Test långdistansrunda MTB

Här kan du ställa frågor och ge svar om träning, kost, mekartips osv. Skriva köpes/säljes/bytes/lånas annonser. Tipsa andra cyklister om allt ifrån prylar, cykelrundor, härliga backar, affärer eller hemsidor - ja, allt som är cykelrelaterat.
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Test långdistansrunda MTB

Post by Janne P »

Har testat en mycket intressant, naturskön runda med MTB av typ kuperad långdistans. Banan skulle förutom egen träning, kunna användas till extra LV-pass under denna säsong eller utgöra kommande ordinarie LV-pass.

Banan går lämpligen från Nääs slott där man kan ställa bilar och fika, alternativ start/mål Jonsereds station. Banan är ca 100 km, knappt 1500 höjdmeter, ca 75 km grusvägar blandat skog och öppen terräng, ca 20 km asfalt och ca 5 km skogsstig som inte är speciellt teknisk. I princip kan cyclocross användas med +37 mm-däck men MTB är att föredra pga vissa övergångar, typ 1 km Bohusled vid Fredens torp och några kortare stigavsnitt mellan grusvägar i terrängen mellan E20 och gamla R40. Även utväxlingen med MTB är att föredra vid några rejäla backavsnitt. Banans sträckning ger till stor del ett fint flyt i cyklingen och är pga sin längd och profil ganska krävande. Underlaget är till största delen jämnt men innehåller en del avsnitt med grövre makadam, vid väta sugande grus och en lite stigar med naturliga ojämnheter.

Banan går norr om E20 från Nääs slott i skog och öppen terräng via Stenkullen till Lerum, rundar Aspenäs på ca 15 m ö h och går upp i bergen norr om sjön Aspen, största lutning på grusvägarna drygt 26% till Fredens torp, ner till Jonsereds station, på grusvägar upp på berget öster om Jerikotunneln, grusvägarna kryssar över och under E20 ner mot Lerum/Bråta, upp mot Stamsjön/Öxsjön på asfalt, grusväg till norra änden av St Härsjön, asfalt Härskogsvägen norrut till avfart öster mot Slätthult, grusväg till Slätthult, delvis asfalt uppåt, söderut mot La Härsjön tills vägen tar slut i Blommaberg (möter 9 km-spåret Härskogen), skogsstig/traktorväg söderut till Gransjöås som man kan nå söderifrån per bil från Rya (infart norrut i Rya i kurvan på gamla R40 från Härskogsvägen mot Hindås precis före järnvägsbron), grusvägen rundar Björkesjön i Rya och fortsätter norrut, uppåt, över gårdarna Högäset/Krösehall, övergår i stig/traktorväg ner mot Tvärsjönäs i södra änden av Tvärsjön, grusväg/stig mellan St Sturven och Tvärsjön, grusväg upp till Bockberg i norra änden av Uspen, vänder ner söderut på grusvägar mellan Uspen och Tvärsjön, rundar Uspen och brant backe upp över banans högsta punkt ca 190 m vid Persåsen, grusvägen fortsätter norrut öster om Uspen och genar över till Wiebo gård (ansluter bansträckningen Nedflo-rundan), grusvägen söderut till Nedflo, rundar Buasjön i Nedflo och vänder norrut på först asfalt, sedan grusvägen mot Floda, efter passagen av södra Ömmern, grusvägen österut mot Sävhult, kommer ut i Lövhult vid Ömmern, asfaltsväg norrut i riktning mot NDL-banan, vänder västerut på grusväg över smalt sund och hängande träbro i Torskabotten, grusvägar i skogen söder/västerut, upp över berget Linnås huvud, lång nedförsbacke till grusvägen som kommer från Nedflo, vänder upp mot Tollered och övergår i asfalt någon kilometer före E20, västerut på NDL-banan till La Nääs, under E20 och allén till Nääs slott.

Banan i Garmin Connect (visas antagligen i engelska enheter):
http://connect.garmin.com/course/515474 ... BVSA.email

Jag kan maila en TCX-, GPX- eller KML-fil för den intresserade.

Körde banan tidigare idag, tisdag 13 november i kanonväder, MTB/55 mm däck, 5:20 cyklad tid inklusive lite felkörningar och korrigeringar. Rejält ömma benmuskler efteråt. Många grusavsnitt sög ordentligt efter allt regnande. "Himalaya"-backarna norr om Aspen är grymma. Jag tror det kan bli ett kanonpass för klubben, både som vinter- och sommarpass. Det visar upp en helt annan sida av Lerums kommun än det vi är vana vid från tidigare rundor.

/Janne P
Last edited by Janne P on 2013-11-21 23:01, edited 2 times in total.
Målet är vägen dit...
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Test långdistansrunda MTB

Post by Claes-Göran Andersson »

Kanon Janne! Denna bana måste man uppleva. Går den att korta vid behov?

