SUB 10 träning den 27:e maj går till Varberg

Här kan du ställa frågor och ge svar om träning, kost, mekartips osv. Skriva köpes/säljes/bytes/lånas annonser. Tipsa andra cyklister om allt ifrån prylar, cykelrundor, härliga backar, affärer eller hemsidor - ja, allt som är cykelrelaterat.
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: SUB 10 träning den 27:e maj går till Varberg

Post by olof »

Tjena

Roligt at att ni vill hänga på vår grupp. Vi höres imorgon bitti vid 10 tiden i Lindomerondellen mot Anneberg.

Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
Rolf Lindkvist
Posts: 320
Joined: 2006-01-01 15:24
Fornamn: Rolf
Efternamn: Lindkvist
Location: Lindome

Re: SUB 10 träning den 27:e maj går till Varberg

Post by Rolf Lindkvist »

Hej !

Lindome 09:30 skall bli roligt och hänga på (absolut inte störa) sub gruppen imorgon.

Rolf Lindkvist.
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: SUB 10 träning den 27:e maj går till Varberg

Post by olof »

Hejsan Rolf

roligt att du vill hänga på.
Vi startar vid nio (preem slottskogen) och plockar upp några vid snipen kl 9.30 så vi träffas ungefär i lindome vid rondellen till anneberg vid 10.00 tiden.

Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: SUB 10 träning den 27:e maj går till Varberg

Post by peter jonsson »

Jag hänger på ner till Gällinge sedan vänder jag hemåt.

//Peter
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: SUB 10 träning den 27:e maj går till Varberg

Post by Claes-Göran Andersson »

Det blev en fin tur i solskenet. Rolf och jag startade i Lindome och cyklade i sakta mak ut på Spårhagavägen där vi mötte mastodontgänget (30-40 Lygnare) när de kom upp för sista backen innan brandstationen.

Satt längst bak med Peter en 10 meter bakom klungan. Det var kantvind från väster eller rak motvind söderut idag. Lite småjobbigt att hålla klungans fart när man inte tog hjälp av den. Gänget tog pissepaus i Gällinge då fortsatte jag i gott tempo ner till Frillesås för att slå av ner till Väröbacka där de kom ifatt.

Rolf och jag vände tillbaka i Väröbacka med mycket sida med och ibland jobbig kantvind via Frillesås, Åsa, Fjärås, K-backa, Anneberg till Lindome. Vi höll god fart tillbaka så snittet kom upp en bit och landade på höga 29 och 97 km och 3.20 i sadeln.

Nu återstår att se hur kroppen reagerar på dagens träning. Hursomhelst jäkligt gött att var ute och cykla igen även om kroppen säger ifrån.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Pavo J

Re: SUB 10 träning den 27:e maj går till Varberg

Post by Pavo J »

Härligt att se att ni är uppe i sadeln igen. Keep on fighting.
/Pavo
User avatar
Mats Gustafsson
Posts: 766
Joined: 2006-01-26 18:53
Fornamn: Mats
Efternamn: Gustafsson
Location: Göteborg

Re: SUB 10 träning den 27:e maj går till Varberg

Post by Mats Gustafsson »

Tack allihop för en fin dag med Sub 10 gänget. En fantastisk dag i sadeln!
// Mats
Mats Gustafsson
070-549 52 28
[email protected]
Anders B
Forumadministratör
Posts: 71
Joined: 2012-04-27 23:57
Fornamn: Anders
Efternamn: Bergvall

Re: SUB 10 träning den 27:e maj går till Varberg

Post by Anders B »

Tack för en fin tur. Jag inser nu att det var korkat att inte använda solskyddsmedel, men men...

Turens sträckning: http://www.bikeroutetoaster.com/Course. ... rse=403308

//Anders
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: SUB 10 träning den 27:e maj går till Varberg

Post by olof »

Hejsan alla sub 10:or.

Vilket starkt gäng, vi fixar det på under 10 timmar.

Vi startade vid preem och plackade upp några vid snipen plus några till vid lindome. Vi körde över höglanda, gällinge, frillesås och ner till varberg för em välförtjänt fika. Att få en pyspunka som kan fixas vid fikan är planering. Vägen hem gick kustvägen, frillesås, åsa, kungsbacka, lindome, snipen och götet.

Vi fick ihop 17.9 mil med en snitthastighet på 29,8. Vi skulle idag ha 12 mil till att köra för att få ihop våra 30 mil...

I tråden skrev jag snitt 28 men i detta härliga väder och en grupp på ca 30 ystra och starka cyklister är det inte lätt att tygla. Vi körde belgiskt så mycket vi kunde och när motvinden kom blev det ett bra flyt i den belgiska kedjan, skall vi önska oss motvind på vättern?

