Telemark Tour 2/6

Forum för Lygnens Venners deltagande i motionslopp och tävlingar i Sverige och utomlands. För samordning av anmälan, resa och boende etc.
Post Reply
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Telemark Tour 2/6

Post by andale »

Hallå venner

Vi är några från nordvästra distriktet som är anmälda till 25 mil cykling runt det vackra Telemark i södra Norge. För att ta sig till start räcker det att sätta sig bilen och köra ca 34 mil från Göteborg räknat.

Distansen bjuder på ca 3000 höjdmeter så det kan t ex vara en bra introduktion till att köra Jotunheimen. Annars går det alldeles utmärkt att cykla rundan utan den anledningen.

När man anmäler sig finns Lygnens Venner inlagd så man kan ange det som klubb. Vi som anmält oss hittills har angett starttid 07:00. Boende har vi tänkt ordna på egen hand,men det går att boka plats i en sovsal. Eftersom start och mål ligger i en något större stad har vi även tänkt äta på lokal efteråt.

Före 31 maj kostar det 640 NOK att anmäla sig.

Mer info om loppet och hur man anmäler sig hittar ni här http://www.telemark-tours.no/index.php?param=start.

Roligt om det blir fler gulingar på startlinjen. Här är vi som är anmälda hittills.

Anders Alexandersson

Magnus Börjesson

Lars Alexandersson

Martin Krook

Hans Dahlen

Loppet finns även inlagt i kalendern.

http://lvg.nu/index.php/aktiviteter/min ... ent_id=156
/Anders
Martin Krook

Re: Telemark Tour 2/6

Post by Martin Krook »

På grund av knäskada så säljer jag min startplats billigt till förste bäste spekulant. :-(

/Martin
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Telemark Tour 2/6

Post by andale »

Efter en del avhopp pga olika skador blev vi tre stycken som åkte upp och tog oss an 25 mil runt Telemark. Det var jag, Magnus Börjesson och Hans Dahlén. 25-milaren har två starttider, kl 07 och 09. Vi hade bokat in oss på 07 men efter en del missförstånd som som jag inte orkar förklara blev det att vi startade kl 08 tillsammans med två norska guttar. Vi hade inga ambitioner beträffande tid utan enbart att hålla ihop under loppet.

Vi fem körde belgiskt så gott det nu gick på de mycket kuperade vägarna de första 5 milen fram till första depån. De gillade inte riktigt det sättet så vi fortsatte sedan på egen hand och betade av den första långa stigningen upp mot kontroll nr 2 där vi också stannade. För övrigt stannade vi vid de flesta kontroller och åt och drack så jag har sällan känt mig så fulltankad under ett lopp. Efter en lång och snabb utförskörning kom vi fram till sjön Nissers södra ände och körde längs östra stranden i 4-5 mil på eländig asfalt med stora grusstenar och lagningar överallt. Motvind var det och Hans orkade inte dra så jag och Magnus turades om och så fortsatte det resten av turen.

Efter nytt stopp i Vrådal kom en ny mindre backe, ny utförskörning och sedan den backe som var tyngst. Inte lika lång som den första men brantare och mer ihållande. Sedan var det full sula ner mot Seljord och ny depå. Vi trodde att vi betat av all motvind men när vi sedan kom ut på dagens andra slätsträcka så fick vi den återigen rätt i nyllet. Magnus var stark och borrade på ordentligt och jag löste av då och då. Det var en lättnad när vi svängde höger i Bö och fick vinden i ryggen. Strax efter det kom en klunga ikapp som vi hakade på och åkte med till - nästa depå.

Efter 9 tim 17 min (rullltid 8:35 tim, rullsnitt 28,1 km/tim) var vi framme och kunde summera en mycket lyckad dag. Solen var framme hela tiden men något svalt var det. Enligt Polar var det 2655 höjdmeter. Garmin sa 3200 Suunto något på 2800 om jag inte minns fel. Maxfart 75,8 km/tim. Fick det till att ca 6 mil var ganska platt, resten var upp eller ner.

Rundan är värd fler besök. Enastående natur och vackra vyer.
/Anders
Post Reply