Råd

Forum för att diskutera och debattera om Lygnens Venner, cyklister och cykling i allmänhet. Hur kan våra verksamheter utvecklas och förbättras? osv.
Post Reply
AndreasJ

Råd

Post by AndreasJ »

Hej hej!

Jag har de senaste 1½ månaden funnit ett stort intresse av cykling, framför allt racing(asfalt) eller vad det nu kallas. Jag har lite funderingar om t.ex cyklar m.m, vilka priser på cyklar är det som ni själva tycker är en bra start? Jag har fastnat för just Nishiki, där de har en för cirka 8000:-, men sedan tillkommer det kläder och dylikt.

Har ni några råd till en person med väldigt begränsad plånbok, hur jag ska ta steget och känna att "Detta vill jag syssla med". Största anledningen är att jag har inte tränat på flera år, men måste börja göra något innan jag förfaller helt, löpning tycker jag är tråkigt, provat stå på gym och lyft vikter och de tilltalade mig inte heller, utan jag tycker cykling känns mer rätt, och då kan man sätta massa mål hela tiden och i framtiden delta i diverse "tävlingar". Men mitt problem är som sagt, begränsad plånbok då jag är tjänsteledig och studerar, så att köpa en cykel för sedan upptäcka att detta var inget för mig, känns dumt, speciellt då min fru kommer förmodligen bli sur, och sonen får inte sina kläder :-D.

Kan man t.ex hyra cyklar någonstans i Göteborg? Eller hur tycker ni själva jag borde göra, för att få mer kunskap om denna sporten och kanske känna att detta är rätt, i både pengar och tid.

Mvh
Andréas
AndreasJ

Re: Råd

Post by AndreasJ »

Tack för ditt svar! Jag tycker dina synpunkter är bra och är glad jag får sådant utförligt svar!

När kände du att det är detta du vill göra, alltså att det var värt lägga alla dessa pengarna som krävs?
Bibendum70
Posts: 196
Joined: 2010-06-02 11:42
Fornamn: Peder
Efternamn: Blohm Hobik

Re: Råd

Post by Bibendum70 »

Hej Andreas J!

Jag har en cykel scott s20 speedster med denna spec.
Och den är till salu för 7500:-
BVSA
Du kan nå mig på mobilen om du har några frågor.
0705-747321
Garantier kvar till sep i år.
Ny pris 15995 2009 sep-

Peder

Frame: Hydroformed Alloy Tubing. Road geometry. 7005 Alloy Double Butted. Integrated Headtube.
Fork: ADDICT Carbon/Alloy. 1 1/8 inch Alloy steerer. Integrated.
Front Derailleur: Shimano 105 FD-5600
Rear Derailleur: Shimano 105 RD-5600. 20 Speed
Shifters: Shimano 105 ST-5600-C. Dual control. 20/30 Speed
Chainset: Shimano FC - R600
Chainrings: 50/34 Tooth chainrings
Bottom Bracket: Shimano 105 BB-5600
Cassette: Shimano 105 CS-5600. 10 Speed 12-25 Tooth range
Chain: Shimano 105 CN-5600
Front Brake: Shimano BR-R560. Super SLR Dual pivot
Rear Brake: Shimano BR-R560, Super SLR Dual pivot
Handlebars: Scott Road Drop OS. Anatomic 31.8 mm
Stem: Scott Road Team OS. 1-1/8 inch / four Bolt 31.8 mm
Headset: Integrated Cartridge
Rims: Shimano WH R 500 Black. 20 Front / 24 Rear
Front Hub: Shimano WH RS10 Black
Rear Hub: Shimano WH RS10 Black
Spokes: Shimano WH RS10 Black
Saddle: Scott Road Pro
Seatpost: Carbon/Alloy 31.6mm
Weight:ca.8,7kg
Och shimano 105 pedaler och elit flaskställ.
AndreasJ

Re: Råd

Post by AndreasJ »

Hej!

Visst hade det varit roligt med cykel, men för stunden kan jag inte köpa någon för 1) Renoverar ett hus 2) Vet fortfarande inte tilll 100% om jag verkligen vill syssla med detta, även fast jag just nu känner att jag VERKLIGEN vill(men man vet ju aldrig), hade man haft uthyrning i Göteborg så hade det underlättat en hel del, men sådan tur ska man inte ha :-(

Någon borde ta detta som en affärsidé, uthyrning av riktiga racecyklar!
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Råd

Post by Mikael Virtanen »

Det är bara att köra. Allebike i Alingsås hyr ut landsvägscyklar.
Hoppas du kommer igång med cyklingen, för det är en fantastisk hobby.
Mikael
Bibendum70
Posts: 196
Joined: 2010-06-02 11:42
Fornamn: Peder
Efternamn: Blohm Hobik

Re: Råd

Post by Bibendum70 »

Hej igen!

Satt i samma sits.
Köp en billig från blocket. Och testa om du är intresserad då blir det inte så mycket pengar.
Sen efter det kan man välja om man vill lägga mer pengar på det.

