VR 2017 Sub 8.15

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
Stefan Troede
Posts: 63
Joined: 2015-01-21 10:22
Fornamn: Stefan
Efternamn: Olofson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Stefan Troede »

Fartgruppen SUB 8.15 med 18 starka cyklister gav sig söderut mot Fjärås. Det rullade på riktigt bra när vi började köra Belgiskt. Snittade 30 km/h i rullsnitt mer till Bräckan. När vi vände norrut och skulle växla åt vänster blev det lite mer oordning i gruppen. Många "kalvar på grönbete" gjorde att farten trissades upp och vi snittade nästan 34 km/h på väg hem efter att vi förlängt turen via Ubbhult. Totalt fick vi ihop 110 km med snitt 30,7, vilket var lite längre och fortare än vad vi hade planerat, vilket viss i gruppen fick kännas vid lite extra. Det märktes att många i gruppen kört olika SUB-grupper tidigare för cykelmässigt flöt det på riktigt bra. Lite ryckigt ibland men det får man räkna med på första turen. Trafikmässigt kunde vi dock kört bättre. Ni som ligger längst fram tänk på att ni har en lång "svans" efter er som kanske inte hinner före bussen eller hinner över vägen där vi har väjningsplikt. Viktigt också att tänka på att hålla ut när vi kör om så att alla i gruppen hinner förbi, innan vi går in till vägkanten igen.
Vi har många jämnstarka cyklister i gruppen och jag känner ingen tvekan om att vi skall hinna runt Vättern i tid! Skall bli jättekul.

Fortsätt nu o träna och kör så mycket ni kan ihop. Vi ses den 22:e när vi har vår nästa gemensamma fartgrupp

/Stefan
Borat
Posts: 93
Joined: 2011-06-20 09:46
Fornamn: Martin
Efternamn: Blohm

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Borat »

Skönt att vara igång, håller med Stefan tyckte det flöt på bra.

Bra jobbat alla =D> =D>
Stefan Troede
Posts: 63
Joined: 2015-01-21 10:22
Fornamn: Stefan
Efternamn: Olofson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Stefan Troede »

Hej
På lördag kör vi igen! Landa Retur-rundan, drygt 10 mil. Vädret ser OK ut med 9-10 grader och sol, dock med vind från NV. Nu är det 8 st SUB 8.15 åkare som anmält sig. Kan vi bli lika många eller fler än förra gången (18 st)?
Vi satsar på att köra i en egen fartgrupp med minst samma hastighet som förra gången. Vi kommer att träna på Belgiskt både med- och motsols.

Vi har tagit ett beslut på att köra Bolmen Runt, 15,8 mil som generalrep inför VR. Bolmen går den 6:e juni dvs 11 dagar före vi ställer upp oss i Motala. Banprofilen skall vara jämförbar med VR.
Enligt Google Map är det ca 15 mil mellan Göteborg och High Caparral, utanför Värnamo och starten är kl 10.00 så det funkar att åka dit över dagen, om man inte vill ta en övernattning.
http://www7.idrottonline.se/IdrottOnlin ... nRunt2017/

Vi ses på lördag!

Mikael, Magnus o Stefan
Borat
Posts: 93
Joined: 2011-06-20 09:46
Fornamn: Martin
Efternamn: Blohm

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Borat »

Får inte ihop min helg, så jag måste hoppa över lördagens pass.

Tar bort min anmälan i kalendern, vi syns på Bjärelägret.

//Martin
Emil
Posts: 19
Joined: 2016-10-19 21:46
Fornamn: Emil
Efternamn: Benjaminsson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Emil »

Kan tyvärr inte komma då jag är bortrest.
Emil
mason.linke
Posts: 180
Joined: 2013-01-24 16:41
Fornamn: Sebastian
Efternamn: Linke

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by mason.linke »

Hej
Jag kommer nu inte imorgon, är inte helt frisk, tyvärr hämtad någon sorts förkylning i detta väder :-(
Hoppas blir helt frisk igen för Bjäreläger nästa vecka ...
Ha en fint tur!
Sebastian
rolivecr
Posts: 44
Joined: 2015-03-14 18:31
Fornamn: Richard
Efternamn: Olivecrona

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by rolivecr »

Hej,
Jag räknar med att komma med på nationaldagen för Bolmen runt.
rolfi
Posts: 171
Joined: 2010-09-13 22:33
Fornamn: Rolf
Efternamn: Taipale

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by rolfi »

Hej,
Jag kommer inte imorgon, är förkyld.
//Rolf
User avatar
JohanG
Posts: 106
Joined: 2014-04-09 22:06
Fornamn: Johan
Efternamn: Gustafsson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by JohanG »

