Några frågor från den oinvigde:
-när du tar sovpaus, är det på en förutbestämd "station"? Inomhus eller på den lilla aluminiumfilten vid vägkanten..?
Det är olika. Ulf (som har cykelaffären i Kinna) hade med sig en större väska bak på sadelstolpen. Vad vi än kom på, så kunde man konstatera att "Ulf hade det". Ett litet tält, aluminiumfilt (Claes Olsson, 29 kr), ett litet kök. Han stannade inte med några av oss andra i Årjäng utan la sitt huvud på ett bord några minuter i Charlottenberg, vilade sig lite i Årjäng och cyklade iväg, kl 2 på natten. Han kom in på 33 timmar, snittfart 18 km/t. Men lägg ingen större vikt på snittfarten. I beräkningen ingår alla stopp, måltider osv. Hans rullsnitt var nog mycket högre. Jag gissar 26 km/t, trots alla backar.

Åke och Martin blåste iväg på egen hand. De hade bestämt sig från början att ta allt i ett svep. De kom in på 23 timmar, dvs, ca 26 km/t i snitt. Jag gissar att deras rullsnitt låg runt 29 eller 30. De stannade inte för att sova.

Det jag har lärt mig av andra är att titta efter en övernattning efter 35 - 40 mil (helst närmare 35). Se till att man håller minst "audax-farten" (22.5 km/t inklusiva alla stopp). Då har man skapat ett fönster, dvs, marginaler. Man har tid att sova 3-5 timmar, äta och hinna till nästa kontroll före maxtid. Därefter cyklar man in tid och skaffa sig ett nytt fönster (marginal).

Med marginal menas: man får inte ha en snabbare snitt än 32 km/t. Och man får inte håller ett långsammare tempo än 15 km/t. Så första kontrollen, efter 89 km är tidigaste efter 2.5 timmar (ungefär) och senast efter 6 timmar (ungefär). Det är ett fönster på 3.5 timmar. AUDAX-tiden är 4 timmar just där. Ju längre man kommer ut bland kontrollerna, desto större bli fönstret. Håller man AUDAX-tid hela vägen till 400 km, så är fönstret komfortabelt stort och man kan kosta på sig några timmars uppehåll utan att överskrida max. Sedan vaknar man, som sagt, och kör in lite marginaler igen.
-kör du själv eller med andra? Hur många?
Ibland solo, ibland med andra (som mest nu i helgen, 5-6 stycken. Ulf stack från Årjäng medan vi sov, och från Uddevalla körde jag solo eftersom de andra började i Uddevalla och slutade där också.

Man pratar ihop sig på startplatsen. Jag tar inte ut mig i backarna, så på första 400 och tredje 300 åkte jag solo (jobbigt, ska du veta). Första 300 körde jag i Malmö. Killen jag var med fick problem (spydde upp allt som han svalde) sista 10 mil. Andra 300 åkte jag solo en del. Jag stannade inte länge vid kontrollerna och körde om den snabbare gruppen 3 ggr (och de körde om mig 3 ggr) tills jag slog ihop mig med en annan och sedan en tredje, sista 7 milen.

I allmänhet kan jag säga att det är bättre att åka med andra, även om de håller ett lägre tempo. Det är lite jobbigt att få sina "dippar" när man är ensam. Det är lättare att ha någon annan med som kan få en på positiva tankar.

Ju kortare rundorna är, desto fler finns det att åka tillsammans med. På en 200 runda kan det säkert vara 12-15 stycken (per fartgrupp). Sedan krymper till med längden. Så många galningar finns inte när det gäller de längre rundorna.
-har du allt med dig på cykeln, mat mm eller?
Man gör sina misstag. I början tenderar man att ha för mycket. Mycket kan köpas längs vägen (mat osv). Det jag har med mig är:
  • 3 slangar (ska minska och satsa på reparationssats istället)
  • verktyg (multiverktyg)
  • aluminiumfilt (vill inte använda den, men man vet aldrig)
  • Torr tröja (för att ta på sig kl 3 på natten när det är svinkallt)
  • Torra långfingrade handskar (behövs, så varmt är det inte under en svensk sommarnatt)
  • Resorb (tabletter från Apoteket)
  • väst, vindjacka, regnjacka, extra armar och ben, ett ombyte om jag övernattar. Inte nödvändigt, men trevligare
  • En liten filmburk med Assosfett
Åke hade med sig två korvar risgrynsgröt, det allra, allra nödvändigaste, bara (men urstarka) ben och inget annat.

