Åkullarundan Söndag 2021-06-20 kl. 09:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Åkullarundan Söndag 2021-06-20 kl. 09:00

Post by andale »

Åkullarundan Söndag 2021-06-20 kl. 09:00
-------------------------------------------------------------------------------------------
Träning: Landsvägscykling
Passtyp: Distans

Startplats: Åsa Station
Karta till startplatsen och anmälan hittar du HÄR eller på knappen "HÄNDELSE ".

Kartan ovan är lite otydlig så HÄR finns en bättre

Gör anmälan i kalendariet!

Cykelsäkerhet och Covid-19
Det är viktigt att göra anmälan i kalendariet så att vi vet hur många som kommer. Styrelsen anser att det ur cykelsäkerhetssynpunkt är bra att fortsätta med max 8 till 10 per grupp. Det ökar hanterbarheten, säkerheten och gör det lättare för andra trafikanter att passera oss. Alla som vill vara med skall komma till starten på distansrundorna så vi vet att hur många det är i varje grupp. Vid startplatsen delar vi upp oss direkt i respektive grupp. När det gäller fikastopp är det serveringsställets restriktioner och begränsningar som gäller och det blir lätt fullt. Därför är det bra om alla tar med energi i fickorna och alla läser det som gäller för den aktuella rundan i forumet.

Grupp Grön
Bana: https://ridewithgps.com/routes/36431562
Passledare: Roald Karlsson
Hjälpryttare:

Info från passledaren: Vi kör lugnt i 23-25 km/h

Grupp Gul
Bana: https://ridewithgps.com/routes/36327345
Passledare: Lars-Inge Kjörnsberg
Hjälpryttare:

Info från passledaren: 28 km/h / +-1 km/h

Grupp Röd
Bana: https://ridewithgps.com/routes/36327345
Passledare: Roger Andersson
Hjälpryttare:

Info från passledaren:

Vid träning med klubben gäller följande regler.
• Godkänd cykelhjälm skall användas.
• Cykeln skall ha ett fungerande bromssystem.
• Vid cykling i mörker skall belysning finnas och gärna reflexväst.
• Vid klubbens normala gruppcykling är inte tempostyre tillåtet.
• Vi följer gällande trafikregler
• Passledarens direktiv skall följas
Ladda gärna ner appen 112

Läs gärna igenom klubbens träningspolicy oavsett om ni är ny eller gammal i klubben.
/Anders
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Åkullarundan Söndag 2021-06-20 kl. 09:00

Post by Mikeryd »

Kul med en runda utanför vår normala comfort-zone. Fina väger nere i Åkulla!
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Åkullarundan Söndag 2021-06-20 kl. 09:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Jag hälsar er alla välkomna till söndagens distansrunda. Denna gång med start vid Åsa pendeltågsstation och med en för Lygnen helt ny sträckning på fina, bitvis smala och mestadels bilfria vägar öster om Varberg. Rundan är lätt de första 5 milen, sen blir det ordentligt med backar och höjdmeter att klättra. Man kan säga att det är 6 rejäla "kategoriserade" stigningar på 1-2 km. I gula gruppen kommer vi att hålla ihop gänget och köra jämnt utan extra tryck i de 4 första motluten, de sista två kommer vi att ha valfri fart i.
Efter 47 km i Skällinge gör vi första "depåstoppet" och här finns ett söndagsöppet närköp där man kan köpa dryck och extra energi. Nästa stopp gör vi i Horred efter 98 km och även här kan man köpa dryck och godsaker. Men inget fikastopp på denna runda, så ta med bananer etc.

Väderleksutsikterna ser ganska perfekta ut med dryga 20 grader, sol, inget regn och svaga vindar med 3-5 m/s. Kommer att bli en härlig söndagsrunda - Välkommen till Åkullarundan!

Lars-Inge
Eder guide i det södra distriktet och på söndag i gula gruppen
P.S. Här nere ser ni några bilder från min testkörning av rundan i förra veckan
2021-06-09 13.46.50.jpg
2021-06-09 15.11.18.jpg
Attachments
2021-06-09 15.11.18.jpg
2021-06-09 12.58.47.jpg
Roald Karlsson
Posts: 160
Joined: 2006-01-31 19:15
Location: Roald Karlsson

Re: Åkullarundan Söndag 2021-06-20 kl. 09:00

Post by Roald Karlsson »

Hejsan!
Dyker upp på söndag och kan leda en grön grupp på en något kortare bana om intresse finns. Lars-Inge lägger upp en länk till den inom kort men det blir knappt 78km som isåfall cyklas i behagligt grönt tempo ca 23-25 beroende på antal deltagare och form :-D

/Roald
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Åkullarundan Söndag 2021-06-20 kl. 09:00

Post by Mikeryd »

Jag kommer åka bil till Åsa på söndag. Om någon vill åka med kan jag ta med en extra cykel och cyklist.

