Lugnt och långt

Skriv här om du vill organisera ett eget träningspass, tipsa om träning med andra klubbar eller berätta någon annan träning som du vill slå ett slag för.
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Lugnt och långt

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Häftigt Daniel! Kräver en hel del förberedande träning det där...Lycka till!
Lars-Inge Kjörnsberg
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Häftigt ... eller dumt ... det får vi se.

Det kräver en del träning, ja, men en hel del får man genom att kvala in. Man kan inte bara anmäla sig. Man kan föranmäla sig i januari, men anmälan godkänns inte förrän man har bevisat att man har kört 4 brevetlopp mellan januari och juli: 200 km, 300 km, 400 km och 600 km. Det i sig själv blir en stor del av träningen. Det är först när man har kört minst de fyra distanserna att anmälan godkänns, någon gång i juli. Men man måste bestämma sig tidigt om man ska få med allt.

Jag pratade med Åke H. om detta med randonneurscykling en gång för ett par år sedan. Jag frågade just om träning. Det är samma som alla andra, svarade han. Intervaller och distanspass. Så det är det jag har framför mig. Jag kommer att köra lite längre distanspass än vad Lygnen bruka köra på lördagar, men det är bara bra att Lygnen har två intervallpass i veckan (när det fungerar).

Tja .. något att göra ...
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Här finns en rapport från 2009 ... man vill kanske hoppa ned till "Day one" ...

http://rusa64.blogspot.se/2009/08/super ... -2009.html

(Jag arbetar med stora datamängder som tar en stund att bearbeta ibland ... jag jobbar faktiskt.)
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Randonneurerna i Göteborgsområdet träffades i torsdags (14/2). Det var ett 25+ antal som slöt upp. Om man är intresserad men inte fick veta om det, kan man skriva till Bengt Göran Olsson (bege dot bike at gmail dot com ). Information kommer därifrån via en sändlista. Det finns egentligen inte ett aktivt forum eller en webbsida. Det kanske kommer, vem vet.

BeGe berättade lite om Super Brevet Scandinavia som går i augusti. Sverige och Danmark var tilldelade 20 platser var. Norge och Finland delade på 20 platser och 15 platser gick till världen utanför Skandinavien. Loppet blev fullt snabbt och arrangörerna undersöker möjligheten att öppna upp för flera platser. Många från utanför Skandinavien anmälde sig. Huvudproblemet är "supportpaketet". Vill man bara cykla, så kan man få en plats. Men organisationen ordnar övernattningar i Laholm, Uddevalla (tror jag att det var) och Skien. Om man kan hitta flera sängplatser (runt 20) nära dessa platser, så kan flera vara med. Jag föreslog Rasta på Hallandsåsen.

Sverige, som sagt, fick 20 platser tilldelat och 11 deltagare kommer från Göteborgsområdet. De flesta, så klart, kommer från HCK. HCK har en stark och aktiv randonneurgrupp.

23/3 går den första Audax, inte ett brevetlopp, utan en runda som körs i lugn takt så att alla kan lära känna varandra. Ett arbetstema är "GPS-navigering", dvs, att rundan ritas upp, läggs upp någonstans och man testar de olika alternativen att navigera efter beskrivningen.

Det första brevetloppet (häromkring) går 13/4.

Daniel

Edit (18/2): Audax blir på ca 12 mil.
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Daniel och jag (nej, jag pratar inte i pluralis majestatis) ska ut på söndag. Vi är båda anmäld till SBS (Super Brevet Scandinavia) och vill få några kilometer i benen. Det blir ingen race, så om någon som gillar att åka i "distanstempo" vill följa med, är ni välkomna. Karten jag länkar till börjar i Lindome men allt mellan Änggården och Lindome skulle fungera som anslutning. Blir vi några stycken kan vi helt enkelt säga Statoil vid Fässbergsmotet. Men det är _bara_ om några hör av sig och meddelar det. Annars cyklar vi förbi bara.

