SUB grupper Vättern 2014

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by molsson »

Hej Mats och ni andra.

Det är så jag har tänkt det, alltså att träffas vid Fysiken 09:00 på söndag.
Vi ses i Lindome i morgon och kan prata vidare.
/Magnus
norling

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by norling »

Mats Gustafsson skrev "Du är välkommen att åka med Karl. Vi ses vid Preem 08.30 fredag 6/6"
// Mats G.

Tack för svar Mats
Då ses vi på PREEM kl 8.30 imorgon.
/Karl
Eddy
Posts: 194
Joined: 2010-10-31 23:56
Fornamn: Eddy
Efternamn: Carlsson

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Eddy »

Kan inte vara med imorgon. Ha en trevlig tur...
/E
"Neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit..."
klas utbult
Posts: 28
Joined: 2014-04-02 21:19
Fornamn: klas
Efternamn: utbult

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by klas utbult »

molsson wrote:Hej Mats och ni andra.

Det är så jag har tänkt det, alltså att träffas vid Fysiken 09:00 på söndag.
Vi ses i Lindome i morgon och kan prata vidare.
/Magnus


Hej
Var i Lerum träffas ni
Klas
User avatar
Mats Gustafsson
Posts: 766
Joined: 2006-01-26 18:53
Fornamn: Mats
Efternamn: Gustafsson
Location: Göteborg

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Mats Gustafsson »

Idag fredag 6/6 träffas vi 9.00 i LINDOME på parkeringen i centrum
( inte i Lerum )
//Mats G.
Mats Gustafsson
070-549 52 28
[email protected]
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

SUB 7.45-gängets genrep är avklarat med betyg godkänt om 8 dagar blir det MVG för turen runt sjön. Idag stod på programmet 14 mil från Lindome via Gällinge (här gjorde vi ett kort stopp och snackade igenom tekniken som efter detta fungerade mer eller mindre perfekt) och Frillesås till rondellen Varberg Nord. Efter rett kort pinkestopp rullade vi på i härlig fart i medvinden norrut på gamla E6, marschfart 45-50 km/h. Vid Väröbacka svängde vi inåt landet mot Veddige, härifrån norrut på en mindre lite knixig väg. När vi passerade Frillesås kyrka öppnade sig himlen, vi bröt samträningen efter ca. 90 km och rullade hemåt närmaste vägen i ösregnet och 12 graders värme. Tillbaka i Lindome hade vi klarat av dryga 13 mil med en ung snittfart på 35 km/h trots att vi "rullade" de sista 4 milen.

Nästa lördag 14 juni är det examensdag, vi håller tummarna för SOL, 22 grader varmt och 1-3 m/s sydvästlig vind - kan vi få det måntro?
Lars-Inge Kjörnsberg
Ledare SUB 7.45-gänget
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Mikeryd »

Kul att det gick bra och jag beklagar mitt strul med pedalklossarna. I bilen på vägen hem kom jag på att jag glömt de små metallbläcken man måste ha. Så kan det gå när man inte kollar på förhand.

Jag körde sedan hemifrån på cykeln för att möta upp er någonstans på vägen, men strax innan Åsa vände jag hem igen, då jag trodde att ni kört en annan väg. Regnet började när jag vände och det regnade hela tiden hem. Blev i alla fall 10 mil, men i ett normalt distanstempo.
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by olof »

Tjena
Jag vill passa på och önska alla SUB cyklister lycka till nästa helg. Se nu till att vila er och samla kraft, ät och drick gott, njut av livet. Varför inte en skvätt Grappa för muskelvård. En annan sak, inget sex före loppet men väl efter vättern dansen på lördagen. Glöm inte byte av gummi och då menar jag slang och däck, varför inte gå igenom cykeln för övrigt. Själv skall jag tänka på er när jag knallar runt i San Francisco

Jag körde med SUB 9 gänget idag och det är inte lått att köra belgiskt på den bana vi körde idag men det var bra kämpat av alla och det flöt det på bra och alla börjar bli medvetna och engagerade i körningen, bra med dessa teknikövningar. Kul att se att Carl hade reglementsenliga strumpor, kort och vita. Vi körde ner till Åsa och hemåt.
Jag kommer även att köra med SUB 9 gänget på söndagen och då går turen till Varberg (äntligen), fruns konsert börjar sent på eftermiddagen.
Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
Johan Granfors

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Johan Granfors »

Tack för ett bra pass idag LI och hela gänget.

Vädret var inte med oss, framförallt efter Stuv-Frillesås kyrka.

