Belysning

Här kan du ställa frågor och ge svar om träning, kost, mekartips osv. Skriva köpes/säljes/bytes/lånas annonser. Tipsa andra cyklister om allt ifrån prylar, cykelrundor, härliga backar, affärer eller hemsidor - ja, allt som är cykelrelaterat.
Post Reply
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Belysning

Post by Mats Sarapik »

Det är ju som alla noterat ganska mörkt nu på kvällarna, och min cykelbelysning visar sig inte hålla måttet.
Jag har en Cateye av något slag, med tre små halogenlampor i. Vid kontroll hemma tyclte jag ett den lyste helt ok.
Men när vägbelysningen tog slut fick jag närmast en chock. Det var som att cykla utan lyse! Förhoppningsvis funkade det som varselljus, men inte mer.

Jag tror att jag har en sådan hära.
http://cyclecomponents.se/1/sv/artiklar ... lampa.html

Vad har ni andra? Köpråd mottages.
Det skall vara tillräckligt för att cykla i god fart längs obelysta vägar, hur högt måste man sikta för att få något som fungerar?

/Mats
Att försöka är det första steget mot ett misslyckande
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Belysning

Post by Claes-Göran Andersson »

Jag har köpt en Silva 9 amp. med hel och halvljus. Har fäst den på hjälmen med cardborre. Den är dyr som all belysning som ger ljus. Cyclecomponents har haft drive som förra året 1995 kr jag köpte min på förra årets drive, är helnöjd. Har batteriet i en ryggsäck.

Har även vanlig cykelbelysning varnar andra men ger inget ljus när man cyklar.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
jabo

Re: Belysning

Post by jabo »

Hope vision one, drivs med 4 AA batterier vilket jag tycker är ett +, 3 steg i styrka + ett blinkande.
http://cykelcity.jetshop.se/hope-vision ... c-718.aspx
Körde med denna på VR i år och tyckte att den lyste upp vägen bra, även i högre farter. Räcker nog inte att lysa upp om man cyklar i skogen,
då bör man nog satsa på en lampa med uppladdningsbart batteri pack.
Bikerman

Re: Belysning

Post by Bikerman »

köpte en Sigma, Powerled Black Pro för någon vecka sen, lyser helt ok.
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Belysning

Post by olof »

Har själv köpt en Hope one lampa, då ingick också fäste till att använda lampan som pannlampa...// Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
Lars Mila

Re: Belysning

Post by Lars Mila »

Hej!

Jag började cykelpendla ett par dagar i veckan över vinterhalvåret, hösten 2007 där den första 1,5 milen (Säröbanan) då var nattsvart. (Lite mer belysning i Gbg:s kommun idag.) Började med (troligtvis) samma Cat-eye som inte räcker till, använde i stället Biltemas 5 diodslampa som är bättre och riktigt prisvärd (69 kr), men som egentligen är bäst att ha som backuplampa i nödfall. Köpte sedan en Cat-Eye HL-EL 530 (då för 500 pix) med en stor diod. Den ger en helt ok koncentrerad stråle och batterierna (4 st) räcker länge. Körde länge med kombinationen Cat-Eye lampan och Biltemalampan och tyckte att det var ok, men i regn och ruskväder var det egentligen inte tillräcklig sikt. Jultomten kom därför förra julen med en Hope Vision Four Led (strax under 3000 pistoler hos Cykelcity) och äntligen kändes inte belysningen som en begränsning. Fantastiskt bra ljus, flera effektlägen och bra kapacitet på det uppladdningsbara batteriet. Förra vintern med all snö kändes det tryggt att ha sikt som på dagen. Har inga planer på att släpa den runt Vättern , men för pendling eller träning är den fantastiskt bra, så här långt. På Mountainbiken sätter jag den med dess klammer runt styret och på racern som har ovalt kolfiberstyre använder jag i stället det medföljande hjälmfästet som jag sätter på styrstaget med medföljande kardborreband. Få se om den håller i några år. Tycker att utförandet känns förtroendeingivande med mer aluminium och gummi än plast , trots att den kommer ifrån ett land som länge höll fast vid +jord, ångdrift e.t.c. e.t.c. Rekommenderas varmt alltså.
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Belysning

Post by Janne P »

Ja, ljus kan man inte få för mycket av. Underhåll av vägbelysning blir dessutom allt sämre. Jonsered - Apsenäs är t.ex helt nedsläckt över flera kilometer av den anledningen.

Jag tröttnade på dåligt ljus för fyra år sedan och köpte en MaxLevin 24W HID-lampa från Brightstar med ett 11 amperetimmars keramiskt Li-Ion-batteri som jag packat i en cykelflaska på ramen. Upp till fem timmars konstant ljusstyrka, tiden lite beroende på utomhustemp, sen slår en styrkrets ifrån för att skydda batteriet. Lampan ger ljusstyrkan 1750 lumen och har en 24 graders reflektor. Som jämförelse ger Hope Vision Four Led 1000 lumen.

Lampan ger mycket ljus men är för tung för hjälmmontage, egentligen avsedd för trial, offroad o liknande. Jag har använt den lite överallt, på racern, MTB i skogen, pendlarhojarna, motorbåten, älgjakt mm. HID är gasurladdningslampor, typ Xenonljus och kräver en hög spänningsmatning via en drivkrets i lamphuset (ballast) som har den lilla egenheten att trådlösa cykeldatorer kan tappa signalen av spänningsfältet. Jag struntar alltså i cykeldatorn när jag kör lampan. Nutida LED-lampor är nog smidigare och ger säkert fullt tillräckligt ljus.

