Lugnt och långt

Skriv här om du vill organisera ett eget träningspass, tipsa om träning med andra klubbar eller berätta någon annan träning som du vill slå ett slag för.
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Välkommen Hasse!

Jag tror att rundan passar rätt bra för dig. Från Lindome till Fjärås, norra sidan Lygnern till Sätila, Hyssna, Rydal (gott om möjligheter att runda av hemåt för din del), Borås, Dannike, Svenljunga, Östra Frölunda, Ätran, Ullared, Varberg och sedan norröver.

Daniel
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Jag vill inte svära, så beskrivningen kommer att vara kort. Det var inte rundan.

http://www.funbeat.se/training/show.asp ... D=23940713

Funbeat har problem för tillfället, här är en länk till Garmin istället, uppe till höger kan man välja "Metric" för att få km istället för "miles"

http://connect.garmin.com/activity/209411473

Jag hade aldrig klarat det utan Rolfs sällskap. Vilken tur vi har samma starttid i Århus.

Men många, många gånger tänkte jag igår ... "ja bjuder ut min startplats i Århus ... detta klarar jag aldrig."

Vägen från Ätran till Varberg är bland det jobbigaste jag har cyklat på. Från Östra Frölunda till Ätran var det uppåt, men då tänkte mig "nåväl, från Ätran cyklar vi mot kusten. Då måste allt det här komma ned igen". Icke ... och motvind på köpet. Jag misstänker att det påminner starkt om Danmark, men att Danmark är ännu värre. Igår hade vi mellan 1300 till 1600 höjdmeter, beroende på vilket man tror på (Garmin eller Polar). Även om det var 1600 höjdmeter, så är Århus-Köpenhamn 1000 höjdmeter till, dvs, drygt 2500. Man kan alltid kasta sig utöver Storebælt.

Hasse började med oss, men visste att han skulle runda av för att kunna hinna hem till familjen tidigt på eftermiddagen. Alltid gott sällskap. Han försvann i jakt efter två vältrimmade cyklister som hade mage att cykla om oss strax före Sätila. Han kom nog först uppe på Torråsbacken skulle jag tro.

Rolf och jag tog 5 km föringar så länge det gick. Runt Varberg var det nog han som tog flest.

Edit: Maxlut 19%, 11 grader (enligt Polar)

275 km, 26,9 i snitt. Jag höll på skriva "inte illa för två" ... men den tanken föll mig aldrig i när vi höll på igår. Jag tyckte faktiskt jag mådde mycket illa stundtals. Tack, igen, Rolf!
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Lugnt och långt

Post by Hans Carlberg »

Vilka kämpar, 275 km..ni är ju urstarka!
=D> =D> =D>

Jodå, efter c:a 4-5 min på max kom jag ikapp de 2 trimmade killarna.
Då hade pulsen stigit och jag flämtade en del.
En var för stark men jag limmade ryggen på nr 2 i de goa backarna (som började precis när jag kom ikapp, tack för den du)
ända upp till grindmossens café. Väldigt trevliga killar som tränade inför GF.
Jag klämde en banan och vilade "lite" sen jagade jag efter igen och kom så nära som drygt 50m vid vandrarhemmets topp.
Men då ruschade dom på nytt.. :oops:

c:a 90 km, 28,9 i snitt när jag var tillbaks i Lindome.
Tack Daniel o Rolf för en trevlig pratstund!

Hasse :88:
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
Ulf Warnefalk

Re: Lugnt och långt

Post by Ulf Warnefalk »

Hej alla "långisar"
Ja du Hasse, visst var väl det dig som Bettina och undertecknad mötte i höjd med Hanhals.
Ja du såg väl inte oss, men en "nedborrad" Hasse C kan man ju aldrig ta miste på..

Bettina och jag startade först kl 09 från Preem Järnbrott och fick ihop 214km och 1290hm på sträckan Preem, Värö, Horred, Kinna, Borås. gamla 40:an via Bollebygd/Hindås, Öis-gården och Preem.

