ÅsaMoset Lördag 2006-08-26 10:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
Johan N

ÅsaMoset Lördag 2006-08-26 10:00

Post by Johan N »

Lördag 2006-08-26 kl 10:00

Start som vanligt i Slottsskogen.

Ett pass:
ÅsaMoset, 110 km, Lugnt
Ansvarig: Robert Brown
Reserv: ?

http://www.lvg.nu/kartor/asa-moset.htm

Info från Passansvarig:
Vi anpassar farten efter de långsammaste åkarna. Målsättningen är att ingen ska bli frånåkt och jag räknar med att samtliga i klungan är med på detta. Jag vill därmed göra turen lämplig för de av våra medlemmar som har haft svårt att hänga med tidigare.

Om det däremot finns personer som vill bilda en andra (snabbare och separat) grupp så hör av er på detta forum.

Välkomna! /Robert
Last edited by Johan N on 2006-08-28 14:20, edited 1 time in total.
robert

Post by robert »

Glömde att säga - ni som kommer, skicka ett inlägg hit, så vet vi hur många vi blir. /Robert
Klas

Post by Klas »

Klas och Annika Almqvist kommer och cyklar med er...
User avatar
Thomas Franzén
Posts: 653
Joined: 2005-12-04 22:30
Fornamn: Thomas
Efternamn: Franzén
Location: Göteborg

Post by Thomas Franzén »

Klas wrote:Klas och Annika Almqvist kommer och cyklar med er...
Kul att höra att ni inte fått nog av oss Lygnare!
Som ni förmodligen vet startar vi våra pass i Slottsskogen, och jag råkar veta var ert hus bor :D . Hänger ni på utmed vägen eller kommer ni till Slottsskogen?

/Thomas
Image Om man inte är ute & cyklar så kommer man ingen vart.......
Klas

Post by Klas »

Vi kommer till Slottskogen, måste ju öka på sträckan om man skall klara VR07 som är målet.
robert

Eftersnacket, passansvarig

Post by robert »

Hur gick det då?

Vid början kom vi samtliga överens att vi skulle köra en grupp - i lugn takt. Och det gick bra. Vi lyckades faktiskt hålla löftet om att 1) skapa förutsättningar för en givande session för samtliga cyklister, 2) se till att ingen blev avhängd. Det var stundtals ett svettigt arbete med att sprinta fram och tillbaka längst klungan för att hålla ihop det hela, men det var värt insatsen.

Vi började med 9 cyklister och som mest hade vi 14 st i klungan. För att kunna ge stöd till nyare cyklister samtidigt som de starkaste kunde få bra sprintträning, erbjöds det ett antal sträckor där vi fick köra fri fart med ihopsamling efteråt. De som ville köra längsammare såg till att det alltid fanns en klunga av minst 3-4 personer, så att ingen åkare behövde kämpa mot vinden ensam.

Söder om Gällinge fick vi ett par mekaniska situationer - Johans vevarm behövde dras åt och sedan fick Thomas punka 200 meter längre fram. Vi fick stopp på de allra flesta cyklisterna för att vänta in reparationerna men det var några stycken som ändå bestämde sig för att dra vidare . . .

Man hör att på proffstävlingar, om det blir punka, vurpa, kissepaus, eller annat mekaniskt, att klungan då saktar ned för att vänta in de drabbade, som dessutom får hjälp av sina domestiques för att komma ikapp. Tyvärr har vi några åkare i vår klubb som har för mycket som står på spel, för att vänta i sina klubbkamrater när de får t.ex punktering. Jag rekommenderar att de gå med i Pro Tour istället för Lygnens Venner. Dessutom får man lön i dessa stall.

Vid Åsa fanns det underbara kakor att äta och kaffet kom efter en kort stund. Det var mitt första besök på bageriet där och jag ser fram emot att få komma dit igen.

Vägen hem gick smidigt och efter passet var vi 3 st (Malin, Thomas F, jag) som satt vid Café Nöller på Haga Nygata och drack espresso och åt fina italienska sallader och smörgåsar. Det var någon timme efter att jag kom hem att det började regna ordentligt. Vi hade verkligen tur med vädret.

Tack Thomas F för ditt lokalsinne under de 2 mil innan vi kom fram till Åsa. Annars hade vi hamnat i Borås. Och grattis till Klas och Annika, att de lyckades sätta personbästa vad gäller distans, under en dag.

Cheers, Robert
thomas jansson

Post by thomas jansson »

Mycket bra grej med "fri fart" ("free fart" as Robert said) avsnitt, på cirka några kilometer och sedan insamling.
Ett lyckat pass !!
Post Reply