http://www.strava.com/activities/25554228

Daniel
rolfi
Posts: 171
Joined: 2010-09-13 22:33
Fornamn: Rolf
Efternamn: Taipale

Re: Lugnt och långt

Post by rolfi »

Hallo Daniel,
jag kan tänka mig att haka på i Lindome. Vilken tid hade du tänkt cykla iväg?
//Rolfi
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Rolf, tanken var kl. 10. Men om Daniel cyklar från Änggården istället för att ta bil, kan jag möta honom vid Järnbrottet eller något liknande och vi kan ta vägen förbi dig. Inget är hugget i sten. Vi spikar tiderna och träffpunkterna imorgon. Kul att du följer med.

Jag tänker _inte_ cykla med dubbdäck. Vägarna här i söder är torra. Just runt Lygnern och ett par ställen på småvägarna kan det vara ett annat underlag om sträckan ligger i skuggan större delen av dagen, men jag tror egentligen inte att vi kommer att råka ut för is.

Men jag tar en tyngre cykel, inte sommarcykeln.

Daniel
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Jag har inte hört något mer, Rolf. Vi säger kl. 10 i Lindome.

Daniel
070-7291253
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Ändring: Rolf, vi är i Snipen, vid hållplatsen, kl. 10. Passar det dig?

Daniel
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Jag trodde att Lygnerns sydsida skulle ta livet av mig:

http://app.strava.com/activities/42963155

Efter 70 km skickade jag iväg Daniel (den andra). Jag var bara för slutkörd för att hålla tempot. December/januaris sjukdomar har satt djupa spår i kroppen. Det måste jagas ut.
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Jag åker ungefär samma runda igen, kanske lite längre över Inseros och Landvetter. Det beror på formen.

Det första brevet är i april, men sedan kommer de i tätt följd. Jag vill bita av distanserna så tidigt som möjligt så även om jag klarar en 200 km utan problem, måste man kunna köra en 300km och en 400km snart därpå. Så bra form har inte jag ännu.

Nästa helg planerar jag att cykla till Odense. Jag har inte bestämt mig för Varberg/Grenå eller Göteborg/Fredrikshavn. Varberg/Grenå passar min form bättre (200+ km) men färjetider är ganska dåliga. Får se.

I alla fall ... till helgen en förlängd tur runt Lygnern igen.
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Jag var ut en sväng i lördags, i stort sett samma runda. Vad kallt vinden var. På södra sidan Lygnern fick jag växla till något lättare och trampa för att komma utför de få backarna som inte var uppför. Direkt motvind.

Men egentligen skulle jag berätta om nya skojiga saker som är på ingång. Jag har vacklat fram och tillbaka om jag ska skaffa en bättre navdynamo inför alla brevetlopp iår. Jag har den första generationen SON. Den nya väger minst 100gr mindre (kanske 200gr till och med, jag minns inte), men att låta bygga upp ett nytt framhjul igen ... det är dyrt det. Rullmotståndet i navet jag har ska motsvara 12 eller 24 cm (minns inte) höjdstigning på en kilometer, dvs, inte kritiskt.

Så ... jag beställd en ny lampa så att jag bara behöver byta hjul inte lampa och hjul. Jag beställde B+M Luxos, inte modellen med usb-laddare (den finns inte i lager någonstans) utan den andra:

http://www.peterwhitecycles.com/b&m-hl.asp

Sedan, när man ändå ha egen ström, beställde jag en USB-laddare för telefon och navigatorn som körs på navdynamon

http://www.bumm.de/produkte/e-werk-usb-werk.html

Jag som ändå alltid blir avhängd, det kan vara bra att ha tillgång till Google maps och liknande när man snurrar runt i Norge och Danmark. Batterier i telefonen tar slut ganska fort när man använder GPS. Nu behöver man inte använda GPS hela tiden, ... men det skulle vara tråkigt om det var sent på natten ... det är nog då man behöver den mest ... och batterierna är slut.

