Jag tycker att en liggcykel är bland de häftigare hojarna.
Det ser sjukt skönt ut när ni svischar fram i respektingivande farter häftigt tillbakalutande och avslappnade. Coolt men säkert jobbigt för benen preecis som det skall vara.
Att liggcyklarna "diskrimineras" på ett flertal motionslopp tycker jag personligen är synd då det i mina ögon inte skulle finnas några hinder vare sig säkerhetsmässigt eller tekniskt.
Att man inte vill blanda in liggister i tävlingar borde väl endast bero på den aerodynamiska fördelen som föreligger.
Vad jag erfarit så är det väl konservativa "gubbstruttar" i de internationella och regionala förbunden som bromsar utvecklingen, tyvärr.
En annan del av saken är väl den att det är så få liggcyklister som är ute och rör på sig. Kom och var med på våra träningsrundor så att ni syns samtidigt som ni får mer träning.
Vad jag förstår så är väl det en stor klick liggcyklister som inte har för avsikt att köra vare sig fort eller långt utan endast träffas för att utbyta tekniska erfarenheter, vara sociala och bara hoja runt i allmänhet.
Absolut inget fel med detta, men fler motions liggister efterlyses. Då kanske intresset och förståelsen för dessa fordon ökas.
Hade jag själv haft tillräckligt med pengar så hade jag beställt en liggcykel direkt. Också en sak, liggcyklar är dyra, precis som fräckare racerhojar.
Då jag har problem med ryggen frekvent så hade nog detta varit ett perfekt alternativ.
Att susa fram med vinden i ansiktet, känna lukterna, precis som på en upprätt hoj, fast bekvämare.
Så liggcyklister, ni är mycket välkomna att träna med Lygnens Venner, precis som alla andra.
Här är min önskehoj
/Putte
Träningsanvarig