Jag filmade lite under passet och fick med lite mer detaljer än Anders och Hans cykelbyxor. Jag kan härmed bjuda på följande betraktelser

1. Det är tydligt att vi har grupp grymt starka och accelerationsvilliga i gruppen (Spurtare) och en grupp grymt starka som håller tillbaka sina acceleration/håller jämn fart för att underlätta för hela gruppen (Hjälpryttare). Jag är helt enig med Peter R som också tog upp denna fråga på Orust - det finns mönster orsakade av olika spurtare som hela tider upprepas när vi går runt i kedjan. Utan att psykologisera så tror jag att vi helt enkelt har olika temperament som visar sig när var och en skall fylla en lucka eller ta sin förning. Jag är inte bäst i klassen på något sätt men jag hoppas att vi kan vara fler hjälpryttare än spurtare på VR

2. Det är tydligt att vi har lite olika idéer om hur viktigt det är att lura fartvinden. Jag är ingen fysikprofessor men jag kan konstatera att filmen visar att det uppstår systematiskt luckor framför de som som sitter mer upprätt och med hela bålen som vindfång (bromsskärmar), än värre blir det om samma person har en spurtare framför sig. Jag är varken en stilpolis eller mest aero i klungan men det finns mycket energi att spara om fler håller nere i bocken och får ner huvudet, framförallt i motvind och nerförsbackar.

Kortfattat: Fler måste agera hjälpryttare. Luckor i ledet och fartvariationer uppstår inte endast för att många agerar spurtare, luckorna uppstår för att vi har olika luftmotstånd.


För oss i Hus 2 är det vinnande förslaget gällande mat på fredag kväll i Motala inskickat av Hans som också har koll på vad som är en bra uppladdning (?). - "Vi går ut och äter en fet pizza istället för att laga något själva" Bra sagt och så får det bli säger jag, om inte någon annan har ett bättre förslag för Hus 2.

/Johan Granfors - med händerna i bocken.
Hans T
Posts: 192
Joined: 2012-07-09 19:49
Fornamn: Hans
Efternamn: Törnblom

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Hans T »

Huvva vilket väder på slutet. Nu fungerar fingrarna igen tack och lov men turen till Älvstranden gav tveksam träningseffekt för annat än pannbenet.
Tyckte att det gick bra idag trots den knepiga vinden. Johans notis om ner i bocken tryckte LI ganska hårt på ifjol även om det finns en fin bild som förvirrar på den fronten.... Jag lärde mig vara noggrann med detta först då och som kvacksalvare vill jag gärna se att alla har händerna i bocken när det går undan utför även av säkerhetsskäl. Utrymme för akutväskan i bakfickorna nästa lördag kommer inte att prioriteras.
Då ses vi i Motala då!
Emil R

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Emil R »

Bra kört idag! Skall bli riktigt kul att köra Vättern tillsammans och hoppas förståss vi klarar oss från regnet. Bra kört även sista sträckan till Lindome där flera verkade ha mycket kraft. Bland annat bjöd Claes med sin blå De Rosa cykel, på ett rejält ryck. Jag tror förresten att Johan är mest aero i klungan :oo:
User avatar
T.F
Posts: 200
Joined: 2012-01-03 19:00
Fornamn: Thomas
Efternamn: Forsberg

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by T.F »

Ha..Hipp Hipp! jag lyckades genomföra en SUBträning!! efter att ha övat med två tävlingar de senaste helgerna (Västkusten Runt o Orust Runt) så blev det bingo idag! första genomförda SUBträningen med gruppen,he,he.. å visst jag vet det där med tävlingar å IKKKE,men sätt på en nummerlapp å.. å jajamen på Orust Runt satte jag inte ens på nummerlappen utan hade den i fickan,för det var ju ett moooootionsloooopp.-. nåväl bra att gjort dem för de hjälpte till idag så jag kunde genomföra en träning (nästan alltid hårdare/värre än lopp..framförallt motionslopp). jag är imponerad av det starka manskapet som körde på i mot o sidvind neråt samt höll gott mod i regnhe-V-tet på hemvägen,ni är bäst allihop! Må gott,fila spetstigt styre o vässa ekrarna till nästa helg. mvh Thomas F.
PatrikA
Posts: 8
Joined: 2011-09-07 12:56
Fornamn: Patrik
Efternamn: Axelsson

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by PatrikA »

Tack för idag!
Trots skitväder på slutet av rundan idag så bådar det gott inför nästa vecka. Bra kört mellan mil 2-9, framförallt fartskillnaden mellan leden funkade bättre idag än tidigare. Nästa vecka kör vi ännu mjukare och snabbare.
Fredde72

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Fredde72 »

Eftersom det inte kommer någon klädleverans innan VR undrar jag om det finns någon som kan låna ut en Lygnens tröja storlek L?

