Speed-Session Kungsbacka tisdag 2014-09-02

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Speed-Session Kungsbacka tisdag 2014-09-02

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

September månads första Speed-Session från Kungsbacka blir en klassiker: Kung Frode Banan vid Fjärås Bräcka. Banan är ca. 3 km och fram och dit från starten är det ca. 27 km. Här siktar vi på att köra minimum 8 varv vilket ger ca. 51 km totalt. Mats G kommer att hållla i taktpinnen, då jag själv är på väg mot Pyrenéerna och HÖJDARRESAN med en grupp från Växjö/Kalmar.

Vi cyklar från starten till Fjärås ca. 10 km i tvåpar och uppvärmningstempo.
Intervall 1 vid 10,5 km: Fjärås skolbacke 400 m med 10% maxlutning. Gemensam (alla på en gång)
Lätt rullning över Bräckan och vidare runt första varvet till vi når motlutet vid Li upp mot Naturum
Intervall 2 vid 15 km: Naturumlutet 1 200 m, uppför backen sväng höger och fortsätt söderut uppför nästa motlut där målet är.
Rullning ned till Li igen.
Därefter kör vi på detta sätt totalt ca. 8 varv beroende på väder, mörker och hur många vi är. Eventuellt avslutar vi med två hela varv i så full fart vi orkar med.
Intervall 3-9: Precis som intervall 2 ovan.
Efter detta lugn rullning 2 km till rondellen nedanför kyrkbacken.
Intervall 10 vid 40 km: Myrasvängarna 7 km. Lagtempo med 3-4 personer
Nedrullning tillbaka till målet 4 km
Här är länken till rundan vi kör: http://runkeeper.com/user/LarsIngeKjoer ... te/1577273

OBS! Obligatoriskt med lampor både fram och bak!
VÄLKOMNA ALLA SPEED-ÅKARE!
Mats Gustafsson
Era ciceron på Kung Frode-banan 2/9
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Speed-Session Kungsbacka tisdag 2014-09-02

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

I morgon tisdag 2 september är det åter dags att smaka den härliga mjölksyran på Speed Session från Kungsbacka. Vi samlas 18.00 vid simhallen i Kungsbacka och ALLA SKALL HA MINIMUM BAKLAMPA PÅ CYKELN. Redan kl. 20.30 faller mörkret snabbt.

Denna gång kör vi klassiska Kung Frode-banan vid Fjärås Bräcka. Mats Gustafsson kommer att vara er ciceron då jag själv håller på att lasta en minibuss med cyklar för transport till Pyrenéerna och vår HÖJDARRESA.

Alla är varmt välkomna!
Lars-Inge och Mats
Era ciceroner på Speed Sessions från Kba
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: Speed-Session Kungsbacka tisdag 2014-09-02

Post by Sköld »

Hej !
Jag hänger på !
Perfekt bana för mig , kort och många varv, minimal risk att köra vilse!
Dessutom har jag bytt däcken...
Med vänlig hälsning!
Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Speed-Session Kungsbacka tisdag 2014-09-02

Post by Mikeryd »

Ett alternativ till Kung Frode skulle kunna vara att vi värmer upp genom att ta oss till KM banan och kör den ett par varv. Då får vi både lite tempoträning samtidigt som vi besiktigar banan och lär oss hitta vägen.
Mikael R
User avatar
Mats Gustafsson
Posts: 766
Joined: 2006-01-26 18:53
Fornamn: Mats
Efternamn: Gustafsson
Location: Göteborg

Re: Speed-Session Kungsbacka tisdag 2014-09-02

Post by Mats Gustafsson »

Hej,
LI kan inte vara med pga resa till Pyrenéerna. Jag föreslår att vi bestämmer på plats, det är lite beroende på hu många vi blir och väder och vind.
Vi ses imorgon!

// Mats G
Mats Gustafsson
070-549 52 28
[email protected]
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Speed-Session Kungsbacka tisdag 2014-09-02

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

For your information: KM-banan ligger som ett genrepspass tisdag 16 september dvs. i samma vecka som just Klubbmästerskapet. Förhindrar naturligtvis inte att den körs även i morron!
Lars-Inge
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: Speed-Session Kungsbacka tisdag 2014-09-02

Post by Sköld »

Hej !
Kommer tyvärr inte loss i tid idag , så att jag hinner ner till Kungsbacka som planerat.
Får snurra ett par varv ute på öarna istället.
Vi syns!
/Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Speed-Session Kungsbacka tisdag 2014-09-02

Post by Mikeryd »

Efter min vådliga vurpa på Bockstenturen i lördags har jag fortfarande ont i ryggmuskeln. Trodde det skulle kännas bättre i dag men det går inte köra ett intensivpass. Jag kör en lätt runda här hemma för att känna av. Det får bli lite mer vila inför mjörn runt.
User avatar
Mats Gustafsson
Posts: 766
Joined: 2006-01-26 18:53
Fornamn: Mats
Efternamn: Gustafsson
Location: Göteborg

Re: Speed-Session Kungsbacka tisdag 2014-09-02

Post by Mats Gustafsson »

Mikael, mountainbike kan det verkligen vara bra, mycket rötter och sånt va?
Krya på dig!

Vi blev 8 gubbs denna vackra tisdagkväll. 8 x 8 varv på Kung Frodes bana.
( alltså 8 pers kör 8 varv var, inte 64 varv alltså ). I vilket fall var det mer än nog och lagtempot hem över Myra tog det sista ur benen. Tack ni som kom, nästa tisdag kör vi igen om väder och vind tillåter.
// Mats G (stand in för L-I )
Mats Gustafsson
070-549 52 28
[email protected]
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Speed-Session Kungsbacka tisdag 2014-09-02

Post by Mikeryd »

Tack Mats, Mtb är faktiskt riktigt kul och dynamiskt samt riktigt bra träning eftersom man ofta ligger på en högre ansträngningsnivå jämfört med landsvägscykling, förutom våra speed sessions naturligtvis. Däremot om man är oförsiktig och inte håller blicken framåt och tvingas klämma i med bromsen och då bara med frambromsen så att man flyger över styret, slår en halv volt och ramlar på ryggen, kan det göra riktigt ont. Det ska jag tänka på nästa gång...
Post Reply