Alla dessa fantastiska "reseberättelser".

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
Post Reply
User avatar
fabbev
Posts: 426
Joined: 2008-12-19 13:08
Fornamn: Fabio
Efternamn: Vecchi

Alla dessa fantastiska "reseberättelser".

Post by fabbev »

Grattis alla till Era lyckade VR 2012 satsningar.
Efter att ha läst de flesta inläggen om de olika SUB grupperna, framgår det att klubben inte bara har duktiga cyklister utan även duktiga författare, poeter (Karin), sifferkontrollanter, ledare etc. Vätternrundan går med all tydlighet att genomföra och uppleva på en mängd olika sätt. En gemensam sak som kommer fram oavsett vilket grupp man kört med, är att vi i Lygnens Venner upplevs av andra klubbar som en väldigt homogen grupp med en stor laganda känsla. Alla cyklar för gruppen. Det inger respekt. Och den har vi cyklat oss till, inte pratat oss till. F-n vad bra vi är.
Låt oss ha med detta i bagaget när vi planerar kommande satsningar, inte bara VR 2013, utan även andra motionslopp under åren. Det ökar glädjen att cykla och vi utvecklar oss både som cyklister, som grupp och individer. Skulle det inte vara en bra idé att vi till hösten träffas och summerar våra framgångskoncept och utbyter erfarenheter med varandra? Det finns säkert mycket att prata om. Träningsform, träningsmängd, kost, sittställning (har sett många olika mer eller mindre energikrävande), cykelteknik, uppladdning, mental inställning, etc,etc. Alla kan vi bidra med något som kan vara till nytta för de andra.
Sedan har vi vårt fantastiska Lygnar Tåg. Vilken grej och vilket fantastisk möjlighet till att marknadsföra vår filosofi. "Alla skall med, alla för gruppen". Det är ju klockrent.
Sedan har vi våra kläder. Vi syns VÄLDIGT bra. Inga andra syns SÅ bra. Kanske lite ny design med mera svart och mindre gult vore önskvärt???? Något som våra "designers" kanske kan jobba med i framtiden.
Till sist, i vilken SUB grupp skall man cykla i VR 2013?
Jag cyklade med 7:30 i år och fick punktering efter 4 mil och senare ett kjedje hopp. Där försvann den drömmen. Förmodligen hade jag ändå inte hängt med ända in på deras fantastiska tid 7:31, men en tid runt 7:50 kändes inte omöjligt. Nu blev det att jag åkte med 8:30 gänget över mållinjen på 8:20 och det var en härlig känsla att se alla dessa trötta ansikten fulla av glädje och upprymdhet. För min del blir det med all sannolikhet SUB 8 nästa år. Jag känner att jag inte har den tid och förutsättningarna som fodras för en snabbare tid. Men året har varit en fantastisk resa tack vare våra ledare Klaus och Patrik för själva genomförandet, planeringen och all tid de lagt ner för samträningen med Bure och kontroll av banor. Inte att förglömma, Kristian som höll i vinterträningen inomhus och på mountainbike utomhus.
Här finns med andra ord kunskap om hur man lyckas skruva upp sin kapacitet för den som vill. Kan vara bra att redan börja fundera på i vilken SUB grupp man vill cykla i nästa år. Det kommer givetvis att bli omgrupperingar, en del vill köra snabbare och del vill ta det något lugnare. Vi har olika förutsättningar, familj, skador, tid, arbete,etc. Det finns en plats för alla som vill, dock måste man rannsaka sig själv. "Har jag kapacitet att bidra med draghjälp åt gruppen under större delen av loppet".
Så fortsätt att träna nu under sommaren och kanske ställ upp på någon motionstävling för att hålla formen och kolla Er kapacitet. Till hösten får vi fila på våra gruppindelningar.
Ha en skön sommar med mycket kortbyxor, solbrillor och rumpsalva. :-=
FORZA LYGNARE
Fabbe
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Alla dessa fantastiska "reseberättelser".

Post by Claes-Göran Andersson »

Fabbe

Härligt välformulerat det är precis så de flesta av oss känner oavsett om vi cyklade eller arbetade på (med) tåget. Har precis i skrivande stund lagt på luren efter ett samtal med Eva-Lena Frick VD för Vätternrundan. Berättade om klubben i samma ordalag och att vi utvecklas som klubb hela tiden.

Ringde henne för att bereda en större 9.54 grupp till nästa år (60 platser). Verkar inte omöjligt med tanke på våra fina resultat och att vi har vårt berömda Lygnartåg som de gillar skarpt. Miljövänligt, mindre bilar på vägen och att trötta cyklister blir transporterade hem istället för att köra bil. Sitter precis och filar på ett mail till henne så vi får en bra ingång för fortsatt ansökan.

Vi kommer att starta upp arbetsgrupper efter semestern för att klarlägga: regler för sub cykling, titta på kläddesign, ev. sponsring av hemsida (kläder?), Lygnartåget, Gran Fondo och träningsverksamhet, läger (Ser gärna att några kan ta ansvar för träning och passlederiet som har varit ett gissel under många år.)

Det är så mina venner att styrelsen kan inte göra allting i klubben vi måste som medlemmar vara med och bidra för att utveckla oss till den klubb vi är tänkt att vara. Efter semester kommer vi att går ut med ett allmänt upprop och för några av grupperna kommer vi att tillsätta personer som redan är engagerade i de specifika frågorna.

När det gäller Lygnartåget vill jag passa och tacka alla som arbetat i bakgrunden för att få till tåget med kort varsel.

Thomas Franzen, Magnus Olsson, Mats Sarapik, Rolf Lindkvist och CG har arbetat i kulisserna.

Jon-Erik Olsson, Mats Larsson, Åke Johansson, Thomas Franzen, Rolf Lindkvist, Hans Carlberg, Olof Tedenbrant, Peter Jonsson och CG arbetade på tåget.

Stort tack till alla, efter semestern påbörjar vi jobbet med tåget 2013. Succeen skall fortsätta. :-D

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Post Reply