Vättern 2022 SUB8?

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
User avatar
AndPap
Posts: 135
Joined: 2016-05-09 11:17
Fornamn: Andreas
Efternamn: Papagiannis

Re: Vättern 2022 SUB8?

Post by AndPap »

Först vill vi säga att senaste söndagen var riktigt bra! Den första träningen som vi höll ihop det som grupp.
För er som inte var där körde vi 40kmx3 på en t/r-bana som ungefär motsvarar Vättern i höjdmeter. 1:a varvet var målet snitt 36km/h, 2:a 38 och sista 40 och vi nådde målet på samtliga varv (1:a ca 37, 2:a 38,0 och 3:e 40,3).

Vi klarade det genom att planera vår körning. Vi körde snabbt där det var lätt för att ha marginal i motvinden och kunna hålla igen uppför. Alla tog ansvar för farthållningen och där måste vi alla tänka till ordentligt. När "min tur" att växla närmar sig så skall jag titta på hastigheten och vad som finns framför oss. Vad förväntas av mig? Är det förvalta farten, accelerera, trycka igenom en liten backe eller trycka in i en backe för att sedan låsa? ALLA måste ha detta tänket, alla måste kunna ta ansvar för farten!

Med utgångspunkt från detta och den sköna känslan från förra träningen siktar vi framåt och blir bättre.

Kommande söndag vill vi att vi tänker på att hålla hjul och inte ligga på vinge samt att vi ligger tightare i sidled så att det inte finns onödigt mycket luft mellan de två leden!

Söndagens träning kommer bli på samma bana. Skillnaden blir att vi skruvar på fartmålen:
Första två varven: Korsningen t/r x 2 snitt 38 km/h
Sista varvet: Snitt 40/ km/h
Total sträcka blir ca 120 km.
Samling: Lindome C (parkeringen) kl. 09.45
Som vanligt ser vi gärna att man anmäler sig på hemsidan (för de som kan).
Vi var 20 sist. HOPPAS VI BLIR FLER PÅ SÖNDAG!

Värt att nämna är också att vi har fått vår starttid och den är 11:50!

De flesta som har svarat gällande Orust runt vs Västkusten runt har uttryckt önskan om att cykla Orust runt. Varken jag eller Linus har möjlighet att delta på Orust runt så här kommer lite faderliga råd:
- Önskvärt om någon vill ta på sig ansvaret för gruppen. Etablera kontakt via mejl.
- Kom överens om ett hastighetsmål och genomför loppet som en grupp, d.v.s. inga frifräsarambitioner!
- Cykla enligt mottot: Snyggt, säkert och gärna snabbt!

För er som inte kan Orust men gärna cyklar Västkusten runt ger vi naturligtvis tummen upp!
Anmälan till Orust runt: https://orustrunt.se/orust-runt-110-km/
Västkusten runt hittar ni här: https://www.vastkustenrunt.se/
Allt gott och på återseende söndag!

Andreas och Linus
User avatar
AndPap
Posts: 135
Joined: 2016-05-09 11:17
Fornamn: Andreas
Efternamn: Papagiannis

Re: Vättern 2022 SUB8?

Post by AndPap »

Hej allihopa!

Nu börjar det närma sig….

Skall börja med att tacka för i söndags! Vi hade många riktigt fina partier som grupp. Det var lite grillfest i kantvinden och något motlutsparti, men som sagt riktigt bra kört. Framför allt från Trollhättan ner till Kungälv drog vi ner lite på intensiteten och körde ansvarsfullt, men ganska snabbt i riktigt tufft väder!

Tyvärr visade sig vädrets makter onådiga med både regn och hagel och påminde oss om hur förrädiska våta vägbanor kan vara. Vi var några stycken som gick i backen, vissa värre än andra. Vi hoppas verkligen att samtliga hinner återhämta sig och kan vara med!

Vurpor vill vi naturligtvis undvika på VR. Det finns passager på banan som är luriga, framför allt rondeller där man kommer i hög fart och som garanterat leder till vurpor när de är blöta. SÅ, vi bestämmer att vid blöta vägbanor saktar vi ner genom rondeller (den som ligger först har ansvar och gör tecken att sakta ner TIDIGT). Rondellen efter Bankeryd en rondell som har skapat problem tidigare så OBS där vid våt bana!

Langning

Vi kommer som bekant ha två depåstopp à 90s. Ett i Bankeryd och ett i Karlsborg. Två personer (Monika och Linus) har erbjudit sig att sköta depåstoppen och transport. Stort tack till dem!

Klubben står för numrerade hinkar på respektive stopp. Hinkarna är numrerade från 1-40 på båda stoppen. Vi har gjort en numrerad startlista (se bifogad fil) där person nr. 1 har hink nummer 1, person nr. 2 har hink nr. 2 osv.


VIKTIGT

Varje deltagare ska ha två uppmärkta påsar med sitt nummer väl synligt. Skriv "upphöjt med 1 resp 2" för påsen för respektive langning.

Vi träffas på lördag kl. 8:30-9:00 på parkeringen vid Motala AIF:s arena för överlämning av langningspåsarna.

Allt som man vill ha tillbaka efter langning lägger man i sin hink. Övrigt utanför hinken.

Langarna lämnar tillbaka hinkinnehållet vid 21:00-21:30 på parkeringen utanför Motala AIF:s arena. Det som inte hämtas slängs.

Även om langarna har tagit på sig uppgiften självmant tycker vi det är rimligt att de får
bränsleersättning + lite mer.
Du swishar 200SEK/person till 0736704448, märk inbetalningen med ert namn.

Vi träffas på lördagen kl 11:20 på torget i Motala för att peppa varandra, gå igenom det sista och komma i stämning inför starten kl 11:48

Körschema VR
I tidigare mejl har ni fått det tänkta körschemat.
Vi måste, var och en i gruppen, vara införstådda med schemat och följa det. Vi har möjlighet att diskutera och justera det på lördag men alla måste köra efter den plan vi då lägger upp! Det är ett tufft schema men det visste vi sen innan att det skulle bli...

Vill påminna alla att det inte finns utrymme för att varken köra långsammare eller snabbare än plan.

Vi vill påminna om att flaskställ och flaskor måste sitta fast ordentligt! Om du kör med flaska bakom sadeln måste den säkras! Vi vill inte ha vurpor p.g.a. flaskor som flyger!

På VR tänker vi också extra på:

Inga luckor i ledet; ligg tight och rakt bakom framförvarande cyklist
Ligg tight i sidled
Håll trycket vid växling fram
Växla tight, så att vi minimerar luftinströmning mellan leden
Tryck nerför
Kommunicera tydligt (namn) och tidigt vid växling bak
Kommunicera framåt i klungan
Lyssna på de fyra som är road captains
Var noga med energiintaget
Två motorer
Det gick väldigt bra att köra med två motorer i söndags. Vi blåser i visselpipa efter ca 20 min och då går klungorna ihop och roterar. De som är längst bak i främre klungan hamnar längst fram i bakre. Viktigt att kommunicera "nu är du sist Andreas" så att tex jag inte missar min växling.
En av grupperna kommer få en märkning till hjälmen.
Vi hoppas kunna köra två motorer till 2:a stoppet. Utvärdering görs fortlöpande.
Vill du falla bak och vila, gör det innan det är för sent! Är du i främre klungan, fall tillbaka och gå med i klungan bakom, i rätt led och kontrollerat.

Som sagt, det börjar närma sig…
Glöm inte att det oftast går att gräva lite djupare än vad man först tror och även om man är nere i källaren så kan man hitta trappan som leder upp.

NU KÖR VI!
Post Reply