Weekend i Norge

Skriv här om du vill organisera ett eget träningspass, tipsa om träning med andra klubbar eller berätta någon annan träning som du vill slå ett slag för.
Post Reply
User avatar
Åke Johansson
Posts: 220
Joined: 2005-12-05 10:46
Fornamn: Åke
Efternamn: Johansson
Location: Majorna

Weekend i Norge

Post by Åke Johansson »

Nu verkar det som pandemin släpper!
:-D :-D :-D
Norge vad jag har sett har släppt på sina restriktioner.

Nu har jag, Carl och Johan bestämt oss för att åka upp till Gaustablikk den 26/5 - 29/5 för cykling runt Rjukan med omnejd.
Dit är det ca: 47mil på bra vägar, det tar knappt 6 timmar och boendet kostar ca: 750:-/person och natt.

Vi åker på torsdag morgon med bil upp och räknar med att sitta på cyklarna vid 14-tiden, då cyklar vi en sträcka (fram och tillbaka) på ca: 75 km med ca: 1880 stigmetrar.
Fredag cyklar vi en runda på ca: 112 km med ca: 1950 stigmetrar, efter ca 70 km börjar klättringen på en kategori 1 backe, som är nästan 1200 meter på 33 km lång sträcka.
Lördag cyklar samma runda fast andra hållet, sista milen består av 8 km uppför (Kategori HC) som är brantare än Hasslövbacken på Hallandsåsen.
Se nedanstående grafik på backarnas profiler, och på länken.
Vi åker hem på söndag morgon.

Vi skulle bott på Högfjällshotellet som ligger på ca: 1000 möh (https://www.gaustablikk.no/), där verkar vara fullbokat, men vi har hittat en stuga i dess närhet. Kolla på länken ovan för boende.
Häng gärna på, det vore kul om vi blir fler som cyklar här.
/Åke, medlem nr: 3

Kartor på våra cykelturer enligt bifogade filer.
Torsdagens sträcka (fram och tillbaka) nedan:
Rjukan 1.JPG
Rjukan 1.JPG (169.68 KiB) Viewed 7695 times
Fredagens och lördagens runda nedan:
Rjukan 2.JPG
Rjukan 2.JPG (182.49 KiB) Viewed 7695 times
IMG_4317.JPG
store-gaustakne-sauland.png
store-gaustakne-sauland.png (211.28 KiB) Viewed 1315 times
store-guastakne-dalsgrende.png
store-guastakne-dalsgrende.png (184.89 KiB) Viewed 1315 times
Last edited by Åke Johansson on 2022-02-06 18:55, edited 2 times in total.
Åke
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Weekend i Norge

Post by Dario »

Vilket bra förslag!!! Jag kommer tyvärr att ha svårt att komma loss då men jag ska försöka, en liten chans finns. Jag hör av mig ifall jag får ihop det. Tummen upp! / Dario
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Weekend i Norge

Post by peter jonsson »

Hej Åke

Jag var där för 2 år sedan det är ett kanonfint fint område. Man kunde ta linbanan med cykel upp till berget och cykla på hardanngerervidda. Mycket historia också med det tunga vattnet.

//Peter J
User avatar
Åke Johansson
Posts: 220
Joined: 2005-12-05 10:46
Fornamn: Åke
Efternamn: Johansson
Location: Majorna

Re: Weekend i Norge

Post by Åke Johansson »

Den här cykelweekenden i Norge är inställd p.g.a. coronaviruset.
Hotellet har även stängt till 1/6 p.g.a. detta. Vi hade en tanke på att flytta denna cykelweekend till Vätternhelgen, men där hamnade Bjärelägret, som vi också vill vara med på.
Vi vet inte i dagsläget när vi kommer att genomföra denna cykelweekend, kanske under semestern.
Vi återkommer när vi vet mer.
/Åke
Åke
Post Reply