Vättlegruset söndag 2022-01-09 kl. 10:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Vättlegruset söndag 2022-01-09 kl. 10:00

Post by andale »

Vättlegruset söndag 2022-01-09 kl. 10:00
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Passtyp: Vintercykling

Startplats: P-platsen vid Glashuset i Sävedalen
Karta till startplatsen och anmälan hittar du HÄR eller på knappen "HÄNDELSE "

Distans: 58 km

Bana: https://ridewithgps.com/routes/34925223
Passansvarig: Roger Andersson
Hjälpryttare:

Info från Passansvarig:

Fika på Cederleufs, Sävedalen efter passet.

Detta är ett vintercyklingspass, läs här vad det innebär :!:


• Godkänd cykelhjälm skall användas.
• Cykeln skall ha ett fungerande bromssystem.
• Vid cykling i mörker skall belysning finnas och gärna reflexväst.
• Vid klubbens normala gruppcykling är inte tempostyre tillåtet.
• Vi följer gällande trafikregler
• Passledarens direktiv skall följas
• Ladda gärna ner appen 112

Läs gärna igenom klubbens träningspolicy oavsett om ni är ny eller gammal i klubben.
/Anders
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Vättlegruset söndag 2022-01-09 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

I morgon torsdag cyklar jag Vättlegruset som jag rekade hösten 2020.
Vi cyklade delar av den förra vintern med massor av snö. Fungerade på de plogade vägarna och cykelbanorna men inte på stigarna med 1dm snömodd.
Då cyklade vi på Rotenvägen vänster på platten nä vi kommer ner från Bergums kyrka. Kartan går rakt fram till Mollsjövägen eftersom jag cyklade så när Anders fick kartan.
Jag kommer att cykla Rotenvägen i morgon blir en annan sträckning än Burhults Rundan som går Mollsjövägen.

Cyklar i på banan hemifrån vid Mellby industriområde upp till Bergsjön och går av i Lexby vid tunnlarna under järnvägen.

Cyklar hemifrån kl. 11.00 och är i Mellby ca. 10 minuter senare.

CG
"He is able who thinks he is able!"
rogera
Posts: 132
Joined: 2017-06-04 19:27
Fornamn: Roger
Efternamn: Andersson

Re: Vättlegruset söndag 2022-01-09 kl. 10:00

Post by rogera »

Välkomna till Vättlegruset.
Vi samlas på P-Platsen vid Glashuset 09;50 för genomgång och rullar iväg 10:00. Då jag är ensam ledare blir det en grupp och vi anpassar farten så den passar, vid behov tar vi några frifartssträckor.

Med tanke på väderprognoserna de närmaste dagarna rekommenderas dubbdäck. Just nu ser det ut som att det blir runt 0 och uppehåll på söndag.

Jag provkörde banan enligt kartan på nyårsaftonen och då funkade stigarna utmärkt men det var ju inte heller någon snö då.
Troligen provkör jag en alternativ variant utan stigar under torsdagen eller eventuellt lördagen, dock kör jag Mollsjövägen då jag vill kolla hur underlaget är där. Varierade mycket på nyårsaftonen mellan isigt och extremt mjukt. Vi tar ett snack vid starten och bestämmer om vi tar stigarna eller alternativ bana när vi vet om nederbörden kommit i form av snö eller regn. Om vi vill köra Rotenvägen så vet jag hur den sträckningen går.

Banan inleds med asfalt och relativt lätt, i alla fall efter klättringen upp mot Bergsjön, men efter vi svänger av gamla banvallen vid Björsared blir det betydligt tuffare med mer backar, grusvägar och stigar. Stigarna bör vara vara cykelbara för alla, möjligen undantaget något enstaka kort parti.

In och anmäl er så ses vi på söndag och det kommer kanske lite rapporter om väglaget från CG och mig innan dess!
För de som vill avslutar vi med fika på Cederleufs. De har semlor för de som inte bekymrar sig om heliga datum för semlor. Jag tog en på nyårsafton och som tidigare år var det gott :-D

/Roger
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Vättlegruset söndag 2022-01-09 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Blev ingen cykling på Vättlegruset idag. Slasken från andra snöfallet igår hade frusit till isknoddar här hemma i Partille, helt ocykelbart. Efter att värmt upp dörrarna på bilen som var ett ispaket med värmepistol åkte jag iväg en runda.

