Handlingar till årsmötet

Här kan du ställa frågor och ge svar om träning, kost, mekartips osv. Skriva köpes/säljes/bytes/lånas annonser. Tipsa andra cyklister om allt ifrån prylar, cykelrundor, härliga backar, affärer eller hemsidor - ja, allt som är cykelrelaterat.
Post Reply
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Handlingar till årsmötet

Post by dlridings »

Enligt stadgarna ska handlingarna till årsmötet vara tillgängliga en vecka i förväg (vem räknar).

För att göra det enklare, så finns det en verksamhetsberättelse och en verksamhetsplan, bland annat.

Berättelsen ska förhålla sig till förra årets plan. Här finns förra året plan. Det är bara att pricka av.

http://www.lvg.nu/index.php/aktiviteter ... splan-2012

Hoppas resten kommer snart.

Daniel
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Handlingar till årsmötet

Post by molsson »

Vad jag förstår finns dokumenten om man går in i kalendariet för anmälan, dagordning direkt och övriga i länk.

/Magnus
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Handlingar till årsmötet

Post by dlridings »

Jag ser inte den ekonomiska redovisningen eller valberednings förslag på ny styrelse. Men jag har kanske missat något.

En svag punkt i ekonomi (den är helt ok nu, men det finns en felande länk).

Gran Fondo ... efteranmälningar. Det är bara jag (som tog hand om efteranmälningarna) som vet hur många det var, men jag vet inte hur mycket pengar som kom in. Man kan alltså inte matcha anmälningarna mot inbetalningar. Dessa, inbetalningarna, gjordes kontant. Jag har underlaget för efteranmälningarna, men jag har inte haft med pengarna att göra. I en sämre värld ...

Daniel
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Handlingar till årsmötet

Post by dlridings »

Klippt ur verksamhetsberättelse:

---
Vår träning 2012

Ca 90 träningspass utomhus,
varav ca 20 st. under vintern
---

Detta är en förolämpning mot medlemmarna. Att 90 pass har anordnats utomhus vittnar om att styrelsen uppvisar fullständigt brist på verklighetsuppfattning. Jag menar att inte ens 90 stycken har deltagit i Lygnens träningspass under 2012. Ett träningspass har "anordnats" när det finns passledare som kommer till passet. Det räcker inte att klippa och klistra ur gamla träningspass där dåtidens passledare numera är på semester och kalla det för ett träningspass. DET är inte ett träningspass, det är ett kompisträff.

Vilken välordnad klubb som helst har helt undermåliga träningspass om inte det finns en passledare på plats. Lygnens Venner har inte lyckats, eller ens ansträngt sig om, att få passledare på plats.

Jag föreslår att det står: "Styrelsen har misslyckats kapitalt med träningspass under 2012 men vill gärna bättra sig."
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Handlingar till årsmötet

Post by molsson »

Känns lite tråkigt när man har ställt upp som passledare, kollat banor i förväg, ringt fika ställen, ordnat matsäck/fika hemma. Skrivit råd inför och redogörelse efter passen att det uppfattas som att vi inte gör något.

Att det saknats passledare när klubben har ordnat kurser och lagt ut anmälningsfolmulär på hemsidan, man ringer runt och försöker få någon att ställa upp om tilltämkt ledare blir skadad eller får förhinder men det ändå inte går att få tag i någon kan knappast styrelsen lastas för.

Är det så att det för att kallas ett träningspass skall finnas utbildade cykeltränare med en inarbetad träningsfilosofi och ett utarbetat program för individers utveckling så är det nog en annan form av cykelklubb man har tänkt sig än det som beskrivs på vår hemsida.