Daniel du nämnde motvind, samma sak uppför Viskadalen trots att vi körde mot NO. Men i dalgångar likt denna kan vinden vara på "nosen" oavsett hur det blåser.
Fast jag får allt säga att jag förvånad över det du säger om sträckan från Ö Frölunda.. :-o Psykning eller??
Skall jag tolka det hela som att ni "missade" att stoppa i Ullared?

Om en vecka så drar Turid och jag på en vecka till mallis (Platja de Muro). Hyrt hoj hos Bruce och leverans till hotellet, så nu skall formen (förhoppningsvis) infinna sig. Tempen ligger på över +30 där nere, [-o< så detta passar en växelvarm som jag.
Det får i allt bli en sväng upp på Randa i alla fall, synd att missa när man ändå är så nära..

Rörande all denna oro över väder, vind, höjd mm. i Danmark. Som varande den enda i sällskapet, som skall köra loppat, som tidigare genomfört detsamma kan jag säga att Thomas Franzén och jag genomförde loppet 2003 med utväxling 53/39 och 12/25 på över 25 i snitt utan att behöva gå uppför någon backe eller hamnade i koma efter målgång. Visserligen så var det trpt. med buss över bron, men det var i princip "snacketempo" hela vägen (när det inte regnade, då var det tyst). Förvisso var loppet då något kortare, man gick rakt mot Roskilde, istället för som nu via Köge. Fast från Köge och de sista milen in till K-havn är ju slätåkning längs kusten.

/ulf
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

---
Fast jag får allt säga att jag förvånad över det du säger om sträckan från Ö Frölunda.. Psykning eller??
Skall jag tolka det hela som att ni "missade" att stoppa i Ullared?
---

Kan inte svara dig eftersom jag itne vet vad du menar med Östra Frölunda. Det var Åtran och västerut som jag tyckte var jobbigt.

Mest pga för lite näring och senare pga av brännande sulor. Plågsamt. Jag har justerat skorna lite och ska precis ut och testa hur det känns.
Ulf Warnefalk

Re: Lugnt och långt

Post by Ulf Warnefalk »

Daniel
Ursäkta min otydlighet. Vad menade jag med det jag skrev?? Jag avsåg från Ö Frölunda och ut till kusten. Slarvigt skrivet av mig. [-X Dock har jag inget minne av att det var så dj-ligt som du skriver, fast det var ju 2007 som jag genomförde denna sträckning sist och minnet är inte alltid helt 100.

Fast sträckan mellan S-ljunga och Ätran är i alla fall en riktig "ökenvandring" vad jag vill minnas. Stoppet i Ullared var på min tid som ett besök i paradiset efter sagda vandring. Tankningsmöjligheter med allt vad det innebär..

Hur var det i nutid. Fullt med "tankställen" och en levande landsbyggd? :-D

/ulf
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Ulf,

Jag har också hört det av andra att den sträckan mellan Svenljunga och Ätran skulle vara händelselös. Men för min del gick det bra. Jag har en gammal arbetskamrat vars farmor bor i Östra Frölunda ... hon beskrev det som du ... men jag hade åtminstone något att haka upp på och kunde skicka henne en SMS "nu är jag i Östra Frölunda" (och hur många har varit det? Jag frågar bara ...) och i Mårdaklev fikade vi på Kvarnmuseet. En riktig höjdare. Trevligt par som gör iordning banana splits, olika andra glasskreationer, hembakad paj ... Jag åkte till och med tillbaka dagen efter med min fru för att visa henne. Lokalbefolkningen sitter och pratar med allt och alla och man dras in i alla samtal. En man var fd tävlingscyklist och hade mycket att berätta.

Varje år cyklar en man från Falkenberg dit. Han är nu 85 år gammal. Ägaren berättade att han hade kläder precis som vi, men sedan hade han en liten vagn efter cykeln. Han stannade utanför och bytte om till finkläder innan han kom in i kaféet. Sådana samtal tycker jag är kul.