Vad vi bör tänka på:

Vid utförskörning skall vi trampa på. Vid korsningar/övergångar skall vi vänta in dem andra. Vi måste lära oss att tänka som en enhet, vi måste ha en bättre koll på vår hastighet. Vi måste också bli mer lata genom att inte ligga för länge framme. Blir vi trötta är det bra att ligga på rulle och samla krafter för att åter träda in i klungan. När vi kör utför skall vi trampa på och vid uppförsbackar skall vi hålla igen och mata oss lugnt och fint upp. Det är svårt att säga något om hastighet eftersom det beror på så många olika faktorer.

Nytt pass för SUB 10?

Vi pratade om detta vid snipen Några skall köra nationaldagsloppet men vi andra skulle kunna köra ett pas den 6:juni, ett extra SUB 10 pass. det är svårt att få till ett bra träningspass på nationaldagsloppert då det är mycket kuperat. Enligt de flesta vid snipen skull det vara ett bra pass till inför vättern och då skall vi fokusera på att få ett fint gemensamt flyt.

Vi satsar således på ett nytt SUB pass den 6:e juni.

Tack alla för en riktigt härlig dag ute i solen och på vägen.

Ps Hoppas att ni inte tar illa upp för olika kommentarer men vi alla måste hjälpa till med att påpeka för våra kamrater och till varandra om det går för fort eller något annat.

Tack ännu en gång för en fin tur

Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
Patrik
Posts: 33
Joined: 2009-11-24 19:27
Fornamn: Patrik
Efternamn: Ackell

Re: SUB 10 träning den 27:e maj går till Varberg

Post by Patrik »

Hej alla Sub10:or, och tack för en riktigt fin runda - perfekt planering av vädret!

För mig personligen var denna tur något jag både sett fram emot och förfasat mig över.
Jag har sett fram emot det därför att det är så kul att cykla långt, snabbt och snyggt! Men har varit lite räddhågsen då jag för två år sedan kraschade vid Billdals Kyrka (Cykelvägen över bron har TVÅ betongstolpar - tog ett halvår att komma i sadeln igen), så jag hoppades att denna tur skulle vara desto mer skadefri.
Det blev TVÅ vurpor istället! (mina nya pedaler är för hårt spända, svårt att få loss fötterna, klantigt) - trots en lätt stukad handled, en fin tur med solbränna - tack! :-D
andersand
Posts: 16
Joined: 2011-08-29 20:19
Fornamn: anders
Efternamn: andreasson

Re: SUB 10 träning den 27:e maj går till Varberg

Post by andersand »

Tack för en topprunda allihop och vi tar emot dina förmaningar med glädje Olof!

/anders a
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: SUB 10 träning den 27:e maj går till Varberg

Post by Claes-Göran Andersson »

Kan bara hålla med Olof när han försöker inpränta hur man cyklar jämt på hög nivå. Satt som jag skrev ovan bakom hela vägen ner till Gällinge och det var väldigt ojämn fart och ryckigt. Så kan man inte cykla under Vättern då är många rökta redan i Jönköping.
Det pratades väldigt lite vid era byten längst bak. Att under en längre stund tala om "att du är sist" är alltid bra. Efter ett tag håller man ju samma rygg då vet man när rätt gubbe dyker upp till vänster inte lika viktigt att snacka i det läget. Det blev många cykla i kapp situationer där bak.

Ta varje tillfälle att samköra gruppen, ni som är ledare måste vara lite mer på och höja rösten. Är övertygad att det kommer att gå hur bra som helst på Vättern.

Från cykla jämt Generalen!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: SUB 10 träning den 27:e maj går till Varberg

Post by olof »

Hejsan CG

Alldeles rätt i din analys. Vi använde detta efter ett tag påtalade att du är sist i kön.

Ett förtydligande dock gällande kommentaren från Patrick A. så att det inte blir några konstiga frågor.

"Det blev TVÅ vurpor istället! (mina nya pedaler är för hårt spända, svårt att få loss fötterna". Det var inga klungvurpor utan det var när vi hade stannat, han kom inte ur sina pedaler. Men Patrick är stolt ägare till en sprillans ny cannondale.

Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
User avatar
T.F
Posts: 200
Joined: 2012-01-03 19:00
Fornamn: Thomas
Efternamn: Forsberg

Re: SUB 10 träning den 27:e maj går till Varberg

Post by T.F »

bra jobbat gubbs! det ser fint ut med så mycket power o spring i benen!..gruppen verkar stark,så stark att vi bitvis har lite svårt att hålla jämt tempo(hålla igen,alltså..),30mil e de vi skall ut på den där dagen,så det gäller att ha krafter kvar till de sista milen,de starkaste kommer banne mig att få bekänna färg o dra mkt då,så tänk på detta ni som känner er manade! Olof o även CG med sin erfarenhet har ovan nämnt viktiga punkter för oss alla att ta del av,får vi till dessa samt ha den geisten vi hade igår så spränger vi 10vallen med dunder o brak! alltså,vilket gäng vi är=görsköj!! ta väl vara på er o så träffs vi igen,hade ju visserligen för egen del sen tidigare tänkt köra Nationaldagsloppet då jag inte gjort det förut,vi får se..tack alla!Thomas F [-X (pekar itte´pekfinger utan tumme..hi,hi)
Post Reply