/ Magnus :-(
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Handlingar till årsmötet

Post by Mikael Virtanen »

Vill bara stryka under att det har ordnats en massa trevliga träningspass under 2012. Att komma på passen och delta i klubbens aktiviteter är ett ansvar vi har som enskilda medlemmar. Glöm inte att vi är en ideellt arbetande förening med en massa människor som investerar sin egen fritid för att vi andra ska få ägna oss åt vår passion: landsvägscykling i grupp.
Mikael
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Handlingar till årsmötet

Post by Claes-Göran Andersson »

Tack Magnus! och nu även Mikael "du hann skriva färdigt när jag höll på!"

Eftersom Daniel skickade ett mail till oss i styrelsen med samma innehåll "som vi diskuterade på spinningen igår" har vi fått denna "misslyckade" information som vi alla slängde i papperskorgen!! Nu när detta är skrivet på forumet får jag kommentera. Daniel står som Forumadmin i den rollen skall man rensa bort inlägg som är irrelevanta och osanna. Precis som du skriver har den gode Daniel inte fattat poängen och skriver ett inlägg som vi alla betackar oss för.

Det finns inget osant i vår verksamhetsberättelse vi har planerat och genomfört alla dessa pass och lägeraktiviteter som står där det är bara att räkna veckorna v.14-v.44 30 veckor med två planerade pass varje vecka förutom i juli. Under vintern v.45-v.13 både spinning och vinterpass varje vecka.
Det är så att vi genomfört fler träningar än vad som står med extrainlagda söndagträningar och Sub pass etc. att dessa pass inte gillas av Daniel är en helt annan fråga det finns andra klubbar att cykla med inom Göteborg.
Om det kommer 40 eller 2 personer till träningarna är i sakfrågan helt ointressant lika förbaskat har klubben "några av oss eldsjälar" arrangerat, organiserat via hemsidan alla dessa träningar och i de flesta fall varit passledare.
Om våra medlemmar av olika anledningar inte kommer till de träningar som planerats är det upp till den enskilda medlemmen. Vi kan inte styra medlemmarnas val av träning. Att vi inte har några Medlemmar som ställer upp som passledare i en långsam grupp är självklart ett problem men som jag sagt 100-tals gånger klubben blir inte bättre än dess medlemmar.

Om man tycker att klubben misslyckats med vissa pass "långsamma" tycker jag och flera med mig ta då tag i dessa träningar och var passledare. Att vara en :twisted: gnällspik för inget framåt om fler engagerar sig och hjälper till skulle vi kunna ha fungerade grupper i olika farter. Det finns ingen automatik att några få indivder skall ordna allt i en klubb och alla andra medlemmarna skall komma till dukat bord varje gång. Vi som engagerar oss i det mesta i klubben diskuterar självklart passlederifrågan.

Vi kommer inte att ha någon 25 grupp i klubben denna säsong eftersom det inte fungerar med passledare. Ribban kommer att höjas till 26-27 och 29-30 för att kunna attrahera medlemmar att vara passledare. Inte på något sätt optimalt men det är vår verklighet sedan flera år att våra medlemmar taggat upp tränar mer fokuserat mot mål som Vätternrundan etc. därmed cyklar i ett högre tempo. Sorry Daniel jag vet att Vättern inte är din "cup of tea" men en realitet i klubben med ca. 100 deltagare varje år. För 2013 kommer vi att köra detta koncept sedan får vi utvärdera till hösten.

//CG
Last edited by Claes-Göran Andersson on 2013-03-22 16:58, edited 2 times in total.
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Handlingar till årsmötet

Post by olof »

Tjena Daniel

Du skriver:

"En svag punkt i ekonomi (den är helt ok nu, men det finns en felande länk).
Gran Fondo ... efteranmälningar. Det är bara jag (som tog hand om efteranmälningarna) som vet hur många det var, men jag vet inte hur mycket pengar som kom in. Man kan alltså inte matcha anmälningarna mot inbetalningar. Dessa, inbetalningarna, gjordes kontant. Jag har underlaget för efteranmälningarna, men jag har inte haft med pengarna att göra. I en sämre värld ..."

Vad vill du veta?

Olof
kassören.
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
Post Reply