Tack för idag, fin runda med ett starkt gäng :-D Jag tänkte bara meddela att jag avslutade med en fin solocykling hem till Göteborg i härligt fläktande vind (om någon skulle undra), men jag har inget att skylla på mer än årets bristande försäsongsträning. Nya tag nästa helg, vi ses i Bjäre!
Erikborje
Posts: 49
Joined: 2014-10-20 13:23
Fornamn: Erik
Efternamn: Börjesson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Erikborje »

Jag släppt er då jag kände att jag behöver fler mil för att hänga med er,körde vägen om Horred och träning fick jag det var konstant motvind i 6mil
Körde vägen om Slottskogen och kollade hinderbana innan jag cyklade ner till saltholmen och åkte hem fick ihop 16 mil!

Tack för idag se på lördag !
Stefan Troede
Posts: 63
Joined: 2015-01-21 10:22
Fornamn: Stefan
Efternamn: Olofson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Stefan Troede »

21 starka Sub 8.15 cyklister kom till dagens runda som inleddes med medvindsåkning ner till Frillesås. Bitvis lite ryckig körning och vi snittade ca 35 km/h. När vi vände norrut igen i hård motvind så tog den hårda farten ut sin rätt. Några fick stå över och några tom släppa klungan. Den Belgiska kedjan funkar nu bättre o bättre. Även när vi skiftar åt vänster! Efter 10,5 mil var vi tillbaka i Lindome och rullsnittet låg nu på 33 km/h. Bra kört allihop!
Nästa helg ses vi på Hallandsåsen! (eller kanske på onsdag)
Stefan
Borat
Posts: 93
Joined: 2011-06-20 09:46
Fornamn: Martin
Efternamn: Blohm

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Borat »

Hade varit bra att veta vilka lopp/träningar vi skall köra innan Vättern.

Det är inte bra att ha ett schema där det står eventuellt, vill inte boka in lopp och sedan bli ensam från sub 8,15.

Åker dessutom långt och vill inte göra en massa resor till ingen nytta då kan jag lika gärna träna hemma, vilka träningar/lopp skall vi vara med på?

//Martin
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Sköld »

Hej alla goa Sub 8;15 vänner.
Tack för gott sällskap o cykling på Bjärelägret,
tyvärr kunde jag inte medverka som planerat på söndagen, då mitt styrlager släppt igen,
så att jag tog mig wobblande nerför första backen, (verkar vara en allergi hos TREK-cyklar mot den backen, vi får ta en alternativ väg nästa år).
Jag fick fixat det hur som helst , och styrde kosan norrut istället längs Hallandskusten, i fin medvind, hann uppleva både pittoreska
Träslövsläge, med solbadande stekare, och Statoil i Getinge, där alla kunderna var kopior av Tobias och Morran.
Blev upplockad och tagen av banan i Fjärås av servicebilen med Magnus och Anders, de gav mig en lugnande spruta, satte tvångströja på mig och körde i mig ett kilo bananer. Sanna vänner, stort tack !

Så till ämnet för dagens text, som är mindre kul.
När jag kom hem fick jag besked om att en kollega blivit allvarligt sjuk, vilket innebär att jag inte kommer att kunna lösa att vara med på Vättern, då vi har jouransvar varannan helg, och att både subträningar o själva Vätternhelgen drabbas.
Så jag får kasta in handduken , och TREK:en från Fotö-bron , och se mig om efter någon annan mening i livet.
Riktigt trist , jag är i god form och har tränat hela vintern för detta. Ska försöka genomföra min långloppssatsning, om jag får till dagar för kvalificeringarna.
Så det finns en ledig plats på VR , jag hejar på er det vet ni , ni är grymma och kör bra för varandra så grejar ni det !
Vi hörs o syns
/Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
Stefan Troede
Posts: 63
Joined: 2015-01-21 10:22
Fornamn: Stefan
Efternamn: Olofson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Stefan Troede »

Hej

Här kommer en uppdaterat planering inför VR

21:e maj (söndag) kl 9.00. Lindome -Varberg tor. VR-fartträning
4:e juni (söndag) kl 9.00. Lindome - Varberg tor. VR-fartträning
6:e juni (nationaldag). Bolmen Runt, High Caparral
10:e juni. Lördagsträning med LVG

Sen rekommenderar vi att man passar på att köra så många lopp som möjligt inför VR. Ger både fartträning och vana att köra ihop med andra cyklister i klungor, i hög fart.
Göteborgsgirot går nu på lördag den 6:e maj
Kungälvs rundan den 14:e maj
Västkusten rund den 27:e maj. Om det blir många som kör detta lopp så kanske vi kan få till en SUB 8.15 klunga?
Orust rund den 3:e juni. Vet att SUB 7.15 skall köra detta lopp och försöka putsa på sitt eget banrekord. Om någon SUB 8.15 är sugen så finns det kanske möjlighet att hänga på (så länge man orkar) Själv blåste jag av efter drygt halva loppet förra året....

