Slottstian, 100 km MTB sö 30/11

Skriv här om du vill organisera ett eget träningspass, tipsa om träning med andra klubbar eller berätta någon annan träning som du vill slå ett slag för.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 30/11

Post by Claes-Göran Andersson »

Pendelparkeringen Jonsereds station. Det är skyltat när du kör igenom byn ner för backen Jonseredsfabriker kommer på vänstersida. Kör över bron "Säveån" igenom fabriksportalen över järnvägen då hittar du parkeringen till vänster om jag inte minns fel.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 30/11

Post by Janne P »

Det finns en parkering före bron över järnvägen och en efter bron. Jag ställer bilen före bron och där serveras glöggen. Vi lär ses oavsett vilken sida ni väljer, det är bara 20 m mellan parkeringarna.

Kul att även du kommer med, Martin. Som det verkar nu blir det CG, Olof, Kristian O, Martin L och jag. Micke R fick förhinder och Magnus O är sjuk. Hoppas på ett par till från subgrupperna som visat intresse.

Prognosen ser jättebra ut med halvklart väder, dvs vi kommer att få sol, och temp runt noll. Det i kombination med torrt väder sista dagarna är riktigt bra. Det blir helt enkelt en kanondag i morgon!

/Janne
Målet är vägen dit...
motormartin
Posts: 62
Joined: 2010-10-18 12:15
Fornamn: Martin
Efternamn: Johansson

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 30/11

Post by motormartin »

Kommer med på rundan :-D
Första gången på MTB och cykeln hämtades igår :-?
Ses i ottan!

/Martin
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 30/11

Post by Janne P »

Härligt Martin, ingen smygpremiär här inte! Och Hasse som redan vet hur kuperad skogsterräng ser ut från andra sidan berget i Landvetter. Nu är vi sju...

/Janne
Målet är vägen dit...
Marcuz

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 30/11

Post by Marcuz »

Tyvärr fick jag inte ihop någon cykel till morgondagens runda men räkna med mig nästa gång, ha nu en härlig tur imorgon!
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 30/11

Post by Janne P »

Vi kör igen 14/12, Marcuz. Du är välkommen då.

/Janne
Målet är vägen dit...
niclas_y
Posts: 149
Joined: 2008-03-30 15:33

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 30/11

Post by niclas_y »

Jag kommer, men behöver vara tillbaka vid bilen kl14 så någonstans får jag korta banan eller leta mig ut större vägar.
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 30/11

Post by Janne P »

Det fixar vi Niclas. Finns många alternativ.

/Janne
Målet är vägen dit...
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 30/11

Post by olof »

God morgon.
Lite pinsamt, vaknade typ nu!!!!!!!!!

Inte en chans i världen att jag kommer att hinna till dagens härliga slottsrunda. Önskar alla en go tur idag och sätter på lite kaffe....(kommer inte idag ber om ursäkt för detta med tanke på all glögg m.m.)

Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 30/11

Post by Claes-Göran Andersson »

Då har man varit hemma i stugvärmen några timmar. Fixat cykeln och ätit. Denna bana är :evil: jobbig backar, backar och åter backar. Var med till dryga 30 km körde sedan ut via Bockaberg till Floda. Blev ytterligare en bit innan frugan plockade upp mig vid Hulan efter 52 km. Gött sliten men mest i armarna.

Janne och gänget är fortfarande ute på banan kan jag tänka. Härlig vinterdag och inte kallt när man var inne på skogsvägarna. Stor skillnad när jag kom ut på de större vägarna ner mot Lerum då kändes vinden och avkylningen.

Kolla höjdprofilen på den del jag var med! 715 höjdmeter enligt Garmin.

http://runkeeper.com/user/claesgoran/activity/476880763

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 30/11

Post by Janne P »

Du får köpa en gammal hederlig mekanisk väckarklocka, Olof! :-D Sån't händer. Vi kör 14/12 igen, ny chans då. För er som missade målgången kan jag meddela att glöggen stått till sig under dagen och var superb efter passet. Jag och Martin J kalasade på resterna.

Vi började bra med samma glögg och pepparkakor före start. Vi blev sju på startlinjen och trampade iväg via de gamla broarna över Säveån för att börja klättringen 500 m från start på stigarna upp mot E20. Där började mitt elände. Hade lämnat in cykeln och bytt till nya vajrar, kullagrade trissor, dyr kassett och nya kedja. Allt för att just växlingen inte ska krångla. Den krånglade hela dagen och sinkade oss över 30 min när kedjan fastnade mellan innerklinga och navet i 24%-backen väster om Tvärsjön. :evil: :evil: Var nära att slänga cykeln i en sjö och gå hem... Efter lite gemensamt bändande och pillande fick vi loss kedjan och kunde fortsätta.

Vi hade tidigare lämnat Hasse efter Slätthult som hade tid att passa hemma. CG tog vägen mellan Tvärsjön och Uspen mot Floda efter att kämpat tappert med sina krånglande handleder. Niclas och Kristian körde i förväg efter Torskabotten för att ta NDL-sträckningen tillbaka till Jonsered. Då hade vi alla slopat kroken från Wiebo ridskola till Nedflo och tillbaka Flodavägen upp mot Sävhultsvägen, 11.5 km, för att ta igen tid.