Sedan beställde jag lite krafs för väskor och lampfästen som passar broms på racer.

Allt detta bara för att det är för förbaskat kallt att cykla långt med frusna fötter. Jag var nära gråt i lördags det gjorde så ont.

Daniel

Edit: jag beställde inte från länkarna ovan ... de var bara bästa på att illustrera godisarna.

http://www.peterwhitecycles.com/headlights.asp ... rulla ned till "Luxos U" ... då får du se grejor ...
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

23/3 med start vid Statoil (Fässbergsmotet):

http://www.gpsies.com/map.do?fileId=hhovvcjttqrqmfnt

BeGe har ritat banan. Det handlar om Audax fart. Alla håller ihop. Tanken är att man ska lära känna varandra. Jag har glömt klockslaget, men om det finns ett intresse, gräver jag fram det. "RIV" står för "Randonneurer i Väst".

Daniel
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Torsdag är en helgdag i Danmark, och eftersom jag har så många uppdrag från Danmark, ..., tja, det är skönt och välja och vraka bland röda dagar efter behov. Så jag tänker köra en utvidgad Lygnern Runt, ca 19 mil, om någon vill hänga på.

Jag åker hemifrån kl 9, senast.

http://ridewithgps.com/routes/2270489

Jag tar vintercykeln, fast utan dubbdäck. Farten blir därefter ... och ... jag kommer att ta det lugnt ändå. Jag vill bränna lite fett och vänja mig med att sitta på cykeln lite längre än vad sinnet vill.

Daniel

PS: Min fru säger att jag kan förlägga det till fredag istället om det passar ... men då är det svårare med mat. Blir i så fall McDonalds i Kinna på sin höjd.
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Cyklade den rundan, 192 km. Jag lämnade huset kl 7.30.

Det var tufft. Det ska jag villigt erkänna. 192 km ensam för en blekfett gubbe, det är svårt.

Undrar om inte ett par Lygnare körde emot mig på Gröningevägen (Kungsbacka).

Daniel
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

400 km brevet som går söderut nu på lördag. Jag har lagt in ett dokument med kartan och stämpeltiderna i kalendariet.

Länk till kalendariet med karta och stämpeltider från BeGe Olsson

Det är inte lika backigt som helgens. Bara 3600 höjdmeter, tror jag.

Man behöver inte ta det lugnt, men den får inte köras på kortare tid än 12 timmar (tro mig ... det skulle vara svårt ... det finns de som kan det, men de är inte många). Maxtid är 27 timmar. Allt däremellan är ett lyckat genomfört lopp.

Edit: ändrade 20 timmar till det korrekta 27 timmar.
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Jag fick kraftigt ont i händerna förra lördag men jag tror att jag har hittat lösningen. Om min fru hade varit med så hade det blivit en billigare lösning, tror jag. Åker ned till Cykelmagneten på eftermiddagen för att hämta ut den.
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Lugnt och långt

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Är det inte billigare med ett par lyxiga cykelhandskar i jämförelse med en ny cykel?
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Lars-Inge Kjörnsberg wrote:Är det inte billigare med ett par lyxiga cykelhandskar i jämförelse med en ny cykel?
Skriver du NU!!!??? För sent ...

Det var en kombination av framgaffel och ISOspeed sadelstolpe som sålde mig ...

http://www.flickr.com/photos/dlridings/

Men jag tar inte ut den imorgon. Att cykla 40 mil på en splitterny cykel är kanske inte så smart ...

Daniel
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Så blev det ...

http://app.strava.com/activities/59139114

Men det är absolut ingenting. Vi träffade en kille från Stockholm som sålde av allt han ägde för att skaffa sig en vagn för en aluminiumlåda, solceller för att sticka iväg, till fots, till Sydney.

http://the-walk.se
Post Reply