Skriv gärna här på Forumet vilka lopp ni tänker åka så kanske vi kan köra tillsammans

Träna på!
Mikael, Magnus o Stefan
rolivecr
Posts: 44
Joined: 2015-03-14 18:31
Fornamn: Richard
Efternamn: Olivecrona

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by rolivecr »

Hej,

Tack för senast med bra träning i Bjäröbackarna.
Var tvungen att åka hem för jag hade lovat fixa valborgsfest och titta på min son som körde i Cortegen i år utanför min dörr på Aschebergsgatan.
Jag körde med några andra ner till Varberg och runt så det blev 18 mil 1 maj som ersättning till Kullen turen.

Generellt går träningen bra men det är en mix av cykling, simning och löpning snarare än bara cykling.

Mina planer är så här:

Jag ska springa Göteborgsvarvet 20 maj och Stockholm maraton 3 juni.
Det krockar lite med generalrepetitionerna Varberg tur och retur 21 maj och 4 juni.
Jag kan försöka vara med 21 maj men det finns risk att jag inte orkar hänga med i full fart hela vägen fram och tillbaka.
Dagen efter Stockholm maraton är det ingen ide för mig att försöka cykla långt och hårt.

Jag kör Göteborgsgirot 140 km. Är anmäld.

Jag åker till Riolo Terme söder om Bologna lördag 13 maj och kommer hem torsdag kväll 18 maj.
Då blir det 12-15 mil per dag och backträning på läger med Bernt Johansson.

Helgen 27-28 maj passar bra med långpass för min del.

Lite osäkert hur det blir på nationaldagen 6 juni. Antingen Bolmen runt eller en Varberg tur och retur för min del.
Jag har ett annat gäng som gärna vill köra Varberg tur och retur och jag missar ju genrepen med Lygnen.

Hälsningar
Richard
Patrik.Rucinski
Posts: 44
Joined: 2016-10-17 20:38
Fornamn: Patrik
Efternamn: Rucinski

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Patrik.Rucinski »

Vi var några goa gubbar idag från SUB 8:15 som körde Göteborgsgirot 140 km. Det var en dag med helt perfekt väder och jag måste säga att dem nya kläderna är helt grymma! Sadelkudden är definitivt den bästa jag provat! :-) Det blev lite klungbildning men tyvärr så var det inte så många som ville hjälpa till med att dra utan det var max 6-8 personer i rotation då vi var som flest och sedan så låg det 20-30 cyklister bakom och inte ville göra någonting i början av loppet. Vi Lygnare gjorde iaf ett bra jobb och var ganska många som kom i mål! :-) Bra lopp, med bra organisation och tydlighet med var en ska cykla och bra funktionärer som stoppade trafiken när vi kom som en stor klunga vilket var jättebra!

Ha det gott än så länge,

Patrik
Borat
Posts: 93
Joined: 2011-06-20 09:46
Fornamn: Martin
Efternamn: Blohm

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Borat »

Hörde att sub 8.15 gubbarna hade kört på bra, gott jobbat =D> =D> =D>
Körde Girot i hop med brorsan.
Har anmält mig till Västkusten runt, hoppas på att vi kan bli ett gäng från 8.15 där.

//Martin
rolivecr
Posts: 44
Joined: 2015-03-14 18:31
Fornamn: Richard
Efternamn: Olivecrona

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by rolivecr »

Hej,

Jag är imponerad av sub-gruppens fart på Göteborgsgirot, snittfart över 35 km/h på den banan!
Själv körde jag med några vänner ihop i lite lugnare tempo och det blev ett bra träningspass.

Har anmält mig till Västkusten runt, 160 km. Visste inte vilken fart sub-grupp 8:15 tänker köra men valde 32-40 vid anmälan.
Emil
Posts: 19
Joined: 2016-10-19 21:46
Fornamn: Emil
Efternamn: Benjaminsson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Emil »

Hej blir de någon grupp anmälan till Bolmen eller ska man anmäla och betala på deras hemsida. Emil
mikebike
Posts: 469
Joined: 2008-09-05 11:35
Fornamn: Mikael
Efternamn: Jansson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by mikebike »

Hej Emil!
Anmäl Dig själv till Bolmen och betala direkt till dom!
Glöm inte att anmäla dig i kalendariet också under Bolmen..... :-)
mikebike
Post Reply