Hisingen Runt 2009 med Lygnens Venner

Forum för Lygnens Venners deltagande i motionslopp och tävlingar runt Göteborg. För samordning av anmälan och resa etc.
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Hisingen Runt 2009 med Lygnens Venner

Post by peter jonsson »

Det förklarar varför det blev så ryckigt dom första milen ;-)
/Peter
niclas_y
Posts: 149
Joined: 2008-03-30 15:33

Re: Hisingen Runt 2009 med Lygnens Venner

Post by niclas_y »

Så speciellt fort gick det inte; det räcker knappt till sub-9 :-P och då ska man hålla på liiite längre.

Helt ok träningspass var det i alla fall. Mest intressant blev det när den främre delen av klungan
började snurra vänstervarv, medan den bakre fortfarande körde högervarv. Trångt på mitten blev det :roll:
User avatar
Mats Gustafsson
Posts: 766
Joined: 2006-01-26 18:53
Fornamn: Mats
Efternamn: Gustafsson
Location: Göteborg

Re: Hisingen Runt 2009 med Lygnens Venner

Post by Mats Gustafsson »

Roligt att cykla Hisingen runt! Bara positiva intryck hela vägen! Vi höll ihop det bra i början, på dom krokiga småvägarna! Jag tyckte det gick tillräckligt fort i början för att behålla säkerheten för alla. Bra att alla kom i mål helskinnade. Jag tycker vi hittade en bra rytm och växlingar mellan höger och vänstervarv var nödvändiga att träna i den ibland rikigt besvärliga kantvinden. Nä, gubbar mer positivt peptalk det behöver vi allihop. Jag cyklar för att det är roligt! Hoppas att ni får fina race på Kexrundan eller Jubileumsloppet, så ses vi snart igen!
// Mats G.
Mats Gustafsson
070-549 52 28
[email protected]
niclas_y
Posts: 149
Joined: 2008-03-30 15:33

Re: Hisingen Runt 2009 med Lygnens Venner

Post by niclas_y »

Mats, det var inte min mening att låta gnällig; jag tycker verkligen att det var trevligt att
så många hängde med i mål. Men fatum kvarstår. Vättern är bara 33 dagar bort, och om sub-9 ska
nås är det timmar i sadeln som behövs. Sedan håller jag med om att peptalk aldrig skadar,
men det går inte snacka sig i form.
mikebike
Posts: 469
Joined: 2008-09-05 11:35
Fornamn: Mikael
Efternamn: Jansson

Re: Hisingen Runt 2009 med Lygnens Venner

Post by mikebike »

:-D
Hej Alla gula kämpar!
Stort tack till alla för dagens åkning, tyckte faktiskt att vi var rätt så duktiga alla som stretade på i vinden, rätt ordentlig kantvind och motvind sista biten.
Tycker att vi fick rätt så bra rulle under delar av körningen. Vi får också vara glada att ingen kanade omkull på den omotiverat knixiga banan med en del luriga partier i början.
Vi ses på Kexrundan på söndag! Kanske att vi kan höja snittet ytterligare där!
mikebike \:D/ \:D/
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Hisingen Runt 2009 med Lygnens Venner

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Tack alla Lygnare för en väl genomförd träningstävling, så såg åtminstonne jag det. Vi hade på min cykeldator 33,6 km i snitt vilket jag tycker var mycket bra i de förhållanden vi hade dvs. mycket knixig, svängig bana till att börja med och dessutom rejält med vind och mycket ofta den absolut svåraste vindriktningen för alla cyklister och speciellt för oss motionscyklister, nämligen sidvind vilket inom parentes: här har vi en hel del mer att lära! Summa summarum bra tid, bra och jämn körning uppför och bra träning i klunga/samkörning. Från Kungälv och norrut och tillbaka till Kungälv hjälptes vi åt mycket bra i jämn och fin klungkörning.