Men fötterna värkte så mycket efter ett tag och jag hade slarvat med att äta ... det tog ut sitt pris från Ätran till kusten. Vid ett tillfälle var jag tvungen att bokstavligen kasta mig av cykeln, rev av skorna och masserade fötterna.

Nu har jag precis köpte ett par Sidi "Mega". De känns som tofflor jämfört med de hårda plastskor (smala) med kolfibersulor som jag hade. Dyrt är inte alltid bäst.

Ullared fyllde jag på vatten och Rolf tömde lite.

Dagen efter, så frågade min fru "ska vi inte in till Ullared?"

Jag har hört talas om Ullared ... "okejdå," svarade jag.

Hon svängde in till området och jag såg ett hav av bilar, husbilar, husvagnar ... "Aldig i livet!" skrek jag.

Hon påstod att det var ingenting i jämförelse med andra tider hon har varit där. Vi åkte vidare.

Daniel
Ulf Warnefalk

Re: Lugnt och långt

Post by Ulf Warnefalk »

Ja du Daniel
Först så får jag välkommna dig in i sammanslutningen "Sidi Mega behövanden", för oss som behöver utrymme för svullna fötter. :shock: Jag har själv i veckan uppgraderat med ett nytt par Mega. :-D

Intressant med det du skriver om Mårdaklev, när jag passerade sagda ställe 2007 omkring 14:00 - 15:00 så var det öde och tyst. Något kvarnmuseum såg jag inte till då. Men som sagt, det var ju några år sedan för min del. Vi får väl ta en gemensam tur vid tillfälle för att utforska "ödebyggden" längs sträckan S-ljunga - Ätran - Ullared.

Det är ju aldrig fel att dokumentera med kamera på långturer, något att tänka på i dessa iPhone-/Android-tider eller vad de nu heter dessa tingestar som man rent av kan ringa med. Det är alltid nära till att ta en bild i alla fall.

För övrigt så har jag inför danmarkäventyret investerat i en riktig sadelväska med 10 liters kapacitet, samtidigt så har jag meddelat Hans att jag INTE kommer att vara laståsna för hans utrustning under detta evenemang utan att han får fixa detta på annat sätt.
Kanske blir det i din väska??? :mrgreen: Fast du och Rolf startar ju inte samtidigt med mig och Hans..

Ha det så gott
ulf
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Jag åker till USA nästa vecka och kom på att den här helgen som kommer är kanske den sista chansen på året att åka lite längre. Kanske inte helt lugnt, men inte hetstempo heller. Ca 30 mil. Är någon annan intresserad? Nu på lördag, tidigt (kl 8, helst 7) från Statoil vid Fässbergsmotet.

Daniel
jabo

Re: Lugnt och långt

Post by jabo »

Vädret verkar sisådär nu till helgen. Men har en 30 milare som jag velat köra ett tag, men inte fått något sällskap till.
Rundan går ungefär: gbg-härryda-bollebygd-borås-ulricehamn-tranemo-svenljunga-kinna-sätaila och sen kan man skarva på eller dra raka vägen hemåt.
Det som locka mig är biten efter borås via ulricehamn och till tranemo som är på en asfalterad banvall ca. 8 mil
så det är platt en bra bit, men sen finns det även backar resten av turen för dom som gillar det.

Är det fint väder cyklar jag, annars kan jag även hänga med ett tag så jag får ihop en 10 mil...
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Jag hade tänkt mig samma runda som Rolf och jag körde för några veckor sedan:

http://app.strava.com/rides/19471549

Jag ville se om det gick bättre (och jämföra i Strava :-) ) ... men det var inte skrivet i sten och jag kan gott tänka mig något nytt. Nästa år går det inte med något nytt. Då är jag 60. :-)

Vi kan hålla ett öga på vädret.

