Dragkrok / cykelställ

Forum för att diskutera och debattera om Lygnens Venner, cyklister och cykling i allmänhet. Hur kan våra verksamheter utvecklas och förbättras? osv.
Post Reply
User avatar
Mats Gustafsson
Posts: 766
Joined: 2006-01-26 18:53
Fornamn: Mats
Efternamn: Gustafsson
Location: Göteborg

Re: Dragkrok / cykelställ

Post by Mats Gustafsson »

Takräcke tycker jag är bäst, det är lättare att komma åt bagageluckan.
Cyklarna sitter bättre fastlåsta i framgaffeln, även om det tar lite plats med hjulen i bagaget
Thule fästet gillar jag bäst men dom där grå klumparna funkar oxå
Lycka till Daniel !
/ Mats G
Mats Gustafsson
070-549 52 28
[email protected]
Rolf Lindkvist
Posts: 320
Joined: 2006-01-01 15:24
Fornamn: Rolf
Efternamn: Lindkvist
Location: Lindome

Re: Dragkrok / cykelställ

Post by Rolf Lindkvist »

Hej!
http://www.thule.com där får du bra information.
Mekonomen på höger sida (när du kommer söder ifrån) vid Mölndals bro har jag handlat mina grejor.

Rolf Lindkvist.
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Dragkrok / cykelställ

Post by peter jonsson »

Jag har ett thule med plats för två cyklar.Den fungerar på standard cyklar,men för racer och mtb är det det sämsta skit
jag någonsin köpt. Satsa på takhållare.


//Peter
User avatar
Kalle
Posts: 80
Joined: 2005-12-05 09:24
Fornamn: Karl-Olof
Efternamn: Claesson
Location: Flatås

Re: Dragkrok / cykelställ

Post by Kalle »

Att placera cyklar på ett cykelställ på dragkroken jämfört med att ha den på taket beror enligt min mening när, var och hur långt jag skall transportera cyklar på bilen.
I min bil ligger alltid ett cykelställ som kan placeras på dragkroken. Stället går snabbt att montera och att få med sig två cyklar är inget större problem. Nackdelen är dock att bakluckan blir blockerad när stället är monterat.
Skall jag göra en längre och mer planerad resa monterar jag normalt på mina två Thule Pro Ride 591 på taket.
När väl takrecket med cykelställen är på plats är det absolut den bästa lösningen.
Man bör dock beakta vem som skall lyfta upp cyklarna på taket och hur mycket de väger. En modern racer ställer inte till med några problem men min 12 år gamla trotjänare, Cresent Kebne med stålram, vill ingen annan i min familj :cry: försöka sig på att lyfta.
Skall man åka färja, typ Stena, stiger priset med cyklar på taket och man får betala samma pris som för en husbil #-o .
Bränsleekonomi är också en fråga som bör beaktas. Tänker man sig göra en längre tur, t.ex. ner på kontinenten, kommer det att kosta ca 10-15% mer i bränsle med cyklar på taket #-o jämfört med att ha dem på dragkroken.
Jag har även en känsla av att man tolkar lagarna lite annorlunda och hårdare utanför Sverige när det gäller kravet på "extra" registreringsskylt och belysning på stället som placeras på dragkroken. Har inte själv blivit drabbad men det är bara att titta på alla besökare som kommer till Sverige från t.ex Danmark eller Tyskland med cyklar i bagaget hur dessa är monterade.
/Kalle
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Dragkrok / cykelställ

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej

Instämmer med Kalle jag har både tak och kroklösning. Till vardags kör jag alltid med stället på kroken. Har Thules med plats för tre cyklar, den nya versionen av det stället är så fiffigt att man kan släppa det bakåt för att komma åt bakluckan. Kolla bredden på stället har märkt att mitt gamla för tre cyklar är smalare än Öbergs nya för två. 56 ram och uppåt brukar inte vara något problem men 54 och neråt kan orsaka lite pyssel med remmar odyl.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Post Reply