Och SUB9 träningen var kul igår. Ser fram mot morgondagens tur till Varberg med Jim Bergs grupp. Nu ska jag meka cykel och sen börjar förberedelser för Håkans konsert!
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Hej alla i SUB 7.45-gänget,
Trist att vädret ställde till det igår på sista SUB-träningen, fungerade ju precis som Patrik skrivit här på hemsidan riktigt bra mellan 20-90 km igår (till regnet kom). ”Mjuk och smidig” cykling, med ett jämnt och högt tempo, men det är mycket viktigt att vi hela tiden håller fokus, kommunicerar/ger varandra feed-back direkt när farten ökar eller minskar, som Johan också påpekade här på denna tråd. För att det inte skall bli ryckig/ojämn fart kommer här ytterligare några tips som inte är några nyheter men nog så viktiga ändå!:

1/ Gå ned i bocken när ni närmar er täten dvs, typ på 3-4 rullen (naturligtvis kan man sitta i bocken hela tiden)
2/ Lägg i en lite tyngre växel typ på andra rulle innan ni går fram i spets
3/ Kommunicera direkt med killen framför dig om han ökar tempot (alt. sänker tempot)
4/ Längst bak i ledet är det mycket viktigt att kommunicera högt och tydligt i god tid så att man smidigt kommer på sista rullen i ledet som är på väg framåt
5/ Om man har en lucka framför sig i ledet på väg framåt skall man lugnt och stilla cykla upp den luckan så att det inte blir en ännu större lucka bakom dig.
6/ När man behöver käka eller dricka mer än vad man hinner med/kan i leden lägger man sig bakom något varv. Detta borgar för att så många som möjligt har krafter kvar att kunna hjälpa till de sista 8 milen
7/ Blir man för trött, får kramp, har svårt att hålla rulle, svårt att orka gå fram och ta förningen i spets skall man omedelbart lägga sig på rulle längst bakom det rullande tåget. Helt fel att kämpa på! Mycket bättre att ligga bakom ett tag, käka och piggna till för att senare kunna vara med och dela på jobbet igen.

Precis som vi sa innan start på detta genrep skall vi starta de första 2 milen på Vättern i ett något lugnare tempo som gör att vi kommer igång i bra tempo utan att få tillstymmelse till mjölksyra.
En sak som inte fungerade tillfredsställande var pinkestoppet. För det första får det inte ta 2 minuter innan vi rullar igen och för det andra får det inte ta 2-3 km innan kedjan rullar som den skall igen. Därför gäller på Vättern:
1/ 1 minut är en minut!
2/ Efter varje stopp startar vi i exakt samma ordning. Jag själv längst fram till höger, Christer Larsson bakom mig och Peter Remneberg till vänster och bakom honom Patrik Axelsson. Sedan fyller ni andra på exakt på den plats ni skall vara. Så fort man är klar efter stoppet går man fram med cykeln i vägkanten och ställer sig på rätt plats. När sista man är på plats i ledet låter det bakifrån KÖÖÖÖÖR!
3/ Vi stannar 1 min för att pinka i backen efter Gränna, Anders A eller någon annan hade visst ett bättre förslag?
4/ Vi stannar max 4 minuter vid depån i Fagerhult efter 138 km
5/ Vi stannar ev.? 1 min i motlutet efter Karlsborg och predikanten.
6/ Vi går igenom och spikar stoppen till 100% vid sista mötet i Motala (se nedan).

Nu startar de sista förberedelserna:
1/ Byt däck/slangar alt. tubdäck och kör in dessa 5-10 mil.
2/ Gör ren cykeln, olja in drivlinan, serva cykeln så växlarna går smidigt, byt ev. bromsgummi och som pricken över i:et ny fin vit styrlinda!
3/ Köp in gel, bars, sportdryck etc. som ni skall ha på rundan
4/ Ladda upp med käk och dricka, sportdryck, mineraler, salt de sista dagarna.
5/ SKRIV UT STARTBEVISET FRÅN MINA SIDOR på http://www.vatternrundan.se och ta med detta till Motala.

Då vi inte startar förrän lördag 14 juni kl. 12.56 plus att jag vet att några av er kommer att åka upp senare på fredagen är mitt förslag att vi tar sista taktikgenomgången på lördag förmiddag kl. 10.00 i det hus på Akasialiden 20B där åtta av oss bor.
Jag kommer att åka med Claes Sjösvärd och vår målsättning är att åka tidigt på fredag morgon för att vara uppe i Motala vid 12-13-tiden. Vi vill inte stressa utan helt fokusera på loppet. Vi startar med att checka in i huset sedan nummerlappshämtning och pizza-lunch vid torget. På eftermiddagen rullar vi sedan ut på en 1-timmas rullrunda upp mot sista depån.

KOMMENTERA, DISKUTERA OCH PEPPA VARANDRA GENOM ATT SKRIVA HÄR PÅ DENNA LÄNK!