Vet inte om man kan köpa den i Sverige. Jag köpte den via en ljusintresserad kompis som direktimporterade från Taiwan när jag cyklade MTB med Happymtb. Där fanns många ljusnördar...

http://www.brightstar-hid.com/product_i ... hp?UID=813

/Janne
Målet är vägen dit...
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Re: Belysning

Post by Mats Sarapik »

Tack för alla svar. Jag kan konstatera två saker:
1) Man får vad man betalar för
2) Det finns ingen övre gräns för vad cykeltillbehör kan kosta :-)

Jag såg en länk från HappyMTB till en norsk test av cykellysen. De hade en lykta som kostade över 5000 NOK.
Då får man nästan skaffa lås till lyset iställert för till cykeln.

Men rejäla lampor kräva rejäla batterier. Det står helt klart.
Kanske dags för en tripp till AlleBike och se vad de har att erbjuda.

Tack o bock
/Mats
Att försöka är det första steget mot ett misslyckande
Lars Mila

Re: Belysning

Post by Lars Mila »

Hej!

En stor fördel med LED kontra halogen (de jag har jämfört) att de är effektivare d.v.s. mindre ström för en given ljusstyrka.
Henke

Re: Belysning

Post by Henke »

Har precis beställt hem en:
http://www.magicshinebikelights.co.uk/f ... 1&p=1&so=0
MJ-816, väntar bara på att den skall dyka upp på posten.
1400 lumens känns som det kan stämma på pappret men inte i verkligheten, räknar med att kunna få ut mellan 800-1000 lumens, kör idag med 700 lumens (nite rider) och tycker det är ett minimum ifall man vill kunna ha riktigt bra sikt!

MJ-816 går för 110 pund, att jämföra med lumpine tessla som går för någonstans mellan 500-700 euro!?, med andra ord går MJ-816 för ett sanslöst bra pris. återkommer med en recension när jag fått den testad.

/Henke
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Belysning

Post by Claes-Göran Andersson »

Ser att det pratas lumen högt och lågt. Kollade vad min Silva lampa har det är max 300 lumen. Är ingen ljusexpert men lumen kontra watt kan man undra över. Silva har 10 och 20 W halv eller helljus "halogen" och lyser upp c.a. 120 meter i det starkaste läget.

Lumen för mig är mer upplösning, har köpt in ett antal projektorer "beamers" där snackar man lumen hela tiden för att få så bra bildupplösning som möjligt men det kanske har med ljusstyrka och göra?

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Re: Belysning

Post by Mats Sarapik »

Claes-Göran Andersson wrote:Lumen för mig är mer upplösning, har köpt in ett antal projektorer "beamers" där snackar man lumen hela tiden för att få så bra bildupplösning som möjligt men det kanske har med ljusstyrka och göra?
Lumen är SI-enheten för ljusflöde, inte ljusstyrka. Styrkan är nog mera intensitet och mäts i Candela.
Liten snabbis på Wikipedia ger att lumen=candela x rymdvinkel => candela = lumen / rymdvinkel

Dvs ljusets intensitet avtar med törre spridningsvinkel. Och det verkar ju rätt logiskt.
Om man har en ljuskälla som ger ett flöde på en lumen så uppfattas den starkare om allt koncentreras till en liten prick, än om den rundstrålar.
Och det sin tur är ju ganska lika vattenflöde. Om en viss mängd vatten per tidsenhet skall genom ett litet eller stort rör så måste varje droppe röra sig snabbare i det smala röret.

Så, om jag fattat det rätt, säger en cykelyktas lumen inte mycket om man samtidigt inte vet spridningsvinkeln

/Mats
Att försöka är det första steget mot ett misslyckande
Ulf Warnefalk

Re: Belysning

Post by Ulf Warnefalk »

Jag kan verkligen rekommendera Edelux, som har ett förträffligt system med en konding så att lampan lyser klart och starkt vid stillastående i flera minuter. Detta i kombination med en Schmidts SON navdynamo får en att inse att anläggningen var värd var enda krona efter några timmar i nattmörker. Hela vägbanan upplyst som om man åkte bil. Minimum motstånd från dynamon oxå. Som grädde på moset finns utrustningen i eloxerat utförande med.. Enda "risken" med att besöka Veloform är väl att man inte kommer därifrån på några timmar, en riktigt nördig och trivsam inrättning! :oo: :88:

"Allways look on the bright side of life.."
Ulf Warnefalk

Re: Belysning

Post by Ulf Warnefalk »

Hej Daniel!
Där ser man att positiva omdömen kan ha bäring och inte bara är färgade av önsketänkande.. Tysk finutrustning betalar sig alltid i längden
Fick du prövat att koppla Edeluxen till ditt "fulhjul", AbuGarcia eller vad det nu var för fabrikat? Hur var den kombinationen, eller brast det i kontaktverksamheten?

Appropå Veloform så blev jag kvar där i över två timmaroch snackade både Brooks sadlar och Reynolds olika stålkvaliteter i samband med min hjulbeställning.

För den nördige stålmannen:
http://www.classicrendezvous.com/Britis ... allery.htm

Eller för den som vill sitta "rätt" på en stålracer:
http://www.brooksengland.com/en/ :-o

Kolla in Ben Wilsons "Monocycle" :shock:
http://www.brooksengland.com/en/News_Pa ... ke_OneKind
/ulf
Post Reply