Nu dags för lite räkneövningar, jag har tagit fram miniräknaren och kommit fram till att skall vi klara Vättern under 9 tim och att vi t.ex. utgår från att vi gör totalt stopp på 12 min skall vi ha en snittfart på 34,1 km - ja men idag hade vi "bara" 33,6 km hur skall detta gå kanske någon säger och då vill jag påminna om två saker:
1/ Vätternrundan är ju i princip 3 långa raksträckor först rakt ned till Jönköping, därefter en lång raksträcka på hela västra sidan (stora delar nedför) och sedan en raksträcka till mål förutom de sista 15 km som är lite Hisingen-"stuk" på. Med andra ord det är betydligt lättare att hålla ett högre snitt på Vättern speciellt när vi åker i en klunga på 25-30 man från början.
2/ Förra året gick det betydligt långsammare på Hisingen runt och trots detta klarade vi med bravur 9,22 (med om jag kommer ihåg rätt 16 min stopp)

Självklart måste vi alla som har som mål att ta oss under 9 tim om 5 veckor ligga i och träna - det är ju ingen "promenad i parken" att klara vår målsättning. Men när detta är sagt är min åsikt att dagens resultat lovar gott och jag anser att vi ligger helt i fas med träningen inför sjörundan. Nu önskar jag alla lycka till med träningen under veckan och till helgens övningar oavset om ni lunkar varvet, käkar kex eller firar jubileum.
Helgen därefter har vi ett antal SUB-9-medlemmar som filar på formen runt den stora sjön (Vänern) och för oss andra bjuder söndag 24 maj på en Sub9-runda som startar från Slottskogen och tar oss söderut till Halland och Gottskär. Här stannar vi och käkar glass eller deras berömda hallontårta.
Då skall vi träna på hur man kan göra ännu större nytta för gruppen om man känner sig stark. Om ni vill ha lite förhandsinfo hur detta går till, tycker jag att ni skall kika på de som har cykel som yrke och då speciellt två urstarka cyklister som heter Jens Voight och Fabian Cancellara (båda i SaxoBank). För de som såg Giro d'Italia igår kanske la märke till att de som vann: Columbia hjälptes åt förnämligt och hade alla 9 man med hem till mål och i SaxoBank drog starkaste man "motorcykeln"Cancellara nästan 50% av sträckan.
Som sagt bra jobbat allihop! Keep up the good work och glöm speciellt inte att LÅTA HJULEN RULLA!
Lars-Inge i Västra Hagen
niclas_y
Posts: 149
Joined: 2008-03-30 15:33

Re: Hisingen Runt 2009 med Lygnens Venner

Post by niclas_y »

Välformulerat Lars-Inge. Må glasflisorna leta sig in i mina däck om jag gnäller här igen :-D

Din sista idé funderade jag faktiskt på; Förra helgen var vi ett stort gäng som på väg hem
hade lite olika trötta ben . Vi körde då någon slags ´tvåpar´ med skillnaden att de som inte
orkade växlade direkt. Funkade fin-fint.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Hisingen Runt 2009 med Lygnens Venner

Post by Claes-Göran Andersson »

Lars-Inge

Din räkneoperation är helt korrekt. Banprofilen är helt annorlunda på Vättern vilket passar de flesta mycket bättre än det elände till bana som Hisingen är.

Tycker man borde ta sig allvarlig funderare på banan. Roade mig att läsa min träningdagbok över åren. Det är inte ett år på Hisingen som är lite vind snarare halv storm som igår.

En stilla bedjan till arrangören är att få en annan ingång mot mål och en positiv känsla av loppet så att åtminstone sista milen inte går i västlig riktning.

Tillbaka till Vättern: Skall vi klara målet i den större gruppen måste fartdiciplinen bli mycket bättre nu är ju Hisingen ingen likare med tanke på banprofilen.

Det gick alldeles för fort i början igår även om det är lätt cyklat så bränner farter 40-45 massor av energi "fungerar om det är lätt nedför och allmänt lättcyklat" att cykla Vättern på det sättet kommer inte att fungera för många av oss!!

Som jag sagt många gånger tidigare måste de bättre cyklisterna underordna sig de sämre. Om vi inte kan nå det målet skall vi dela upp gruppen från början. Vi är många som kan nå målet under 9 timmar men endast om vi cyklar smart, jämnt och hjälps åt hela tiden. Man skall orka hela vägen i 30 mil!!!!

