Paris-Brest-Paris 2015
Posted: 2015-03-06 14:32
Det har vi det. Mitt mål för året.
Det finns inte många i Lygnen som åker brevetlopp, så jag har hållit en låg profil. Vill inte plottra ned forumet med ett ämnet av begränsat intresse.
Men Paris-Brest-Paris kan vara ett undantag. Loppet går nu i augusti. Hotell i bokat, men inte transport dit. Många har gjort även det, men jag har aldrig rest med en cykel förut och är lite osäker på hur jag ska ta mig dit.
Det finns platser för ca 6.000 cyklister, cyklister av alla sort. Jag hade helst börjat på dagen, men då måste jag sikta på 84 timmar. Jag har aldrig kört PBP förut, så jag vågar inte. Det får bli 90 timmar, men då startar man på kvällen och får räkna med att köra hela natten och dagen därpå innan man kan kosta på sig lite sömn efter 50-mil. Det där med sömnbrist kan vara ett större problem än med tidspress.
Om man har kört ett brevetlopp under 2014 kan man anmäla sig före den dagen anmälan öppnas för alla. Ju längre brevetlopp under 2014, desto tidigare. Jag körde en 100-milare från Örebro, så jag är inte orolig för att få en plats. Jag tror inte att någon som körde under 2014 behöver vara det.
De sista två åren har använts för att vänja mig med omständigheterna. Det är ju inte alltid enbart kul. Klockan 3 på natten när morgondagg faller och döljer den långa sega backen du har framför dig efter 30-mil av andra backar ... då har man några välvalda ord beträffande den idiotiska idéen att ge sig ut på något så dumt.
Cyklar har testats, lampor, väskor, skor, inlägg, regnkläder, under- och vanliga cykeltröjor (har fastnat för ylle. Stanken efter 3 dagar är inte lika vidrigt som det kan bli med syntet).
De två tidigare åren körde jag bara så många lopp jag kunde. Jag är lite osäker på hur jag ska lägga upp året. Man måste kvalificera sig: 200, 300, 400 och 600 km brevetlopp mellan nu och slutet av juni. Jag har förstår att det ska vara tufft att köra 50-mil nonstop, så jag kommer att köra fler längre lopp än vanligt, 400 och 600, för att träna upp det mentala.
Jag har en lätt kolfibercykel, Trek Domane, men jag kommer att använda den tyngre stålcykeln. Den har inte gett mig några som helst problem. Trek har vajrdragning inne i ramen. Jag har fått växelvajr som har gått av för mig. Jag har ingen lust att försöka peta en liten kabel genom ramen när det regnar och man är så trött att ögonen går i kors. Den andra cykeln har växelreglage på ramen, som förr i tiden. För mig är det två skäl: dels är det lättare att byta en kabel som har gått av, men ännu viktigare, för mig, är att man tvingas flytta händerna från styret med jämna mellanrum och kan undvika (skjuta upp) tryckskador på handflatan.
Egentligen har säsongen redan börjat. Man kan inte förbereda sig genom att enbart köra ordnade brevetlopp. Jag var bortrest halva november och sjuk nästan hela december/januari, så jag ligger efter. Jag går på gym för att bygga upp ryggen, bål, axlar, nacken ... jag har kört några längre turer på 20-mil och imorgon cyklar jag det första kvalificeringsbrevet, 20-mil från Trollhättan.
Det har många mil gemensamt med Västkusten runt, fast åt andra hållet. I Stenungsund sticker den norrut till Ödsmål, Svenshogen, och över till Hjärtum via varenda brant backe eller slakmota man har kunnat hitta. Jag har fått kramp (på cykeln) en gång, och det var förra året på just det brevetlopp.
I år planerar jag, preliminärt, att köra från Göteborg, Örebro, kanske Jönköping och Malmö. Malmö har en 40-milare som börjar på kvällen. Göteborg har en 30-milare som börjar på kvällen. I princip skulle man kunna köra en 20-milare från Göteborg på dagen, komma tillbaka, äta och vila någon timme och sedan ta 40-milaren på kvällen. Men så stark är inte jag.
Hoppas ni uppnår alla mål ni har satt upp. Vi kanske ses på vägarna. Det hände förra året. Jag kunde vinka åt Olof i Kungsbacka på vägen ut på en 20-milare. Jag kommer att tänka på Thomas Franzén ... många gånger ...