Daniel
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Jan, Tranemo lockar ... det var några stycken från Tranemo på Mallorca de sista två åren. Inte att det kommer att hända men ... det skulle vara kul att träffa på dem på vägarna. Jag har för mig att de sticker ut på lördagar.
jabo

Re: Lugnt och långt

Post by jabo »

Solskenscyklisten viker ner sig, det blir ingen tur i helgen.
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Det har jag lätt att förstå, Jan. Jag bestämmer mig imorgon, när jag vaknar. Även om det inte regnar är vinden ganska tjatig.
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Pratade just med Torleif. Jag åker ut imorgon. Torleif möter upp och visar mig lite andra vägar in mot Borås från Hyssna. Så jag åker ut imorgon. Jag har inte bestämt mig för 20 eller 30 mil. Jag äter nog lunch i Svenljunga och sedan bestämma mig för att fortsätta söderut (30 mil) eller tillbaka västerut på 156 (20 mil).
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

http://app.strava.com/activities/22033395

Mötte Torleif norr om Lygnern och vi hade sällskap runt. Han visade mig en väldigt fin väg in till Borås. Jag tror att vi räknade 3 bilar allt som allt. Fin asfalt också. Sedan fortsatte vi till Dannike, Hillared, Sexdrega, Svenljunga och tillbaka till Kinna och Hyssna. Det blåste rejält. Jag är väldigt glad att jag inte åkte hemåt längs kusten från Varberg. Det räckte gott med Hällesåkervägen. De 24 km i motvind längs sjöarna var det tuffaste jag minns. Men minnet är kort ...

Tack Torleif! Det var cykel som jag trivs bra med. Fint sällskap.

205 km ... helt nöjd.

Daniel
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Det ska var sol i söder, så jag utforskar vägarna Torleif lärde mig. Sticker från Lindome på morgonen ( :-) ) ... blir kanske 20 mil, om någon vill hänga på.

Jag tar vintercykeln.

Daniel
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Det blev bara drygt 10 mil. Jag böjde mig för att fästa skorna i morse och något i ryggen sa ifrån med besked. Kändes (och känner fortfarande) som jag fick en kniv strax ovanför bältlinjen. Jag kan böja mig, men inte rätta ut mig. Kan gå ned i bocken, men kan inte komma upp igen. Kan gå ned för att hämta vattenflaskan, men kan inte rätta ut mig för att dricka. Det var inte tal om att stå upp i backarna.

Vintercyklar och att cykla på vintern är pest. Om ett par vecka måste jag, tyvärr, åka till Malawi i 3 veckor för att jobba. Synd. Det är så varmt där nu.

http://app.strava.com/rides/25554228
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Jag har inte riktigt bestämt mig, men jag funderar lite på "Super Brevet Scandinavia"

http://www.superbrevetscandinavia.dk

Det verkar lite stressigt på den danska sidan med fem, 5, färjeförbindelser att hinna med den första dagen. Jag cyklade med Uli på HCK i går och han berättade om det. Det är lite mänskligare med bestämda övernattningsplatser (vandrarhem i Laholm, till exempel) och bilar som fraktar kläder och liknande (inte följebilar, utan bilar som kör från ena punkten till den andra utan att ge service på vägen).

Om jag gör det, så verkar Sjælland Rundt att vara en bra uppvärmning ...

http://www.kcrv.dk/sjaelland-rundt-paa-cykel/

Jag vet att Ulf har cyklat den flera gånger ... så många gånger han har tröttnat på den, tror jag. Jag undrar om det finns andra som är intresserade?
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Jag har i stort sett bestämt mig för Super Brevet Scandinavia. Det går bara en gång vart fjärde år. Nu är inte detta något som engagerar många i klubben, förstås, men det finns några i Sverige, och fler lär det bli. Man kan kanske följa det här:

http://www.funbeat.se/discussion/show.a ... ID=1281515

Som sagt, vi är nog inte två från LVG som funderar, så det är ingen större idé att skapa en tråd här i forumet. Vi har ganska många döda trådar som det är.
Post Reply