Ni som har kapaciteten redan att klara 9 timmar med eller utan grupp får ta en funderare på vad ni vill. Skall ni gå i gruppen är det 100% gruppåkning som gäller där ni blir lite "lok" under fortfarande ordnade former och hastighet.

Om ni har andra mål med Vättern skall ni kliva av innan start och cykla efter egen strategi!!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Malin

Re: Hisingen Runt 2009 med Lygnens Venner

Post by Malin »

Hej alla ni som körde Hisingen Runt!
Vet ni om vad som skrivs om Lygnens Venner på bloggarna runt om? :

läs denna: http://www.marathon.se/blog/Comments.cf ... nt_ID=1300

Citerat ifrån fun-beat är ochså:
"Va riktigt sugen på att köra över några från Lygnens Venner idag! Dom borde lära sig lite vett och etikett! Pinsamt! "

"Vad bra att ni cyklister också tyckte att Lygnernmänniskorna var jobbiga. Jag tänkte att det kanske är så cyklister uppför sig... "

" De är väll inte så ofta med på cykeltävlingar och lär sig folkvett?"

"Usch va pinsamt med vuxna människor som beter sig sådär. För mig är deras uppförande hittills bara ett rykte (jag hört gång efter annan) och jag hoppas verkligen att det får förbli så."

"Ja hck ska ha ett jättetack för ett bra arrangemang + att deras cyklister vet hur man beter sig. De är inte alla dom gör de... "

Såhär:
Jag har ofta pratat om vikten av att samarbeta inom klungan för att få detta med fart och säkerhet att gå ihop, och
ochså diskuterat detta med att ta hand om varandra speciellt över längre sträckor då andra aspekter kommer in, såsom
trötthet,irritation,kolhydratsbrist och annat som gör att man (även om inte farten går ner) så blir man en sämre cyklist och
framförallt medmänniska.
Dessa citat är efter diskussioner även med andra som hörde lygnens framfart "ett gäng super egoister som körde sitt eget race
för att komma fram", är inte vad Lygnens Venner i sin grundtanke står för.
1. Hisingen runt, vätternrundan osv är INGEN TÄVLING! Det är inte avlysta banor, det finns andra människor och andra ibland cykel
ovana motionärer ute (vilket är meningen på denna typ av lopp då det är ett motionslopp vilket lyder under andra regler än cykeltävlingar). Dessa lopp lyder under den vanliga trafikförordningen. Detta innebär att lygnen klungan inte automatiskt har någon som helst förkörsrätt någonstans på banan före några andra cyklister. Visst, vi skall träna för att köra fort, men det innebär inte att
alla andra skall stå tillbaka för detta.
2. Hyfs, absolut ibland förekommer adrenalin och man kan bli irriterad, förbannad eller liknande för att folk och fä står i vägen,
det är motvind och regnet häller ner. Detta innebär INTE att man har rätt att skrika åt folk eller allmänt bete sig.
3. Eftersom vi i många sammanhang hänvisar till "riktiga tävlingar" så kolla hur de beter sig emot varandra på Tour de France,
man kör sitt race, trixar och fixar för att komma först utan att orsaka olyckor och gapa och skrika på varandra eller som i detta
fallet på alla andra.
4. Allt som görs i lygnens gula färg kommer att reflekteras tillbaka på klubben i sin helhet och vår verksamhet,
de cyklister vi har i vår klubb är våra främsta annonspelare och vårt ansikte utåt. Om vi har cyklister i vår
klubb som tycker det är ok att bete sig såhär så har hela klubben ett problem.

Har ni några tankar kring detta? Min fråga är framför allt är detta en engångs företeelse
för sub 9 inför vättern eller är detta ett mönster i hur vi tränar och beter oss?

Malin
User avatar
Pontus T
Posts: 188
Joined: 2005-12-14 16:06
Fornamn: Pontus
Efternamn: Terning
Location: Partille

Re: Hisingen Runt 2009 med Lygnens Venner

Post by Pontus T »

Tråkigt om klubben får dåligt rykte [-X .
Bara att hoppas att "gaphallsarna" inte använder Lygnens kläder på VR och andra kommande MOTIONSLOPP.