Daniel
Det finns inte många i Lygnen som åker brevetlopp, så jag har hållit en låg profil. Vill inte plottra ned forumet med ett ämnet av begränsat intresse.
Men Paris-Brest-Paris kan vara ett undantag. Loppet går nu i augusti. Hotell i bokat, men inte transport dit. Många har gjort även det, men jag har aldrig rest med en cykel förut och är lite osäker på hur jag ska ta mig dit.
Det finns platser för ca 6.000 cyklister, cyklister av alla sort. Jag hade helst börjat på dagen, men då måste jag sikta på 84 timmar. Jag har aldrig kört PBP förut, så jag vågar inte. Det får bli 90 timmar, men då startar man på kvällen och får räkna med att köra hela natten och dagen därpå innan man kan kosta på sig lite sömn efter 50-mil. Det där med sömnbrist kan vara ett större problem än med tidspress.
Om man har kört ett brevetlopp under 2014 kan man anmäla sig före den dagen anmälan öppnas för alla. Ju längre brevetlopp under 2014, desto tidigare. Jag körde en 100-milare från Örebro, så jag är inte orolig för att få en plats. Jag tror inte att någon som körde under 2014 behöver vara det.
De sista två åren har använts för att vänja mig med omständigheterna. Det är ju inte alltid enbart kul. Klockan 3 på natten när morgondagg faller och döljer den långa sega backen du har framför dig efter 30-mil av andra backar ... då har man några välvalda ord beträffande den idiotiska idéen att ge sig ut på något så dumt.
Cyklar har testats, lampor, väskor, skor, inlägg, regnkläder, under- och vanliga cykeltröjor (har fastnat för ylle. Stanken efter 3 dagar är inte lika vidrigt som det kan bli med syntet).
De två tidigare åren körde jag bara så många lopp jag kunde. Jag är lite osäker på hur jag ska lägga upp året. Man måste kvalificera sig: 200, 300, 400 och 600 km brevetlopp mellan nu och slutet av juni. Jag har förstår att det ska vara tufft att köra 50-mil nonstop, så jag kommer att köra fler längre lopp än vanligt, 400 och 600, för att träna upp det mentala.
Jag har en lätt kolfibercykel, Trek Domane, men jag kommer att använda den tyngre stålcykeln. Den har inte gett mig några som helst problem. Trek har vajrdragning inne i ramen. Jag har fått växelvajr som har gått av för mig. Jag har ingen lust att försöka peta en liten kabel genom ramen när det regnar och man är så trött att ögonen går i kors. Den andra cykeln har växelreglage på ramen, som förr i tiden. För mig är det två skäl: dels är det lättare att byta en kabel som har gått av, men ännu viktigare, för mig, är att man tvingas flytta händerna från styret med jämna mellanrum och kan undvika (skjuta upp) tryckskador på handflatan.
Egentligen har säsongen redan börjat. Man kan inte förbereda sig genom att enbart köra ordnade brevetlopp. Jag var bortrest halva november och sjuk nästan hela december/januari, så jag ligger efter. Jag går på gym för att bygga upp ryggen, bål, axlar, nacken ... jag har kört några längre turer på 20-mil och imorgon cyklar jag det första kvalificeringsbrevet, 20-mil från Trollhättan.
Det har många mil gemensamt med Västkusten runt, fast åt andra hållet. I Stenungsund sticker den norrut till Ödsmål, Svenshogen, och över till Hjärtum via varenda brant backe eller slakmota man har kunnat hitta. Jag har fått kramp (på cykeln) en gång, och det var förra året på just det brevetlopp.
I år planerar jag, preliminärt, att köra från Göteborg, Örebro, kanske Jönköping och Malmö. Malmö har en 40-milare som börjar på kvällen. Göteborg har en 30-milare som börjar på kvällen. I princip skulle man kunna köra en 20-milare från Göteborg på dagen, komma tillbaka, äta och vila någon timme och sedan ta 40-milaren på kvällen. Men så stark är inte jag.
Hoppas ni uppnår alla mål ni har satt upp. Vi kanske ses på vägarna. Det hände förra året. Jag kunde vinka åt Olof i Kungsbacka på vägen ut på en 20-milare. Jag kommer att tänka på Thomas Franzén ... många gånger ...
Daniel