Vi skall äta vi skall cykla Söndag 2021-06-13 kl. 09:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Vi skall äta vi skall cykla Söndag 2021-06-13 kl. 09:00

Post by andale »

Vi skall äta vi skall cykla Söndag 2021-06-13 kl. 09:00
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Träning: Landsvägscykling
Passtyp: Distans

Startplats: Fjärås Bräcka
Karta till startplatsen hittar du HÄR eller på knappen "HÄNDELSE".

Cykelsäkerhet och Covid-19
Det är viktigt att göra anmälan i kalendariet så att vi vet hur många som kommer. Styrelsen anser att det ur cykelsäkerhetssynpunkt är bra att fortsätta med max 8 till 10 per grupp. Det ökar hanterbarheten, säkerheten och gör det lättare för andra trafikanter att passera oss. Alla som vill vara med skall komma till starten på distansrundorna så vi vet att hur många det är i varje grupp. Vid startplatsen delar vi upp oss direkt i respektive grupp. När det gäller fikastopp är det serveringsställets restriktioner och begränsningar som gäller och det blir lätt fullt. Därför är det bra om alla tar med energi i fickorna och alla läser det som gäller för den aktuella rundan i forumet.

Distans: 155 km

Grupp Grön
Bana:
Passledare:
Hjälpryttare:

Info från passledaren: Tempot blir 23-25 km/h.

Grupp Gul
Bana: https://ridewithgps.com/routes/34167919
Passledare: Dario Mantino
Hjälpryttare:

Info från passledaren:

Grupp Röd
Bana: https://ridewithgps.com/routes/34167919
Passledare: Roger Andersson
Hjälpryttare:


Vid träning med klubben gäller följande regler.
• Godkänd cykelhjälm skall användas.
• Cykeln skall ha ett fungerande bromssystem.
• Vid cykling i mörker skall belysning finnas och gärna reflexväst.
• Vid klubbens normala gruppcykling är inte tempostyre tillåtet.
• Vi följer gällande trafikregler
• Passledarens direktiv skall följas
Ladda gärna ner appen 112

Läs gärna igenom klubbens träningspolicy oavsett om ni är ny eller gammal i klubben.
/Anders
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Vi skall äta vi skall cykla Söndag 2021-06-13 kl. 09:00

Post by Dario »

Hej,

Och välkomna till Vi ska äta vi ska cykla! Det här blir säsongens längsta runda, med 155 km och en hel del höjdmeter. Vi kommer att ta oss ända till Ätradalen och cykla i vackra landskap med väldigt lite trafik.

Det blir extra viktigt att ta med sig mat så det räcker! Vätska är också viktigt men vi kommer att göra flera pauser under rundan och minst två av dessa kommer att göras för att fylla på med vatten.

Vi har ledare för både gul och röd grupp så in i kalendariet och anmäl er!

Hälsningar,

Dario
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Vi skall äta vi skall cykla Söndag 2021-06-13 kl. 09:00

Post by Dario »

För dem som åker från stan, jag väntar på Preem utanför Slottskogen till kl. 7:10, så kan vi åka ner till Fjärås tillsammans. / Dario
tnj80
Posts: 17
Joined: 2019-06-25 22:37
Fornamn: Tony
Efternamn: Nilsson Johansson

Re: Vi skall äta vi skall cykla Söndag 2021-06-13 kl. 09:00

Post by tnj80 »

Jag möter gärna upp er i Lindome :-) // Tony
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Vi skall äta vi skall cykla Söndag 2021-06-13 kl. 09:00

Post by Dario »

Jättebra Tony, vi är nog där runt 8-tiden, vi ses vid mataffären mittemot stationen. / Dario
tnj80
Posts: 17
Joined: 2019-06-25 22:37
Fornamn: Tony
Efternamn: Nilsson Johansson

Re: Vi skall äta vi skall cykla Söndag 2021-06-13 kl. 09:00

Post by tnj80 »

Kanon, vi ses imorgon :-)/ Tony
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Vi skall äta vi skall cykla Söndag 2021-06-13 kl. 09:00

Post by Dario »

Vilken härlig cykelsöndag det har varit!

Vi var 15 lygnare i morse i Fjärås och vi delade oss i två grupper, en röd med 6 cyklister, där Roger var ledare, och en gul grupp som jag tog hand om, med 9 cyklister.

I gula gruppen cyklade Christian, Håkan, Johan, Magnus, Max, Peter, Stefan, Thomas och undertecknad. En väldigt trevlig, stark och disciplinerad klunga! Bara en punktering och ett par kedjehopp fick vi, annars hade vi mycket bra flyt under hela passet. Medvind i början hade vi och perfekt temperatur hela vägen. Lite motvind mot slutet, men vi klarade det galant. Prick 28 km/timme i snitt blev det och 155 km när vi var tillbaka till Bräckan. Det var en mycket kuperad bana med bra asfaltsvägar och framför allt i helt fantastiska landskap. Godis för ögonen!

Värt att nämna är att det faktiskt att det blev lite godis för munnen också. På förmiddagen hade vi nämligen bestämt att vi skulle fika på Hembygdsgården i Mårdaklev i Ätradalen, jag hade varit i kontakt med dem via Messenger tidigare. Väl framme vid fiket hade personalen gjort i ordning kaffeoch te, saft, smörgåsar, kakor och bullar. Väldigt trevligt blev det, vi fick sitta ute och njuta av det fina vädret. Härligt! Här kommer en bild som Christian tog på oss andra i gula gruppen utanför hembygdsgården:
received_490989078794280.jpeg
received_490989078794280.jpeg (70.48 KiB) Viewed 3719 times
Tack allihopa för dagens äventyr! Nästa vecka blir det också nya vägar söderut, då leder Lars-Inge passet. Jag kan tyvärr inte komma då men ni som kan, anmäl er i kalendariet!

Hälsningar,

Dario
rogera
Posts: 132
Joined: 2017-06-04 19:27
Fornamn: Roger
Efternamn: Andersson

Re: Vi skall äta vi skall cykla Söndag 2021-06-13 kl. 09:00

Post by rogera »

Instämmer med Dario om en härlig cykelsöndag på fina vägar och generellt väldigt lite trafik.
Röda gruppen var 6 starka cyklister bestående av Fabio, Carlo, Göran, Murray, Tony och med Roger som ledare. Medvind och pigga ben så det rullade på fint både uppför och nerför alla backar.
Fikan i Mårdaklev gav ny energi inför den tuffare andra halvan med ännu mer backar och lite motvind också. Strax innan Horred började fart, distans och backar ta ut sin rätt och vi slog av på farten och tog ett energi- och vattenstopp i Horred. Därifrån erbjöd jag fri fart för de som ville upp till Helsjön men nämnde också att de som ville ta det lugnare kunde ligga på min rulle och så skulle jag köra jämn fart uppför. Alla valde min rulle :-D

Väl framme i Bräckan igen slutade vi på drygt 31,5 i snitt. Mycket bra på den banan och distansen. Tack för jämn och säker körning av alla i gruppen.
Något kort hann jag inte med att ta!
Intervaller på onsdag och långdistans från Åsa på söndag.

/Roger
Post Reply