Cykel-VM 2018 Innsbruck

Här hittar du information om, och kan tipsa om, andra cykelrelaterade aktiviteter.
Post Reply
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Cykel-VM 2018 Innsbruck

Post by Dario »

Hejsan!

I år kommer cykel-VM att äga rum i Innsbruck, Österrike, i slutet av september. Jag tycker att det skulle vara väldigt roligt om vi var ett gäng som åkte ner tillsammans för att titta på evenemanget, uppleva det fantastiska landskapet i Tyrol och naturligtvis få cykla på de vägar där cykelproffsen ska göra det :-)

Det lär bli det mest kuperade och över huvud taget mest spektakulära VM på bra länge! Kolla här:

http://www.innsbruck-tirol2018.com/en/

De olika loppen i de olika kategorierna pågår i en hel vecka. Man börjar med tempoloppen i juniorklasserna och avslutar med linjelopp i elitklassen (lördag för damerna och söndag för herrarna).

Det finns lite olika möjligheter för eventuell resa, det beror naturligtvis på vad vi föredrar, priser, den tid vi fogar över och massa annat. Jag tycker att ett bra upplägg skulle vara att flyga ner och ta med de egna cyklarna, kanske hyra lägenhet och inte nödvändigtvis bo supercentralt. Jag skulle kunna tänka mig att åka onsdag-måndag.

Här kommer ett förslag som utgår från priser som är aktuella i skrivande stund:

Flyg (Austrian Airlines):
  Utresa ons 26 sept 12:35-18:10
  Hemresa mån 1 okt 8:15-11:50
  (alltid mellanlandning i Wien)
  Pris (Economy Flex): 2900 kr.
(priser går att få ner om man inte tar återbetalningsskydd och/eller möjlighet att omboka)
  Tillägg för cykel: 50 euro per sträcka för transport av cykel + 10 eller 20 euro för utfärdande av extrabiljett.
  Totalt för flyget: ca. 4000 kr. per person

Boende:
  Lägenhet på Hotell Gasthof Stauder:
https://www.booking.com/hotel/at/gastho ... er.it.html
 Utmärkt läge utanför centrum men inte alltför långt + nära viktig backe på linjeloppet. Hotellet verkar mysigt och fräscht.
  Totalt för 4 personer och 5 nätter: 7750 kr.

Kostnaden per person för resa + boende skulle alltså vara under 6000 kr för 5 nätter. Men det är bara ett exempel, det kan ändras, och det snabbt.

Kostnader som skulle tillkomma är transporten från Innsbrucks flygplats till hotellet och tillbaka (har inte kollat upp det) samt mat.

Vad tycker ni? Är ni sugna? Vi skulle kanske kunna ha en diskussion i denna tråd, samla de olika tankarna och sedan gå vidare och planera/boka. Och helst relativt snabbt, hotellrum i området är redan ganska uppbokade och flygpriserna lär gå upp så småningom... Kan vi komma fram till något konkret inom slutet av januari, exempelvis?

Avslutningsvis skulle jag vilja säga att jag var och tittade på VM i fjol i Bergen och det var en fullkomligt fantastisk upplevelse! På VM andas man in en utpräglat internationell atmosfär, det är hela tiden stämning på topp och man får se de bästa proffsen på nära håll (och om och om igen, i och med att de cyklar flera varv på samma bana). Tänk om vi var några Lygnare som var med på detta tillsammans i Innsbruck \:D/

Svara gärna här om ni är intresserade, vad ni tycker om mitt förslag och vad ni kan tänka er för (annat) upplägg.

Vi hörs,

Dario
User avatar
T.F
Posts: 200
Joined: 2012-01-03 19:00
Fornamn: Thomas
Efternamn: Forsberg

Re: Cykel-VM 2018 Innsbruck

Post by T.F »

Spännande intiativ Dario! Visst vore det kul,kanske blir vi ett lag som cyklar runt där och hejar på samtidigt. Tiden får utvisa intresset bland oss som finns i lvg.
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Cykel-VM 2018 Innsbruck

Post by Dario »

Hejsan!

Jag har kollat upp flygbiljetterna med Lufthansa, ännu bättre tider än Austrian och ännu lite billigare. Däremot håller utbudet på hotellrum och lägenheter att minska för varje dag, det bokas för fullt. Så vi behöver nog bestämma oss och boka, vi som är intresserade, ganska snart.

Jag föreslår att vi tar och funderar/kollar fram till lördag 3 februari. Thomas F och jag har hittills uttryckt intresse, men det lär väl finnas fler som vill åka ner? Svara gärna i denna tråd, sedan kontaktar jag dem som vill åka så kan vi prata mer och börja boka.

Vi hörs,

Dario
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Cykel-VM 2018 Innsbruck

Post by Dario »

Hej!

Är det fortfarande bara Thomas och jag som är intresserade?

Hälsningar,

Dario
Post Reply