Antal träningspass/vecka?

Här kan du ställa frågor och ge svar om träning, kost, mekartips osv. Skriva köpes/säljes/bytes/lånas annonser. Tipsa andra cyklister om allt ifrån prylar, cykelrundor, härliga backar, affärer eller hemsidor - ja, allt som är cykelrelaterat.
Post Reply
Ahlquist

Antal träningspass/vecka?

Post by Ahlquist »

Jag är en av oss som ska köra VR i år, för mig är det första gången, och jag undrar hur mkt/ofta ni andra tränar? Vad har ni för träningsupplägg och hur många mil kommer ni att ha i benen när ni sätter er på tåget till Motala?
//Christian
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Antal träningspass/vecka?

Post by Mikael Virtanen »

Det finns nog lika många svar som cyklister. Men generellt är det bra att få så många mil i benen som möjligt. Så kör så mycket landsvägscykel du har möjlighet till, gärna distanspass över 10 mil, och ännu längre när det närmar sig VR. I klubben har vi onsdagspass på ca 5 mil som är mer träningsinriktade, med intervaller, fartlekar, teknik, etc. Och på lördagar är det distanspass runt 12 mil med fokus på att köra långt och länge och bygga uthållighet. Sen är vi också flera i klubben som har tidsmål, s.k. subgrupper, och dessa grupper kör sina egna pass utöver de ordinarie för att slipa teknik och samarbete. Veckorna innan VR kör vi också mer Vätterninriktade pass med rejäla distanser ca 17 mil för att vänja kroppen vid mer långvarig belastning.
Vad gäller mil i benen tycker jag minst 100 landsvägsmil är ett bra riktmärke, men det beror ju också på hur mycket du tränar i övrigt, cyklar till jobbet etc. Men ska VR bli en kul upplevelse, är det cykelbaserad träning som gäller. Och sen behöver man ju inte överdriva om syftet bara är att ta sig runt på ett någorlunda snabbt och hedervärt sätt. Lycka till, och välkommen på våra träningspass!
Mikael
Post Reply