Tuta och kör så det ryker i asfalten!
Lars-Inge Kjörnsberg
Ledare SUB 7-45-gänget
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by andale »

Tyckte också den senaste sub-träningen lovade gott även om jag anser att det måste bli än bättre. Alla små onödiga fartändringar och luckor gör att det faktiskt går långsammare då det sliter att tar energi att korrigera. Tror inte man kan tjata för mycket om det. Vi är en mer homogen grupp i år jämfört med ifjol och har alla fysiska förutsättningar att lyckas, men det hjälper inte om vi inte kan köra mjukt och följsamt.

En iakttagelse jag gjorde i lördags var ett en del som låg främst ställde sig upp och tryckte på lite extra för att accelera då "KÖR" kom bakifrån efter rondeller, kurvor och backkrön. Min uppfattning är att det inte behövs utan det handlar bara om att öka trycket och sätta igång rotationen, även det mjukt och följsamt alltså.

Min tanke enligt punkt 3 i L-Is lista var att ta första stoppet strax efter backen i Gränna eftersom man då slipper starta i en uppförsbacke. Känns ofta lite segt tycker åtminstone jag. På toppen kommer en rondell och några hundra meter efter den finns två parkeringsfickor, den ena framför och den andra direkt efter nån slags skulptur. Förslagsvis vid den andra då den är något större. Vad sägs om det?

Så här ser det ut https://www.google.se/maps/@58.001366,1 ... CemmpA!2e0

Vi ses i Motala :-D
/Anders
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by olof »

Hejsan Venner i sub 9

Tack för att jag fick hänga på sub 9 gänget. Det var 12 pers (tror Jag) och turen gick till Varberg. Det var 7 tunga mil i motvinden ner. Alla drog sitt strå till stacken och det blev en hög fart trots motvinden (vågar inte skriva något då jag inte har någon snitt tid) . Det var en stark trupp men om ni inte blir fler blir det en mycket jobbig Vätternrunda. Det blir inte mycket till vila när truppen består av så få cyklister. En person i truppen åkte av nere vid Fjärås på väg mot Varberg. När vi kom ner till Varberg var det en snabb pinkepaus och sedan tillbaks mot Göteborg, kan nog säga att det flöt på bra. Själv vek jag av vid Fjärås och stannade vid Naturrum för kaffe, läsk och glass sedan körde jag hem i sakta mak över Hjälm och Hällingsjö och Lindome. En frihet jag kan ta mig när jag inte är med i någon subsatsning.

Inga missöden, vid backkrön etc väntade alla på klartecken från kön innan man startade upp den belgiska kedjan, man låste vid vissa backar och sa till när man var sist. Kul att se att alla var mer eller mindre "medvetna" cyklister. Dock en passus, när vi kör skall fokus vara på att cykla och blicken långt fram, inget vinglande/velande i leden.

Nu har jag tryckt i mig en pizza och skall gå på fruns körkonsert.
Tack för idag. Nu blir det avhållsamhet efter tre dagars cykling. Sparar mig tills på tisdag.

Lycka till nästa helg.

Tack L-I för dina heja rop i Åsa.

Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by molsson »

Som Olof skriver en bra genomförd generalrepetition för SUB 9. Farten var Vätterntempo över de 11 milen vi körde på och det kändes säkert i gruppen. Vi var få för att orka hålla takten i 30 mil men i Motala blir vi några fler på startlinjen. Själv blev jag trött och vattenhammaren var inte långt borta, hur svårt ska det vara att minnas att man måste dricka och äta innan man är törstig och hungrig.

Vi ses, om inte förr så 5:45 på startplan i Motala.

Jag tar med en extra tröja i storlek M.
/Magnus
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Claes-Göran Andersson »

Vi blev lite förvånade när vi satt på Åsa:s Hembageri och ni var så få som cyklade.

Rolf och jag körde 110 km från Lindome ner till Fjärås, södra sidan om Lygnern ner mot Förlanda ut på Gällingevägen några km innan vi svängde vänster till Idala och ner till Veddige motvind hela tiden och rätt så kuperad 800 hm på hela banan och första 55 var nog 750. Sedan rakt västerut 10 km med vinden rakt i nosen till Väröbacka. Höger in på G:a E6 mot Frillesås och Åsa så gött när vinden kom i ryggen.

Stannade för fika i Åsa hade precis satt oss när L-I, Roald och Claes rullade in så vi var 5 Lygnare på fiket när ni rullade förbi.

Låga 27 till Väröbacka 29.5 tillbaka i Lindome.

Jag tar med gula tröjan och väst i storlek L. Mina nya kläder är inte så vackra efter kraschen.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Eddy
Posts: 194
Joined: 2010-10-31 23:56
Fornamn: Eddy
Efternamn: Carlsson

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Eddy »

Jag kan bidra med en tröja och vindväst storlek M . Den kycklinggula dressen. Åker tåget upp.

/E
"Neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit..."
Post Reply