Det regnade på oss 14 av 16 timmar första dagen.
-vilken snittfart håller du/ni på en 60-mils runda?
Jag tror jag fick med det ovan. Det finns olika förmågor som kommer och man samlar ihop sig.

Rundorna är backiga, mycket backiga. Den som går till Charlottenberg är klart tufft. En annan tuff runda är den såkallade "norra" 400 (NDL:s bana, backarna mellan Alingsås och Borås, ut till Gällstad, Tahult och Tenberg (? lite sydost om Jönköping) ned till Vaggeryd och sedan hem igen över Gällstad, Borås, Bollebygd, Rävlanda, Hindås, Landvetter, den hemska backen mellan Landvetter och Partille och sedan hem. 300 syd motsols går inte av för hackar heller. Kommer backarna för tidigt, så släpper jag. På en 400 runda så vet man att man behöver konservera energi. Andra gör inte det ... och går i väggen.

Summa summarum: "It's not a race". Alla som klarar rundorna i rätt tid, har lyckats.

Hoppas jag inte skrev för mycket. Jag blir alltid spydigt anklagad för att göra det.

Daniel
josef70

Re: Lugnt och långt

Post by josef70 »

Tack Daniel! Väldigt intressant att läsa. Tack för utförliga svar. Blir sugen men får se när det kan bli av...
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Så här blev helgens (tors-lördag) 100-milare:

http://connect.garmin.com/activity/344144064

Örebrocyklisterna organiserade loppet perfekt. Det blev två övernattningar, en i Lesjöfors på Esperantogården och en i Sala på STS Vandrarhemmet. Vi delade upp oss i grupper automatiskt, berorende på vilken fart man hade. Min grupp led fruktansvärt av värmen i lördags (27 grader) och stannade sammalagt 4 timmar. Annars var det bara att trampa.

När man kom fram till övernattningsställena blev man glatt mottagna av de snabbare (de som inte gick i sängen tidigt), lagad mat och öl. Ölen behövde man för att komma ned i varv för att kunna sova.

Det var backigt, det får man säga. Efter korrigeringar i Garmin Connect ser jag att det var 7099 höjdmeter. Vissa glömmer man inte: före Leksand, före Norberg och efter Kopparberg.

Jag har ångrat bara en sak som fortfarande plågar mig. När vi lämnade Sala på tredje dagen cyklade vi förbi en skadad gök på vägen. Jag förde vid tillfället och ledde bort de bakom mig ... men att jag inte stannade och flyttade den av vägen! Så jävla bråttom har man inte på sådana här lopp.
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Nu funderar jag på årets sista långpass. Det har jag sagt förut. Men om jag kör det nu, så blir det nog verkligen det sista (och då menar jag inte att jag blir påkörd eller något liknande), men väderförhållanden är lite för ombytliga för att vara ut länge.

Med början i slutet av augusti har jag börjat jobbpendla, mellan Lindome och Odense. Jag cyklar iväg kl. 5:30. Då kan jag komma till Varberg kl. 8:00 med 20 minuters marginal. Sista incheckning på färjan till Grenå är 8:20. På färjan äter jag en buffetfrukost så länge jag kan. Det gäller att tanka för resten av dagen. Färjan kommer fram till Grenå kl. 13:00 och från Grenå till Odense är det knappt 210 km. Vägen går över Dyrsland, Aarhus, Horsens, Vejle, Middelfart och till sista Odense. Jag brukar vara framme runt 10 på kvällen.