//Peder 8-)
AndreasJ

Re: Råd

Post by AndreasJ »

Hej,

Jag tog nu kontakt med Allebike, för jag hittar inget om uthyrning på deras hemsida, men skickade iväg ett mejl om hopp att få ett svar. Hoppas också på att detta kanske är något för mig att cykla de vill säga.

Återkommer när jag har fått svar från dem!

Tack för era svar, och hoppas på kunna komma i form och ha cykel inför nästa "säsong" och gå med i Lygnens Venner!
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Råd

Post by Mikael Virtanen »

Ett förtydligande om racercykeluthyrning:
Det är Allebike/Vincents Alingsås Cykel på Vincents väg 4 i Alingsås och de har telefonnummer 0322-650780, mail: [email protected]
Hoppas det löser sig.
/m
AndreasJ

Re: Råd

Post by AndreasJ »

Hej,

Detta förstod jag redan innan och redan talat med dem, men tycker priset är lite för mycket per månad.

Men jag har en fråga till, talade med en arbetskollega som har en LaPierre S-400 (glömde fråga men tror den är 2 år gammal) fullt utrustad med färddator(eller va de kallas), ljus fram och bak, två flaskhållare inkl flaskor, och väska som sitter under sadeln. Han låter mig även få till detta byxor, tröja och skor(vet tyvärr ej märket men kom från Italien). Allt detta för 7000 :- vilket jag tycker låter mer än rimligt!

Fråga ett: Vad tycker ni om priset?

Fråga två: Denna cykeln, är den något värd att köpa som nybörjare, vet att ni tidigare sagt man skall ligga på iaf över 10 000 kr för få en duglig cykel och vad har ni hört om denna cykeln generellt, är det något att ha?
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Re: Råd

Post by Mats Sarapik »

Detta är ju inte svar på frågan, men jag tror att det här är ett bra köp:

XXL på Hisingen har en fullt Ultegra-bestyckad hoj för 10 papp:-
Jag tror att det nästan är ett läge att köpa den och bara plocka delarna ;-)

http://www.xxl.se/cykel/cyklar/landsvag ... 10-1058821

/Mats
Att försöka är det första steget mot ett misslyckande
AndreasJ

Re: Råd

Post by AndreasJ »

Hej Mats,

Nej det får jag nog hålla med om att det inte riktigt är svar på mina frågor. Absolut vore den cyklen intressant, men fördelen jag ser att köpa den jag listade är att jag slipper köpa till kläder, skor och allt annat bös som tillkommer och kostar skjortan, så kommer billigare undan, med en duglig cykel.
AndreasJ

Re: Råd

Post by AndreasJ »

Tror det blivet litet misstag, cykeln jag nu pratar om är en LaPierre S-400 årsmodell 2009 ungefär, den kostade INTE 7000:- nypris utan det är priset jag får från min arbetskollega, jag tror den kostade runt 12 000 kr nypris då.

(Kolla mina frågor tre meddelanden upp) Jag skrev bara i samma tråd som jag hade startat tidigare :)
AndreasJ

Re: Råd

Post by AndreasJ »

Specen är följande, vilket är för mig rena grekiskan :)

Frame:Carbon T3 HR - design Francaise des Jeux
Fork:Easton EC70 Carbon/AlloyFront
Derailleur:Shimano Ultegra SLRear
Derailleur:Shimano Ultegra
SLShifters:Shimano Ultegra
SLChainset:Shimano Ultegra
SLChainrings:30/39/50 tooth
chainringsCassette:10 Speed Shimano CS-6600 12-25 tooth
rangeChain:Shimano Ultegra CN-6600 108LFront
Brake:Shimano Ultegra SLRear
Brake:Shimano Ultegra
SLHandlebars:Ritchey Road WCS 31,8
Stem:Ritchey WCS 4-AXIS
Headset:Aluminium Integrated 1-1/8
Rims:Mavic Ksyrium Equipe Black M10Front
Hub:Mavic Ksyrium Equipe Black M10Rear
Hub:Mavic Ksyrium Equipe Black M10Front
Tyre:Michelin Lithion 700X23Rear
Tyre:Michelin Lithion 700X23
Saddle:San Marco Ponza
CrmoSeatpost:Ritchey WCS 27,2X300
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Råd

Post by Mikael Virtanen »

Nä, köp inte den cykeln. Ge mig säljarens telefonnummer, så köper jag den :).
Mkael
AndreasJ

Re: Råd

Post by AndreasJ »

dlridings wrote:Jag har doktorsgrad i grekiska (inget skämt :-) ) ... det ser bra ut. Det är _mycket_ bättre än den tänkbara Nishiki som du började med.
Härligt! Då får jag ta och reservera denna cykeln av min kollega här på jobbet, gött se de finns Lindome folk på detta forum, det gillas!

Tack för alla svaren och Mikael, dröm vidare! ;)
Post Reply