Ser ut som det värsta var över Partille igår, cykelbanan upp mot Bergsjön från Mellby i skogen fungerar men isig. Stora cykelbanan efter vägen var helt OK men med svartis och isfläckar. Så fort det var skugga låg det ett ytskikt kvar och is där det runnit. Kollade nere vid Gunnilse Station på banvallen som såg OK ut, körde upp till utfarten från cykelbanan som kommer ner i skogen från Rannebergen såg också bra ut.

Mötte Martin J. där, han hade cyklat runt Surtesjön som var OK förutom vissa rinn partier som frusit. Körde upp till Björsared och ut över åkrarna till Bergums Kyrka där var det OK även sista branta backen upp till kyrkan var isfri.
Körde in på Rotenvägen en bit som var riktigt isig, spårig med mycket hålor. Tog även en bit på Mollsjövägen fram till Mollsjön rejält isig hela första biten med alla backar upp till lilla sjön på vänstersida med sommarstugan. Fler bilar hade kört där så den var inte så spårig bara på några korta bitar.
Körde hem via Gunnilse Kyrka och grusvägen mot Lexbydalsvägen den var riktigt usel som ett dragspel och man hade lagt på mängder med små makadam sten. Bättre att köra ner till psyket förbi grinden på Lexbydalsvägen.

Hur det ser ut i skogen mellan Dammekärr och Jennylund i Bohus vet vi inte men med Surtesjön som var OK kan det vara samma där och stigarna fram till Rannebergen.

Jag hade inte kört utan dubbat med så mycket svartis, frusna knoddar och isiga vägar. Man får vara uppmärksam och ta det lugnt i alla backar framförallt nedför.

Om det inte ramlar ner en massa snö imorgon är det säkert OK på söndag!

Nu blir det 1 timma på Monarken hemma istället.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
rogera
Posts: 132
Joined: 2017-06-04 19:27
Fornamn: Roger
Efternamn: Andersson

Re: Vättlegruset söndag 2022-01-09 kl. 10:00

Post by rogera »

Jag cyklade en alternativ sträckning utan stigar idag. Tog "rallarvägen" på grus mellan järnvägen och Göta älv mellan Nödinge och Bohus och sedan cykelbanor och asfaltsvägar upp genom Surte mot Lövgärdet för att komma på originalbanan i Rannebergen. Det är samma längd som originalbanan, ca 58-59 km. För de som vill se så finns min runda (hemifrån och tillbaks till Mölndal) på Strava, https://www.strava.com/activities/6481720362

Som CG skriver så varierar underlaget och det är isigt på många ställen, både på grus och asfaltspartier. Spårigt på några få ställen, sämst underlag på cykelbanorna i Partille. Det fungerar att cykla men får ta det försiktigt och vara uppmärksam på underlaget.

Dubbdäck rekommenderas mycket starkt!

Som jag skrev ovan så tar vi ett snack vid starten och väljer om vi kör originalbanan, alternativbanan som jag testade eller kanske en annan variant.
Ses 09:50 på söndag!
/Roger
rogera
Posts: 132
Joined: 2017-06-04 19:27
Fornamn: Roger
Efternamn: Andersson

Re: Vättlegruset söndag 2022-01-09 kl. 10:00

Post by rogera »

4 personer, Peter J, Fabio A, Martin U och Roger A trotsade vädret och väglagets utmaningar och cyklade dagens pass. Nederbörden började ungefär samtidigt som passet och sedan var det typiskt göteborgskt vinterväder med 0 grader, snöblandat regn med snö pö högre höjder och blåsigt.

Vi insåg snabbt att väglaget också var vinterbetonat med is, snö och frusna spår. Det räckte vi kom upp några få höjdmeter så var det snötäckt. Mollsjövägen mot Nödinge var nog dagens största utmaning med mycket snö och halt. Vi tog till och med stopp för att dricka då det kändes för osäkert att släppa styret med en hand. Då det var ett par centimeter snö uppe på höjderna valde vi här att skippa stigarna och ta den alternativa varianten med "rallarvägen". Nere längs Göta älv var det knappt någon snö alls men i klättringen i Surte mot Lövgärdet så kom snön tillbaks.

Alla körde med omdöme på det besvärliga underlaget och alla höll sig på hjulen hela vägen. Vi var tillbaks i Sävedalen efter ca 3 timmar och 20 minuters cykling. Alla avslutade sedan med fika på Cederleufs.

Nästa vecka är jag också ansvarig, då startar vi i Landvetter och rundan går bort till hoppbacken i Hindås där vi vänder tillbaks igen. Ses då!

/Roger
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Vättlegruset söndag 2022-01-09 kl. 10:00

Post by peter jonsson »

Tack för säker passledning Roger,det var en del nya vägar för mig. =D>
Post Reply