Förra gången råkade jag ut för mycket regn de sista 8 mil till Odense. Det regnade så mycket att jag inte kunde ha glasögon på mig. Bilarna bländade så mycket att jag inte kunde se 5 meter. Man klarar sig. Men det tråkiga var punktering på bakdäcket ca 2 mil före Odense. Det var becksvart. Som tur var hade jag skaffat mig en liten billig pannlampa på OBS i Kållered. Den drivs med ett par AAA batterier och är så liten att man kan ha den i fickan. Den går att vinkla nedåt så att man slipper ha huvudet i akrobatiska ställningar för att få ljust på det man jobbar med ner vid händerna.

Sedan arbetar jag onsdag och sticker iväg igen kl. 11:30 på torsdag. Hemfärden är lite stressigare pga av färjan. Man kan ganska lätt pricka in tiderna mellan Lindome och Varberg. Det har man kört många gånger. Men det är svårare att pricka in en tid som ligger drygt 20 mil bort. Man måste faktorera in punkteringar, motvind, kanske en felkörning i mörkret och korvkiosken i hamnen stänger kl. 22. (till mitt förtret så ändrade de stängningstiden till 21:00 sista gången jag körde hårt för att komma fram 21:45).

Personalen i Grenå känner igen mig nu. De har ett mysigt vänterum där man kan värma upp sig med kaffe. Färjan går inte förrän kl. 01, så jag har tid att byta till torra kläder, dricka kaffe, och prata med andra, typ ett motorcykelgäng som var på väg till en långtur i Sverige. Det blir lite festligt. Nästa gång jag kom, plockade damen bakom disken fram nyckeln till hytten och biljetterna innan jag gick fram till disken. Hon kom ihåg mig. Det kändes trevligt. Jag behövde aldrig visa upp mitt bokningsnummer eller kvitto på beställningen.

Det är svårt att skaffa vatten i Danmark. Beninmackarna har det inte utomhus. Man måste helt enkelt köpa flaskvatten och det finns inga mackar utanför tätorterna. Det är något att tänka på när man cyklar långt i Danmark. Det är något med vatten. Det var likadant på Aarhus-Köpenhamn. Det var svårt att få tag i vatten.

I alla fall ... jag funderar på att göra turen en gång till och den här veckan ser ut att vara den sista som är någorlunda ok. Visserligen kommer jag att få motvind dit och tillbaka och sent på torsdag kommer det att regna rejält, men jag fick testa ut mina regnkläder i helgen. Det kan gå om man vet att det är säsongens sista långpass.

Här är rutten:

http://www.strava.com/activities/81639416

Den är från andra gången. Jag försökte hitta en väg mer inne i landet på Dyrsland (på väg till Odense). På dagen är det inget problem. Jag och lastbilarna lämnar färjan samtidigt och de har kommit i väg innan vi lämnar Grenå. Men på väg tillbaka är det jag i mörkret som cyklar på samma väg till Grenå som ett stort antal lastbilar, som ska med samma färje.

Men det blev mindre lyckat. På min karta hittade jag en "service road" som hjälpte mig cykla en fin båge norr om huvudvägen, men den serviceväg slutade mitt i skogen, förvandlades till en skogsväg, en sandig skogsväg, för skogsmaskiner och ledde ett i kalhugge. Jag fick bära cykeln ca 30 meter. Jag var glad att jag testade den på dagen i stället för att bara köra på i mörkret på natten.

Vägen som jag kom hem är den vanligaste. (Nej, Ulf, jag prickar inte in Munkebjerget ... det räcker med backarna runt Vejle som det är)

http://www.strava.com/activities/82093042

Jag har så bra belysning och reflex hit och dit att lastbilarna ger mig gott utrymme ... oftast kör de ut i omkörningsfältet, men ... det behövs bara en som inte gör det. Det händer att när jag hör en bil på avstånd att jag stannar, drar mig åt sidan och väntar in den. Men det gör jag mest i Sverige. Svenskarna är med råge de sämste förare i Skandinavien. Det har säkert något att göra med att Sverige har haft bilfabriker och att bilfabriker har drivit svensk ekonomi och man har tutat in i svenskarna att alla ska ha en bil. Det är en medborgerlig plikt att köra bil. Bilen är helig. Danmark och Norge har inte den inställningen. Danskarna kör aggressivit, men inte speciellt riktat mot cyklister, utan mot allt och alla.

