Västkusten Runt

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
User avatar
T.F
Posts: 200
Joined: 2012-01-03 19:00
Fornamn: Thomas
Efternamn: Forsberg

Re: Västkusten Runt

Post by T.F »

..nä,tyvärr ingen cykling för mig idag,söndag. igår `flög´ jag fram jämförelsevis mot mina cykelkamrater jag passerade,idag `kraxar´ jag som en kråka igen o harklar mustigt,med fortsatt täppt näsa,så regncykling hjälpte inte fast det var ´kul`..nåväl,vila idag,lätt cykling imorrn,vila tisdag sen får vi se,skam den som ger sig,lååååångt kvar till VR,eeh.. å tills dess bör jag fått fixat så sista lilla klingan bak kommer med i vxl för det är `retsamt´ nerför där den verkligen behövs.
skruvat,bytt vajrar mm,men det bara hackar,kanske fel på örat? eller förkylt där oxå.. Trampa på nu Venner o friskt humör!
Patrik
Posts: 33
Joined: 2009-11-24 19:27
Fornamn: Patrik
Efternamn: Ackell

Re: Västkusten Runt

Post by Patrik »

Västkusten Runt 2015 var en riktig karaktärsbyggare // Några intryck.

Regn
Regn och rusk direkt när man cyklar tll startplatsen, en fantastisk början på en fantastisk dag ... men det slutade regna vid Skåpesund, är det alltid bra väder på Orust?
I Varekil stötte jag på en riktig cowboycyklist med chapps och allt!

Kôrv å mos i Hogtorp, solsken och regnfritt.



Backar
Från Hogstorp till Trollhättan är det tidvis rejält kuperat. En reflektion när man jämför med Vätternrundan är att det är fler långa branta backar, samt fler akuta knäppor där man också måste växla ned och då tappar man tempot/koncentrationen.
Riktigt besvärligt till slut med allt växlande upp till stora kransen, kan man få "växelarmbåge" av rullande terräng? Jag börjar förstå poängen med DI2 ...

Motvind
I Trollhättan kände jag hur vinden ökade i styrka.
"-Det är bara kvällsbrisen, ja det kanske blir ganska lugnt ändå, inte alltid som meteorologerna får rätt", tänkte jag. Men någon mil efteråt fortsatte vinden att öka och det blev byigt, riktigt byigt. Jag höll ca 22-26 men när vindbyarna drog i gång blev jag tvungen att växla ned och cykla 5-7 KMH i kanske 20-60 sek, för att sedan växla upp igen en kort stund, och så höll det på hela vägen till Kungälv - då var det bara sönderbrutna molekyler kvar i benen ...

Men nog återkommer vi nästa år också, jag längtar redan efter Kôrv å mos i Hogtorp! :-D
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Västkusten Runt

Post by Hans Carlberg »

Ja det var mycket kraxande o en o annan kråka i de mustiga berättelserna från helgens cyklande..
Körde 125km igår i regn o rusk. Har ju haft goare cykelpass om man säger så..
Hängde med bakom ett gäng från Ride of Hope (som hade målet 9:30 på Vättern) upp till Stora Höga.
När vi tog höger och svängde österut kom några långa backar och där splittrades deras grupp lite grann.
Jag tog kisspaus och körde sedan själv resten av rundan (förutom någon enstaka km samkörning).
Håller med Karin om True detective stämningen. Det var några sega mil ner mot Kungälv i regn o motvind!
Som bonus kom en go backe efter Lillhgen, upp till Backa. Gött mos..
Hade strax över 30 i snitt innan de mystiska skogarna, sen tappade jag en del i backarna fram mot kontrollen vid kyrkan.
Det är tufft att streta ensam i motvinden medans regnet skvalar. man funderar på varför man håller på med cykling??
Det smakade gott med varm lasagne i målet :) Tack alla funktionärer på banan, vid kontrollerna och i mål!!

Idag körde jag och frugan 50km banan, hennes första cykellopp!
Det började lite sisådär..
När vi passerat Hisingsbron och viadukten vid Ringön så visste jag att man skulle höger upp o över viadukten och
vidare mot Frihamnen men... alla körde rätt fram mot Backaplan??? Vad nu då? Aha, vägarbete på en söndag!!
Vid Backaplan stannade alla och letade efter vägvisning sedan helt om o tillbaka igen till de helt oengagerade
funktionärerna som fortfarande inte markerade åt vilket håll cyklisterna skulle. Väldigt underligt beteende!!
Nu körde vi allafall över viadukten och var på banan igen. Det saknades en del skyltar som gjorde att cyklisterna blev tveksamma (vid 5-6 platser) bla.a. inne i Kärra samt efter Lillhagsvägen där man skulle åkt upp på cykelbanan efter Backabacken som vi slapp idag (tack)!!
Frugan var nöjd med sin debut men tyckte att var lite stressigt när det passerade en del snabbcyklister under första 5km
och dessa inte inväntade lämplig omkörningsplats utan klämde sig förbi!
Mors dag kan firas med medalj om halsen :)
Hasse
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Västkusten Runt

Post by peter jonsson »

Här kommer ännu en upplevelse från Västkusten runt.
Det var en underbart fin och naturskön bana bra skyltat trevliga flaggvakter som stod och frös i regnet. Kanon fina depåer med mycket gott.
Men vädret var ju inte någon go upplevelse. Vi startade KL 7 för att få åka i en lite större grupp men det gick lite för fort och ryckigt längst bak så vi släppte den i Skogome
och körde på själva jag Magnus O, Rolf T, och en lygnare till. Vi hamnade i lite blandade grupper på väg upp till Stenungsund och jag kan säga att jag saknade vår två parkörning på våra lördagspass (även om inte vi alltid kör så bra tvåpar så drar vi i alla fall åt samma håll) här var det väldigt spretigt på sina håll.
När vi kom över till Tjörn körde vi fyra själva men vi tappade Rolf efter ett tag. När vi kom till depån i Hogdal var det gott att byta kläder och få sig en korv, men Magnus
och han jag glömt namnet på fick köra vidare för det tog lite tid för mig att byta. När jag skulle rulla igen kom Rolf så han och jag fick sällskap resten av vägen mot mål.
Starkt gjort av dig Rolf att slutföra hela banan så slut i benen som du var.
Träffade på Motor Martin efter banan och med honom och Magnus Olsson i klungan och det regnvädret fick man lite Jotenheimen känsla det var bara den riktiga kylan som fattades.

//Peter
Post Reply