Kexrundan 2012

Forum för Lygnens Venners deltagande i motionslopp och tävlingar runt Göteborg. För samordning av anmälan och resa etc.
Post Reply
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Kexrundan 2012

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

En kort rapport från årets Kexrunda i Kungälv:
Först en stor elogé till nya arrangörerna Team Kungälv. Bra arrangemang, nya lite längre och trevligare banor (hårda!), mycket bra markerat på vägbanan av hålor, gupp etc och sist men inte minst flaggvakter som var på "hugget" och skötte sitt jobb klanderfritt!

Den korta sammanfattningen är: Återigen massor av glada och nöjda Lygnare efter ett lopp i återigen underbart sommarväder. Jag har först och främst koll gubbsen i SUB 8.30-gänget då jag håller i det, ni andra kan väl lägga till det inte jag sett eller hört!

Själv tyckte jag att jag var på plats i god tid strax efter 07.30, men då var parkeringen redan på väg att fyllas. Efteranmälan sköttes perfekt och gick på 1 min, det enda negativa jag kan komma på att säga är att två toaletter är ungefär en tiondel av som skulle behövts - baja-major nästa år?
Starten för våra 107 km var 08.30 och genom Kungälvs härliga "belgiska gatsten" åkte vi bakom en Master-MC. Men redan efter ett par km var det full fart, dock ett samlat gäng förutom Lygnens Robert A som direkt gick loss och körde i ensamt majestät de flörsta 5-6 km - strongt! Efter 15 km kom första långa tuffa motlutet och oj vad det blev åka av! Alla på ett långt sträck. De tre "bergsgetterna" i vårt gäng: Pavo, Joakim och Peter R bet i bra och hängde på klungan medans de "fullvuxna": Lars-Inge, Robert A och Jörgen fick ta backen i lite lugnare tempo.
Sedan såg vi klungan 45 sek - 1 minut framför oss i 3 mil men hade inte en chans att komma upp igen. Oavsett det blev det ordentligt åka även för oss när vi efterhand plockade upp folk som hade flygit av klungan. 5 mil före mål dök bl.a. urstarke Anders K från SUB 7.30-gänget upp. Anders som har varit rejält förkyld höll igen lite idag sa han, men det såg vi inte så mycket av när han laddade på med sina förningar i plus 40 i sida motvind. Väl i mål landade vi på 2 tim 58 min vilket gav en snittfart på 36,6 som vi tre (Jörgen, Robert och undertecknad var helnöjda med.) Om jag hörde rätt var de andra Lygnarna med klungan hem på ca. 2.47?

Det blev precis som jag önskade ytterligare en rejäl tempohöjare (den tredje i maj) inför Vättern om 3 veckor. Nu kör vi (en hel del av oss i SUB 8.30-gänget) nästa helg Orust Runt från med trevliga arrangörerna Svanesunds GIF och se avslutar vi de gemensamma förberedelserna med en SUB-träning på 120 km (Lindome-Varberg N t.o.r.) på Nationaldagen 6 juni. Därefter knäcker vi SUB 8.30 på Vättern som ett litet kick!
Nu är det bara för er andra som var med i Kungälv idag att lägga till era intryck!
Lars-Inge Kjörnsberg
User avatar
isb68
Posts: 304
Joined: 2010-08-30 19:52
Fornamn: Örjan
Efternamn: Isberg
Location: Göteborg

Re: Kexrundan 2012

Post by isb68 »

Kan bara hålla med föregående vad gäller bana och arrangemang - riktigt bra!
Salladen som serverades efter loppet var god och mkt. generöst tilltagen :-)
Hade inga ambitioner vad gällde tid idag, ville bara få mil i benen. Kom runt på 3.46 utan att det på något sätt var jobbigt.

Är nöjd med dagens runda! Orust Runt nästa :-)

/Örjan I.
Pavo J

Re: Kexrundan 2012

Post by Pavo J »

Vilken dag, kanonväder och jättefin bana. Det var många knixiga svänger som man var tvungen att hålla koll på. En del vägbulor men allt var märkt. Ett riktigt bra arrangemang. Jag, Peter R och Joakim (i sub 8:30) lyckades följa med klungan ändå in i mål. Det trycktes på ganska bra i alla uppförsbackar, ganska ryckig körning på platten, ibland fort som f-n, ibland knappt styrfart. Känner mig riktigt riktigt nöjd med dagen. Tack Peter W för pepp och beröm under turen. Så jäkla kul att cykla med alla Lygnare. Bra kört alla Lygnare =D> =D>

/Pavo (inte riktigt fullvuxen) :-D
Robert A

Re: Kexrundan 2012

Post by Robert A »

Kan bara instämma vilken dag! Tackar L-I och Jörgen för bra support under turen. Jag skulle inte vilja ligga på Anders rulle när han inte håller igen, även om den ger vindskydd. Tror L-I och Anders drog största delen från Jörlanda in till mål, starkt jobbat.
Kul att se att det finns så många starka sub 7.30 och 8.30 åkare.
Robert A
macdonald

Re: Kexrundan 2012

Post by macdonald »

Bara att hålla med. Som tur var öppnade de fler toaletter efter ett tag. Fick en mycket behaglig tur bakom HCK lilla klunga som ville träna sin Belgiska. Snitt 32km/h.
mikebike
Posts: 469
Joined: 2008-09-05 11:35
Fornamn: Mikael
Efternamn: Jansson

Re: Kexrundan 2012

Post by mikebike »

8-)
Kort sammanfattning av SUB 7.30-gruppens framfart denna fantastiska dag som Kexrundan prickat in.
Vi från SUB 7:30 som kom till startlinjen idag var Peter Wenander, Nicklas, Axel från Stockholm(mycket fin form) Anders Dingle samt jag själv.

Hela gruppen hängde med fint hela vägen ända in i målet, (Anders fick ta det lite varligt pga efterhängsen sjukdom men kom strax efter i bra fart med SUB 8.30 gruppen.) Hade själv det jobbigt i första backen, gick på rött där, annars inte något större problem att hänga på och positionera mig inför spurten där jag tryckte mig in som nr 5(!) Yippie! Målet var ju för övrigt utflyttat till vägen utanför på en raka!
Eloge för det till Team Kungälv. =D>
Verkligen bra jobbat av alla i gruppen, särskilt roligt att Tre gubbar från SUB 8.30 gänget rullade in med förstaklungan, Pavo, Peter R & Joakim!
Starkt, Ser ju bra ut för VR-2012.

Nästa stora SUB 7.30-träningstillfälle blir då närmast Bolmen runt 6/6 med CK Bures 7.30 gäng.
Vi hoppas på god uppslutning och ett härligt väder också denna dag.
Fram tills dess, kör hårt men varligt.
mikebike :-D
Ds
enligt min Garmin fick jag fram följande data: Sträcka - 106,78 km, Tid - 2,49,24, Km/tim 37,8.
Post Reply