Norrmän är suveräna. Häromdagen körde jag västerut i rondellen i Kungsbacka, den med Hedins bil. Vi körde mot Varla/motorvägen. Det fanns en cyklist, kunde ha varit en av oss. Norrmannen framför mig saktade in. Han kunde gott ha blåste förbi som en god svensk. Han väntade tills det fanns plats och tid att köra ut i omkörningsfältet innan han körde om cyklisten. Vad glad jag blev.

Så gör norrmän, sa jag till min fru. Varför ska det vara så svårt för svenskarna.
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Nu har jag beställt resan, dvs färjan tur och retur mellan Varberg och Grenå. SMHI, DMI och YR alla har ändrat prognoserna för torsdag. Först skulle det regna 17mm, nu är det bara lite. Vi får se.

Jag kostar på mig sovhytt på hemvägen. Sammanlagt kostar det ungefär lika mycket som med tåg. Räknar man allt, så förlorar jag lite. Jag debiterar per timme och det blir många timmar jag inte kan jobba. Det gör inte så mycket. Jag tycker jag få tillbaka på annat sätt. Man får det här med långcykling i blodet.

Första gången jag gjorde den här turen, på hemvägen kom jag till Varberg kl 06:15. Jag cyklade en bit och det började regna ungefär i höjd med Kärradals camping. Jag stannade för att ta på mig lite extra kläder och såg en cyklist som åkte mot mig. När han kom fram så bromsade han in hårt. Först då såg jag att det var någon jag kände, en annan randonneur som pendlade till jobbet mellan Göteborg och Varberg. Man är inte ensam.

Ha det bra, Lygnare, i era varma stugor!
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Gissa vad glad jag blev när posten kom idag!

I slutet av brevetsäsongen, får man (ibland, inte här i Göteborg, kanske) tillbaka sitt brevetkort med registreringsnumret från Frankrike och medalj, om man ville ha en.

Örebrocyklisterna skickade ut mitt från 1000km loppet i juli. Eftersom årets säsong var det första för mig, är även det här det första.

Image

Nu kan ni se sådant jag har skrivit om: stämpelplatserna (1 till 12) där det framgår vad tidsfönstret är och till höger om rutan en stämpel med uppgifter om vilken tid jag var på platsen.

Nu är det bara att ta fram kartan och "torrköra" rundan igen :-)

Det här gjorde mig glad.

Daniel
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Lugnt och långt

Post by Hans Carlberg »

Grattis!! =D>
Hasse :88:
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
Janne B

Re: Lugnt och långt

Post by Janne B »

Häftigt!! =D>
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Eddy, du frågade efter killen som gick från Stockholm till Sydney. Länken ser du i förra inlägget.

Han är på västkusten i USA nu.

Daniel

Edit: hmmm ... det var inte förra inlägget ... här är länken:

http://the-walk.se/
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Lugnt och långt

Post by Hans Carlberg »

Lugnt o långt... jag är långt borta och tar det lugnt!
Har varit i New York sen i lördagskväll och sitter nu på Amtraken
på väg till Washington. Har varit på Gospel i Harlem, häftigt.
Det var trafikkaos i centrala Manhattan pga stor demonstration för
bättre miljö, vi träffade en av talarna på en pub. Skålade och
kom i samspråk.. med henne och fick sedan visitkortet för att
hålla lite kontakt och försöka att påverka svenskarna i samma
riktning!! Den amerikanska frukosten är smaskig :)
Har inte cyklat ännu men fuskade med lite löpning i Central Park.
Frugan sprang desto mer och jag var avundsjuk!
Det var många som for runt med racer i parken i högt tempo!
Ett väldigt kryssande bland gångare, löpare m.m trots att
det fanns separata "filer" för cyklister o löpare. Dagen efter
att vi var där så körde en cyklist på en kvinna och hon dog...
och ett antal poliser skadades i en bilolycka en riktigt illa!
När vi var vid ground Zero museet var det ett jätte pådrag
eftersom det skulle hållas ett möte med FN ang. ISIS!
Vi får väl se om det är lugnare i Washington.....
Det snackas mycket i TV om den förhöjda risken för attentat.
Vi håller tummarna för att inget händer! I Washington skall vi
hyra cyklar och skona fötterna efter 3 dgrs gående.
Sen väntar Miami o Key West med mat o dryck+bad o simning ;)
Hasse och Marine
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Lugnt och långt