Pontus.
User avatar
Mats Gustafsson
Posts: 766
Joined: 2006-01-26 18:53
Fornamn: Mats
Efternamn: Gustafsson
Location: Göteborg

Re: Hisingen Runt 2009 med Lygnens Venner

Post by Mats Gustafsson »

Hallå, var tog mitt inlägg vägen, finns det en "timeout"??
Det var ett inlägg om att "gjuta olja på vågorna" istället för "hälla olja på vägarna" !
Det tog så lång tid att skriva så jag orkar inte skriva om det. Om någon forumadministratör hittar det så lägg ut det ! Tack !
// Mats Gustafsson
Mats Gustafsson
070-549 52 28
[email protected]
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Hisingen Runt 2009 med Lygnens Venner

Post by peter jonsson »

Ja Mats
Du var inte tillräckligt snabb på tangenterna man ramlar ur om man blir för långrandig.
tror du har en halvtimme på dig sen åker man ut.Vet ej om det går att återskapa. :---)

/Peter
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Hisingen Runt 2009 med Lygnens Venner

Post by Claes-Göran Andersson »

Råkade ut för samma sak just nu 21.31. Har inte heller tid att skriva om mitt inlägg som var långt!!!!


//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Thomas Franzén
Posts: 653
Joined: 2005-12-04 22:30
Fornamn: Thomas
Efternamn: Franzén
Location: Göteborg

Re: Hisingen Runt 2009 med Lygnens Venner

Post by Thomas Franzén »

Mats Gustafsson wrote:Hallå, var tog mitt inlägg vägen, finns det en "timeout"??
Det var ett inlägg om att "gjuta olja på vågorna" istället för "hälla olja på vägarna" !
Det tog så lång tid att skriva så jag orkar inte skriva om det. Om någon forumadministratör hittar det så lägg ut det ! Tack !
// Mats Gustafsson
Har kollat lite i foruminställningarna och det finns faktiskt två inställningar som påverkar detta. En användares session varar inte längre än en timme, men om man krysat i "Logga in mig automatiskt vid varje besök" så behöver man inte logga in igen. Vidare finns en gräns på 2 timmer för hur lång tid man kan redigera ett inlägg innan det måste skickas (om inte sessionen upphör tidigare). Vi som admnistrerar forumet ska kolla vilka säkerhetsaspekter det kan finnas på dessa värden för att därefter besluta om eventuell ändring av värdena. Tills vidare har jag förlängt sessionstiden till 2 timmar.

För att undvika problemet med "borttappade" inlägg som försvinner kan jag rekommendera att välja knappen "Spara". Då sparas ett utkast som kan återfinnas och laddas in igen närhelst man vill fortsätta. Sparade utkast hittar man via kontrollpanelen (längs upppe till vänster), och sedan klicka på "Hantera utkast".

Och nej Mats, jag beklagar, men ditt inlägg fanns bara på din pc, innan det skickas har det aldrig nått själva forumets databas och därmed finns det inget att hitta här.
Image Om man inte är ute & cyklar så kommer man ingen vart.......
User avatar
jote
Posts: 136
Joined: 2009-04-25 15:25
Fornamn: håkan
Efternamn: ternow
Location: göteborg

Re: Hisingen Runt 2009 med Lygnens Venner

Post by jote »

Tack alla som kämpade i Lygnens grupp under Hisingen runt! Jag tycker vi gjorde ett bra jobb under rätt svåra omständigheter.

Angående missnöjesyttringar från andra cyklister:
Det är svårt att på ett artigt sätt ropa åt någon framförvarande att hålla sig undan! Likväl framstår man som brysk och otrevlig när man med andan i halsen försöker förklara att vi inte vill ha in utomstående i gruppen bakifrån.

Samtidigt vet jag efter tidigare lopp att det svider att bli tillsagd. Det är lätt att bli sårad när man är trött och blir bortmotad.