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Test långdistansrunda MTB

Post by Janne P »

CG,

Det finns flera varianter på kortare banor, t.ex hoppa över sträckningen runt Tvärsjön, gå direkt till Persåsen, köra Sävhultsvägen till Tollered och hoppa över Lövhult/Linnås, ändra sträckningen från Slätthult över till grusvägen från Ryggebol och komma ut vid norra Tvärsjön, hoppa Härskogsvägen, istället gena till vägen mot Blommaskog på Härskogens 9 km-spår norr om La Härsjön, hoppa runt Aspen med start Lerum, gena direkt från Bockaberg vid norra Uspen via öster Lensjön direkt till Nääs slott. Finns hur många varianter som helst.

Jag skall göra varianter mellan 50-80 km.

Ska även titta på renare cyclocrossträckningar som jag brukar köra över Vättlefjäll och inkluderar Nödingevägen på grus mellan Bergums kyrka norrut till Mollsjön, över Ryd mot antingen Björboholm eller via Aggetorp till Gråbo.

Har fått blodad tand och vill gärna lägga till grussträckningar från Lövhult, upp och ner över rejäla kuperingar på åsen mellan Råbockekullen och Edsås, via Edshult, mellan Rydbosjön och St Färgen, nordost Hemsjö, över berget till V Bodarne, ända ut till Mjörn norr om Sävelången, via Lotta Engbergs hus i Gallvik över till grusvägarna för rock'n'roll-körning på Öijareds golfbana och sen låta skivorna svalna på Nääs slott.

Sedan har vi jungfrulig terräng att husera fritt i mellan Ömmern, 180:an, Töllsjövägen och gamla R40. Rejält kuperat, trolsk natur. Körde till Örsbråten från Lövhult via Ödenäs i vintras på veritabel isgata med dubbad MTB och tänker lägga till Töllsjön, Morjhult, Tubbared mitt på östra stranden av Ö Nedsjön, runda Nedsjön på sydsidan och gå upp Nedflo.

Det är egentligen bara en fråga om hur länge man vill ha kul, möjligheterna till gruskörning är obegränsade.

/Janne
Målet är vägen dit...
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Test långdistansrunda MTB

Post by dlridings »

Det här ser spännande ut, Janne. Men jag skulle inte vilja köra den ensam. Jag tror att man behöver lite uppmuntrande stöd.

Om vi gör det någon gång, vill jag gärna ha en förvarning för att kunna skaffa breddare däck och en större kassett. Jag har inte kvar min MTB, men Kona Cross borde klara detta fint. Jag hade ändå tänkt att ha den som cyklen med dubbdäck, grövre däck osv.

Daniel
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Test långdistansrunda MTB

Post by Janne P »

Daniel, jag lägger in banan som söndagspass, t.ex 24/11.

Hur snabbt kan du få till cykeln? Sol och 8 grader nu på söndag 17/11, det känns lockande. Jag tror jag kör oavsett...

/Janne
Målet är vägen dit...
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Test långdistansrunda MTB

Post by molsson »

Låter kul på söndag om man orkar efter Angeredsrundan. När tror du att du passerar Jonseredsfabriker Janne, det är där jag har tänkt att hänga på.

/Magnus
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Test långdistansrunda MTB

Post by Janne P »

Härligt Magnus,

Eftersom jag nog behöver guida rundan, är det bäst vi säger start och mål vid Jonsered station. Solen går ner 15.50 på söndag och det är trevligast att köra i dagsljus, även om jag körde sista 3 milen i mörker igår. Tror vi ska räkna med 6 timmar cykeltid med lite marginal för mek och småpauser. Det är helmörkt ca 16.45. Säg start 09.00 så hinner vi kanske nå'n fika alternativt kan man varva ner med hemrull i semi-mörker.

Ta med några bars och gel. Lägg gärna Resorb i vattnet. Camelback är överlägset, inte alltför mycket mackar för vattenpåfyllning i skogen. Ta med bytesundertröja, bra att byta halvvägs. Ullstrumpor och neoprenöverdrag är skönt, blir fort kallt efter 15-tiden. Tempen på söndag ser ut att sjunka från 8 grader kl 13 ner till 2 grader kl 19.

Bestämmer mig i morgon angående Angeredsrundan. Har lite andra aktiviteter.

Välkomna att hänga på övriga Venner!

/Janne
Målet är vägen dit...
User avatar
fabbev
Posts: 426
Joined: 2008-12-19 13:08
Fornamn: Fabio
Efternamn: Vecchi

Re: Test långdistansrunda MTB

Post by fabbev »

Attans också.
Har inte möjlighet att hänga på denna och de två nästkommande helger. Hoppas det blir fler möjligheter längre fram. Det hade varit skitkul.
FORZA LYGNARE
Fabbe
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Test långdistansrunda MTB

Post by Janne P »

Fabbe,

Jag lägger in varianter av banan så många söndagar jag kan. Det kommer att bli allt från sol, till regn och snö... Vi smyger igång på söndag.

/Janne
Målet är vägen dit...
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Test långdistansrunda MTB

Post by andale »

Det här vill jag vara med på nån gång. Vill det sig väl kanske redan på söndag. Jag skall åka skidor i Torsbytunneln på lördag och kommer hem sent på kvällen så det vill till att både hinna och orka. Vi åkte ju något liknande för några år sedan och det var minst sagt tröttande. Inte minst beroende på att min framväxel la av...

