Polar och GPS

Här kan du ställa frågor och ge svar om träning, kost, mekartips osv. Skriva köpes/säljes/bytes/lånas annonser. Tipsa andra cyklister om allt ifrån prylar, cykelrundor, härliga backar, affärer eller hemsidor - ja, allt som är cykelrelaterat.
Post Reply
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Polar och GPS

Post by Mats Sarapik »

Är det någon som har någon erfarenhet av Polars GPS-mojäng till cykel/löpdator?
Jag funderar lite på något som kan mäta avstånd när man springer, och då är det kanske smart att kombinera den med något man kan ha till hojen också.

Är det något att ha?
Eller är det för dålig noggrannhet för att använda till något vettigt (vad det nu kan vara)

/Mats
Att försöka är det första steget mot ett misslyckande
User avatar
martin linde
Posts: 483
Joined: 2005-12-12 23:37
Fornamn: Martin
Efternamn: Linde
Location: Göteborg

Re: Polar och GPS

Post by martin linde »

Har inte personlig erfarenhet av polars GPS pod, men kompisen har en, och den har egenheten att endast gå på ett st AA batteri. Detta räcker då inte speciellt länge, utan man för medföra en storpack batterier på träningslägren... Att använda laddningsbara Ni-Mh batterier gick inte eftersom dessa endast levererar 1,2V
Detta fick mig att skippa Polar. I ställer köpte jag en enkel GPS från Decathlon, ungefär motsvarande Garmin 305. Mitt syfte var att få koll på distansen vid längdskidåkning, men det har blivit att jag använder den även för löpning, även om polars fotpod fungerar rätt bra (om man kalibrerar och ser till att den sitter rakt på skon)
En Garmin 305 får man loss för 1200 kr numera. Skulle välja en sådan framför polars GPS-pod. På cykel med hastighetsensor får dock Polar fortsatt förtroende, bla pga att inget slår barometrisk höjdmätare.

/Martin
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Re: Polar och GPS

Post by Mats Sarapik »

Huff da.

Tack för varningen. Jag ville som sagt kunna logga löp- och skidpass. Och tänkte att det var väl bra om man kunde få in datan i samma program som cyklingen. Men nackdelarna överväger klart fördelen.

Det blir nog en Garmin 305 istället, och 3 tusen mer i bakfickan :-)

/Mats
Att försöka är det första steget mot ett misslyckande
HenrikJonasson

Re: Polar och GPS

Post by HenrikJonasson »

Hallå,

Min kompis jobbar på garmin och jag fick därför möjlighet att testa deras 305, 405 och 310XT.

305 har ett gammalt GPS-chip som gjorde att den tog long tid att hitta position inne i stan bland byggnader samt att när jag kom in i Slottskogen under dom stora träden på sommaren så tappade jag ofta position.

405 har inte samma chip som 305 utan fungerade mycket bättre, men deras touch a la IPod är inget bra att ha när man springer tycker jag.

310XT har dom behållt knapparna som på 305 men uppdaterat till ett mycket bättre chip, som gör positionering mycket bättre i stan och i skog.

Jag har även testat den klocka som Martin skriver om, jag köpte en till flickvännen, men den har samma beteende som 305, dvs svårt att hitta position bland höga hus och i tät skog.

Därför så skulle jag inte köpa 305 utan lägga upp dom pengarna för 310XT.


Mvh Henrik

Ps. Jag tror Ashkan har en 310XT, fråga han vad han tycker om den. Ds.
ash

Re: Polar och GPS

Post by ash »

Har haft min Garmin 310 XT i drygt 1 år nu ocn är mycket nöjd med den.
Bra batteritid, får oftast in GPS signalen inom 10 sek även om det på vissa platser kan dröja lite mer, tappar å andra sidan aldrig kontakten.
Kanon för Löpning, Cykel och Simning ( helt vattentät).

Kostar tyvärr en slant men funktionen är kanon !

/Ashkan
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Re: Polar och GPS

Post by Mats Sarapik »

Äsh. Nu blev jag osäker igen ...

"Bra batteritid" skrev Ash, vad innebär det? 10 timmar, 20?
Något som vet verklig batteritid på Polar, resp Garmin 305?

/Mats
Att försöka är det första steget mot ett misslyckande
Post Reply