Post by Hans Carlberg »

Missar dagens cykellopp här i Washington :(
XPLORE Washington DC Adventure race
Sitter på R Reagans AirPort och väntar på
planet till Miami. Där SKALL jag hyra cykel!
Igår var den sista kilometern innan hotellet
kantad av polisbilar i varje gathörn!
En viss B O skulle strax passera.
Träna på därhemma!!
Hasse ;(
efter ännu en amerikansk frukost..
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Lugnt och långt

Post by Hans Carlberg »

Fick ihop 4,5tim stadscykling i Miami :)
samt en antal korta intervallpass i de
stora vågorna till o från stranden.
Slutade när badvakten/livräddaren
började kolla in mig...

Här i Key West verkar det livat värre ;
Testade lite crawl i strömt vatten igår
sent på em.. Lite otäckt!
Sam ut 15-20m från en liten strand och
när jag vände mig om var jag 10m åt
sidan och det hann bli mer innan jag
fattade allvaret. Fick kämpa på ordentligt!
I lite "lä" vid stranden gick det att ligga
och crawla utan att flytta sig som när
Alshammar tränar i en specialbassäng ;)
Idag skall det bli mer simning samt lite
besök på Hemingways platser.
Hasse i West
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Lugnt och långt

Post by Hans Carlberg »

Idag 4 tim stadscykling i Key West
samt c:a 50 min crawl!
Dagens bästa = Sloopy Joes bar och en
Mohjito :)
Hasse på tur
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Lugnt och långt

Post by Hans Carlberg »

Idag torsdag c:a 2000 m crawl!
Dagens bästa = Rökt krabba samt varma
"jätteräkor" som doppades i smält smör!
Gott ? :) :)
Nu kommer vi hem..
Hasse i Napels
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Det är inte så att jag kan locka med ett par nästa år? Inte nödvändigtvis på 100-milaren. Men på några kortare lopp?

I bakhuvudet har jag en agenda. Vartannat år går Flèche Nordique. "Den nordiska pilen"

Jag har berättat om det tidigare. Det går ut på (i korthet) att cykla i ett lag, minst 3, max 5, som ritar upp sin egen bana på minst 360 km, en bana som ska ta exakt 24 timmar att köra. Alla banor slutar, kl 10 på en söndag, på Billingehus i Skövde med efterföljande uppsluppenhet, trötthet mm. Det laget som har cyklat längst "vinner". Det är ganska kul när alla lag, med trötta ben, kämpar uppför samtidigt. Det händer att några går till fots.

Nyckelordet är "lag". Man anmäler ett lag, inte sig själv individuellt. Det är lite som KM med herrlag, mixlag, damlag. Det finns så många kombinationer och klasser att det är ganska svårt att komma därifrån utan någon slags trofé. Det skulle vara kul med ett lag från Lygnen. I år fanns inte många lag från västkusten och jag åkte med Randonneurs Stockholm, bara för att kunna komma med. Det var allt som allt runt 100 deltagare i år.

Om vi är ett par stycken som kan samköra oss under kommande året, så kan det bli lite kul. Jag hjälper gärna med att komma med i rutinen. Jag har gjort de flesta misstagen nu :-)
DSC_0072.JPG
DSC_0081.JPG
DSC_0087.JPG
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Nu börjar korten från årets lopp och medaljerna strömma in. Man lämnar in korten efter loppet, men får tillbaka dem när säsongen är slut, tillsammans med medaljer, om man ville ha. Det är lite kul att jämföra samma lopp genom åren ... skulle vara roligare om det gick framåt, istället för att åldern tar ut sin rätt.

Just 100-milaren gick bättre i år än tidigare år.
DSC_0286.JPG
Post Reply