Nåväl, får se vilket skick jag är i på lördag kväll.
/Anders
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Test långdistansrunda MTB

Post by dlridings »

Vad tror du Janne? 35mm Crossdäck, en utväxling på 30 fram, 25 bak (det är ungefär som en kompakt med 34 fram och 27 bak). Utväxling räcker inte på vissa partier, kanske ... men man kan alltid springa, antar jag.

Det är det jag hinner få fram till söndag och då är det möjligt att det blir lite si-och-så med kompislappar. Men jag antar att vi inte ligger på rulle på skogsstigar :-)

Jag är frestad. Det lutar mest åt att jag ska vara med. Från Jonseredsstation om jag förstår det rätt.

Daniel
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Test långdistansrunda MTB

Post by Janne P »

Anders,

Vore kanon om du kan vara med. Jo, det är delvis i de gamla trakterna från 5 december 2008 eller så. Fast det här är dubbelt så långt och betydligt mer flyt.

Daniel,

35 mm går nog. Utväxlingen på gränsen men funkar. Kompislappar behövs inte, vi blir skitiga ändå. Hoppas du kommer.

/Janne
Målet är vägen dit...
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Test långdistansrunda MTB

Post by dlridings »

Reality check: ... Min fru påpekade att barnen kommer hem till oss på söndag för middag. Jag får stå över den här gången. Det är synd. Den solen som SMHI visar blir kanske en av de sista fina dagarna på ett tag.

Daniel
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Test långdistansrunda MTB

Post by olof »

God morgon.
Detta låter som ett kanonpass. Är dock i Idre på teknikläger torsdag tiil söndag men hoppas på att det går av stapeln någon anna gång framöver. Det skulle vara kul att få köra dessa 10 milen med crossen.
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Test långdistansrunda MTB

Post by Janne P »

Ta hand om familjen, Daniel. Det är viktigt. Lycka till med skidträningen, Olof. Det blir fler tillfällen, skogen står kvar och solen fortsätter lysa.

/Janne
Målet är vägen dit...
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Test långdistansrunda MTB

Post by Claes-Göran Andersson »

Janne

När har du tänkt starta? Funderar på om jag skall be frugan köra upp till Floda så cyklar jag med till Jonsered och avviker till Partille.

Magnus: Jag har inte bestämt ännu pratar med frun ikväll så vill du åka med kan du ta dig till Jula, Jysk nedanför Tingsvägen åka med till Floda och köra som jag. Vi kan ta det i morgon på Angereds Rundan.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Test långdistansrunda MTB

Post by Janne P »

CG,

Jag hade först tänkt rulla landsväg raka vägen från Floda till starten kl 9 i Jonsered och möta Magnus O för att starta rundan där men vi skulle kunna göra så här i stället:

Du och Magnus blir skjutsade till Nääs slott, vi startar förslagsvis 9.00 och kör sedan 72 km av rundan medsols med slut i Jonsered. Jag (och förhoppningsvis Anders A som då tagit bilen till Nääs slott) kör sedan banans resterande 28 km via Fredens torp, Himalaya-backarna norr om Aspen, Aspenäs, Våthult nordväst Stenkullen, Uddared och Nääs.

Alternativt och kanske enklare, vi startar vi hemma hos mig https://maps.google.com/maps?q=Norra+N% ... 15&iwloc=A (kör av Flodamotet nr 88, vänster över bron E20, första höger parallellt med E20, förbi växthusen, vänster på Dovhjortsvägen, övergår i Hylternevägen efter högerkurvan, vänster in på Norra Nääsgränsvägen, 3:e huset vänster sida nr 14B) 1 km från Nääs slott och går på banan via en liten fin skogsstig på 600 m. Anders kan ställa bilen hos mig och Elisabeth kör dig och Magnus antar jag.

Är fler intresserade av rundan och vill köra bil till starten är Nääs slott ett bättre alternativ. Vi kan bestämma det på lördag.

/Janne
Målet är vägen dit...
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Test långdistansrunda MTB

Post by Claes-Göran Andersson »

Hämtar upp Magnus vid Jula, Jysk i Partille kl. 09.00 i morgon för vidare färd upp till Lilla Nääs "avfarten till Nääs Slott" där Janne möter upp. Sedan börjar den långa färden ner mot Jonsered genom skogarna. Skall bli spännande och se hur kroppen tacklar MTB på en så lång distans.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Test långdistansrunda MTB

Post by Janne P »

Perfekt CG,

Ses La Nääs i solskenet:
Väder 17 nov.tiff
Väder 17 nov.tiff (72.84 KiB) Viewed 23102 times
Slottstian medsols.tiff
/Janne
Målet är vägen dit...
rolfi
Posts: 171
Joined: 2010-09-13 22:33
Fornamn: Rolf
Efternamn: Taipale

Re: Test långdistansrunda MTB

Post by rolfi »

Jag hänger på hela rundan. Parkerar vid Nääs Slott. Startar rundan 00:90 eller? Har inte hängt med kom hem från Budapest i dag. Mitt mobilnummer 070-627 74 92.
//Rolfi
Post Reply