Martin J, Martin L och jag fortsatte sedan banan till Nääs och stannade för salami/brie-macka och kaffe på fiket vid Mellannääs. Via grus och stig norr om Stenkullen, besteg vi de brutala höjderna norr om Aspen. Sista 26%-backen före Fredens torp brände för jävligt i benen och pulsen klättrade över 90%. Hemkörningen i nedförsbackarna till Jonsered kändes sköna precis i solnedgången. Vältajmat.

I siffror körde vi 92 km, rullade i drygt 4 tim 40 min och avverkade 1430 höjdmeter. Trots alla stopp blev snittet 19.6 km/tim så vi hade hyfsad fart andra halvan.

För övrigt hade vi sol hela dagen, lite kyligt och torra hårda grusvägar. Kunde inte bli bättre.

Riktigt bra kämpat allihop. Hoppas på retur 14/12. Då ska jag ha bättre koll på materialet. :mrgreen:

/Janne
Målet är vägen dit...
niclas_y
Posts: 149
Joined: 2008-03-30 15:33

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 30/11

Post by niclas_y »

Janne är nog färgad av strulet med cykeln. Allt var toppen förutom de oplanerade stoppen som man inte kan göra så mycket åt.

Det gick alldeles utmärkt att köra på hybriden med dubbdäck. Visst kändes det lite lurigt i snabba utförslöpor, och kroppen fick ta en del vibrationer och stötar, men så farligt var det inte. Kl14:10 var jag tillbaka vid bilen, -perfekt timing.

Tack för glögg, pepparkakor och guidning.
/N
User avatar
martin linde
Posts: 483
Joined: 2005-12-12 23:37
Fornamn: Martin
Efternamn: Linde
Location: Göteborg

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 30/11

Post by martin linde »

Tack Janne för en trevlig dag.
Premiär för mig på denna banan och jag impas av hur du lyckats få med varenda motlut.
Har nu avnjutit lite förstärkt glögg och middag. Känner mig slak som efter ett Vasalopp...

/Martin
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 30/11

Post by Janne P »

Ja, vi hade verkligen en jättefin dag och absolut, jag var missfärgad av växelstrulet. Jag tror att crosscykel funkar för vana, starka cyklister som du Niclas och Fredrik A förra året, men för normaltränade är nog MTB att föredra.

Körde ni raka vägen över Floda, Ryggebol, Knavra, Lerum, Aspen till Jonsered?

Martin, det finns fler mot på lut. Vi får ta dem ett och ett. Jo, det känns i kroppen. Men skönt.

/Janne
Målet är vägen dit...
niclas_y
Posts: 149
Joined: 2008-03-30 15:33

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 30/11

Post by niclas_y »

Vi höll ihop till strax innan Lerum, där jag var tvungen att stanna för att pinka och fixa halsduken(kallt!). Kristian rullade på under tiden, och jag kom ikapp honom när han stannade till vid Shellmacken innan man kör över på Jonseredsvägen. Fast då var jag så nära bilen att jag fortsatte själv de sista 5km.

Om det inte dyker upp något annat är jag gärna med nästa gång också.
knotan

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 30/11

Post by knotan »

Blev lite avundsjuk på er idag :-)
Med tanke på att förra årets runda var så lattjo lajban, så ville jag ju följa med i år igen.
Nu undrar jag om du kan köra rundan någon gång på en ojämn vecka(49,51,1,3,5) Jag har mina barn jämna veckor, så då kan jag inte vara med.
Nu har jag dessutom köpt en mountainbike, så jävlar va fort det ska gå i uppförsbackarna nu ;-)
//Fredrik
KristianO

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 30/11

Post by KristianO »

Tack Janne för en grym runda! Hoppas att du skäller ut cykelreparatören ordentligt!
Blev lite sliten på slutet då jag körde utan extra kolhydrater och när även vattnet tog slut med 1,5mil kvar va det skönt när Shellmacken uppenbarade sig.
motormartin
Posts: 62
Joined: 2010-10-18 12:15
Fornamn: Martin
Efternamn: Johansson

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 30/11

Post by motormartin »

Riktigt kul runda och fantastiskt gott med glögg och pepparkakor! Såklart synd om Janne med strulande växlar men för egen del var den nya MTB perfekt :-D
Kroppen känner av den annorlunda typen av cykling mot landsväg och lite skön träningsvärk sitter allt där idag!
Tack till er alla och stort tack till Janne!
Väl tillbaka i Sverige i nästa månad kör jag gärna rundan igen!
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 30/11

Post by Janne P »

Med Fredrik A, Niclas Y och Kristian O som förtrupp lär ni få cykla backarna två gånger under tiden vi andra är på väg upp... Kul att ni gillar banan.

Fredrik, subspinningarna har legat på söndagar udda veckor, därför hamnar de här passen på jämna veckor däremellan. Nästa gemensamt pass hade jag tänkt 14/12, v50 men jag skall kolla i kalendern.

Cykeln ok igen. Troligen så enkelt att växelvajerhöljet inte hade bottnat i ett ramfäste. Efter justering funkade allt ok. Kan inte skälla på min cykelreparatör som hittade "felet", det kan lika gärna uppstått när jag stuvat cykeln i bilen.

/Janne
Målet är vägen dit...
Post Reply