Jag kommer dock att cykla hem från Åsa. Kör från Sävedalen vid 8-tiden och kan stanna vid lämplig plats på vägen.

// Mikael
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Åkullarundan Söndag 2021-06-20 kl. 09:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Än så länge endast 5 anmälda till söndagens runda. Vi kan nu erbjuda grön, gul och röd grupp med passledare så bara att anmäla sig i kalendariet. Grön grupp kör 78 km och leds av Roald Karlsson, gul grupp leds av undertecknad och kör 126 km liksom röda gänget som Roger Andersson är ledare för.

Välkomna till en härlig söndagsrunda med start från Åsa Pendeltågsstation!
Lars-Inge K
Eder guide i det södra soliga och varma distriktet
User avatar
Jägerman
Posts: 24
Joined: 2016-12-16 09:30
Fornamn: Magnus
Efternamn: Jägerman

Re: Åkullarundan Söndag 2021-06-20 kl. 09:00

Post by Jägerman »

Jag planerar att cykla ner till Åsa. Jag tänker cykla från Balltorp runt 7.30 så det finns möjlighet att ansluta från tex Kållered eller Lindome. Jag cyklar via Anneberg - Fjärås.
Stefan
Posts: 14
Joined: 2019-05-18 16:21
Fornamn: Stefan
Efternamn: Rahmn

Re: Åkullarundan Söndag 2021-06-20 kl. 09:00

Post by Stefan »

Avanmäler mig.
Lyckas inte avregistrera i Kalendariet
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Åkullarundan Söndag 2021-06-20 kl. 09:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Jag tackar Christian, Peter och Roald som tillsammans med mig utgjorde en liten men naggande god gul grupp på dagens fina distansrunda runt Åkullabygden. Exemplarisk cykling i ett perfekt jämnt tempo helt utan incidenter. Upp mot 28 graders värme tog ut sin rätt på oss alla, även om vi gjorde vätskestopp i både Skällinge och Horred. Rundan är trevlig med många smala fina vägar och med minimal biltrafik, dock rejält kuperat speciellt andra halvan.

Vi klarade oss från regnet från ovan, men sista milen var det sjöar på vägen efter en åskby och 10 min efter vår målgång öppnade sig himlen och regnet vräkte ned. Skönt att vi slapp det!

Jag tackar för en trevlig cykelsöndag och lämnar över stafettpinnen till Peter Jonsson som håller i fartlekspasset från Preem på onsdag och Magnus Olsson som leder "Inlandsbanan" från Slottskogen på nästa söndags distansrunda. Anmäl er i kalendariet!

Trevlig midsommar hälsar
Lars-Inge Kjörnsberg
Eder guide i det södra varma och soliga distriktet
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Åkullarundan Söndag 2021-06-20 kl. 09:00

Post by Mikeryd »

Fantastiskt fin bana - 5 stjärnor! Och heder till kartritaren! Härligt kuperad och obefintligt med trafik. Vi kan rekommendera att fika i Åkulla. Café och restaurang på terassen som vetter mot sjön.

// Mikael
rogera
Posts: 132
Joined: 2017-06-04 19:27
Fornamn: Roger
Efternamn: Andersson

Re: Åkullarundan Söndag 2021-06-20 kl. 09:00

Post by rogera »

Röda gruppen bestod av 6 cyklister, Mikael, Magnus, Magnus, Carlo, Göran och Roger som ledare. Mycket fin bana och lite trafik som nämnts av Mikael. Vi körde mestadels 2 par och tog en fikapaus i Åkulla. Inga incidenter för oss heller. Med några hundra meter kvar kom en regnskur. De flesta hann i skydd under bakluckan på bilarna innan det värsta regnet kom.
Vi hade fri fart i de flesta längre uppförsbackar så snittet varierar. Jag, som var bland de långsammare uppför, fick 32,3 i snitt på 127 km. Bra kört av alla i gruppen.

På onsdag och därefter söndag är det träning som vanligt.
/Roger
Post Reply