Dvärred : Norra Hällesåkersvägen

Här kan du ställa frågor och ge svar om träning, kost, mekartips osv. Skriva köpes/säljes/bytes/lånas annonser. Tipsa andra cyklister om allt ifrån prylar, cykelrundor, härliga backar, affärer eller hemsidor - ja, allt som är cykelrelaterat.
Post Reply
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Dvärred : Norra Hällesåkersvägen

Post by dlridings »

Det ser inte gott ut. Jag läser i Mölndalsposten att Kungsbacka Lastbilcentral vill skapa en deponi för schaktmassor i Dvärred. Transporterna dit ska gå längs Östra Lindomevägen och Norra Hällesåkersvägen. Det betyder 35-50 lastbilspassager om dagen i 10-15 år.

Många är vi som väljer just Norra Hällesåkersvägen istället för den större landsvägen mellan Lindome och Hällesåker. Det gör även passet som går nu på lördag, TreÅkers.

Det handlar om den vägen som sticker av norröver från Hällesåker och som man tar om man vill cykla uppför Benarbybacken. Den kommer ut mellan Lindome och Kållered.

http://www.kungsbackalbc.se/wordpress/w ... 130918.pdf

Samråd med allmänheten pågick fram till 18/10. Den smögs ut. Det är först nu jag hör talas om det.

http://www.kungsbackalbc.se/wordpress/?p=90

Vi borde hålla ett öga på detta och kanske ta kontakt med någon från området som protesterar och driver detta vidare.

Daniel
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Dvärred : Norra Hällesåkersvägen

Post by molsson »

Det står i samrådshandlingen att transporterna kommer att vara på vardagar 06-18.
Det kanske till och med blir bättre för oss om dom underhåller vägen bättre men kan vara sämre om det ligger spill.
Som cykelklubb är vi tyvärr inte sakägare.
/Magnus
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Dvärred : Norra Hällesåkersvägen

Post by dlridings »

molsson wrote: Som cykelklubb är vi tyvärr inte sakägare.
Eller, så kan vi göra som vi gjorde när något liknande var på tal kring Lygnern ... vi kan strunta i sådana hänsyn.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Dvärred : Norra Hällesåkersvägen

Post by Claes-Göran Andersson »

För grustäkten vid Lygnern blev vi kontaktade av de boende som bildat en protestgrupp. Då skrev jag en inlaga som bifogades till länsstyrelsen, naturvårdsenheten "tror jag det var".

//CG
"He is able who thinks he is able!"
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Dvärred : Norra Hällesåkersvägen

Post by dlridings »

Ja, så var det.

Jag har ett par bekanta som bor längs vägen. Jag ska höra med dem.

I tidiningen framgår en tidsplan, och det kommer ett skede som påminner om det du skriver om, CG. Ett skede då man kan överklaga. Det är någon gång i början av 2014, tror jag. Jag ska hålla ett öga på det.

HCK borde ha ett intresse här också eftersom de åker på den vägen varannan vecka i samband med intensiva pass.

Det tråkiga ...

För några månader sedan åkte jag en lång runda med några från Uddevalla. När vi var i Svenljunga och skulle vidare till Borås, Bollebygd osv, räknade de ut att de inte skulle hinna tillbaka till starten under dagtid. Så jag förklarade hur de kunde komma tillbaka och de åkte just på den här vägen.

En vecka senare träffade jag dem igen och de var lyriska över hur fint det var där. Idylliskt. Det blir det inte med lastbilar var 10:e minut.

Synd att Kungsbacka Lastbilcentral inte kan ha ett antal sådana här platser så att de kan fördela bördan och sprida det runt. Då blir ingen enskild plats så hårt drabbad.

Daniel
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Dvärred : Norra Hällesåkersvägen

Post by molsson »

Det jag menade med att vi inte är sakägare var att vi inte får veta när det händer något med vägarna vilket är tråkigt.
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Dvärred : Norra Hällesåkersvägen

Post by dlridings »

Ok, då förstår jag bättre.

Men tyvärr, klagar de boende över att de inte heller fick veta något. Det var lite lågprofil på förfarandet. Men det verkar som gången ger dem möjlighet att komma med så småningom. Efter det här första omgången kan LBC gå in med en ansökan. Någon instans bedömer om vilkoren har uppfyllts och då blir det mer ordning på information och möjlighet för grannarna att överklaga. Det hela har inte gått så långt ännu.

Det är lite synd om området. Jag har en bekant som bodde i ett hus som gick tillbaka till 1600-talet. Timmerstockshus och gården fanns i släkten länge. Hennes farfar var Axel Adler av Adlerbetska fonder (för studenter) ... han som grundade Arla, innan Arla blev i närheten som stor som den är nu. Den gården ligger i Dvärred.

Nu är bostaden förstört av det ofantligt kraftigt el-ställning uppe på berget, men ändå. Det är ett kulturrikt område. Transformatorerna stör så mycket att man kan se blad på buskar vibrera lite lätt trots att ställningen ligger någon hundra meter bort. ... Det var en annan historia ... helt ovidkommande.

Tack för dina kommentarer Magnus. Man vet att du kan det här och att du är kanske den enda av oss som kan se en större helhet.

Daniel
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Dvärred : Norra Hällesåkersvägen

Post by molsson »

Tack för förklarandet och förtroendet Daniel även om jag kanske inte kan leva upp till det. Det jag är lite undrande över är att inte mer alternativ är redovisade, när man gör motsvarande för en ny väg ska man visa på flera alternativ samt på vad som blir konsekvenserna om man inte genomför någon åtgärd. Jag läste inget om var man tippar massorna idag eller om man har någon alternativ plats eller väg till den föreslagna.
/Magnus
Post Reply