/ht
Christer Hedberg

Re: Hisingen Runt 2009 med Lygnens Venner

Post by Christer Hedberg »

Ett tips nr ni kör i snabbare grupper är att se till att de som ligger längst bak i klungan helt enkelt gör en så enkel sak som säger "tack" till de som ni just passerat. Hisingens CK fick samma negativa kommentarer från en cyklist på Vätternrundan för några år sedan. I gruppen som jag höll i året efter testade vi därför att dels se till att de som varnade längst fram inte lät så förbannat adrenalinstinna och att de som låg sist vänligt tackade. Resultatet blev att de som blev skrämda/arga i början av tåget i slutet av tåget fick ett leende. Det funkade med andra ord över förväntan.

Så mitt tips till er är att fila ner "argheten" (som den uppfattas utåt som) som ni faktiskt fått en hel del kommentarer om sen Hisingen Runt tyvärr och lägg till lite leenden så kommer ni få leenden tillbaka.

Christer
Christer Hedberg

Re: Hisingen Runt 2009 med Lygnens Venner

Post by Christer Hedberg »

Tänk också på att de som "tränger sig in" i en klunga på ett lopp som Vätternrundan ofta är både fulla av adrenalin som trötta och kanske oerfarna. Att då börja vråla på dom kan leda till panikmanövrar. Om ni planerar att köra med grindvakter är ett tips att låta den som kommit in glida med runt ända tills den ligger framför den högra grindvakten. Den högra grindvakten kan sen glida in en smula bakom den vänstra och på så sätt öppna en lucka för "inkräktaren" som sen glider bakåt förbi de båda grindvakterna som sen lägger sig brevid varandra. Sen pratar man i lugn och ro med dom och förklarar. Om det finns nån som har kraft i ert gäng kan man ofta förebygga "inbrytningar" genom att då och då glida bak genom svansen och lugnt förklara att man tränat ihop hela vintern och har planerat köra tillsammans och att dom gärna får åka med, fast bakom i svansen.

Där har ni mina tips.

Lycka till runt sjön.
niclas_y
Posts: 149
Joined: 2008-03-30 15:33

Re: Hisingen Runt 2009 med Lygnens Venner

Post by niclas_y »

HR:
- Ja, det ropas och gnälls alldeles för mycket, som tex när vägen är bred och rak. Ändå ropar några
på alla som blir omkörda. Vi blir inte så glada på bilister som i ren slentrian slänger sig på tutan?
- Jag tycker vi kan prova Christers idé att åtminstone första gången säga till cyklister som vill bryta sig
in att vi vill köra själva. Nu blir alla tillrättavisade på samma bryska sätt, onödigt. Sedan är det några
få som har svårt att acceptera våra regler, och då får man höja tonen. Jag passade också på att tacka
flera cyklister som blev omkörda, men det räckte tydligen inte.
- Annars tycker jag att vi höll trafikreglerna imponerande väl,- inte en enda rödljuskörning. Dessutom
lever jag i tron att även om det gnälldes, var det inte värre på slutet när vi var trötta än i början?

VR:
- Jag har inte problem underordna mig gruppen och tom putta halva gänget runt sjön om så behövs.
Men jag måste se att det finns en rimlig chans att kalkylen håller. Det är också därför jag tjafsar nu och inte sen 8-)
Man kan tänka på två sätt: Antingen kör vi lite som förra året och försöker kombinera tidsmålet med att
så många som möjligt ska komma med i mål. Eller så är tidsmålet överordnat, och då tror jag att oavsett
taktik kommer vi tappa kanske uppåt halva klungan in till mål.

/Niclas - nu ännu snällare :-D
KalleH
Posts: 133
Joined: 2009-04-29 11:21
Fornamn: Kalle
Efternamn: Hammarström

Re: Hisingen Runt 2009 med Lygnens Venner

Post by KalleH »

Jag är oerfaren som cyklist och följer er "debatt" med nöje. Som nybörjare har jag några frågor beträffande "uppträdandet"under ett motionslopp. Först vill jag säga att jag startade för första gången i lördags och tyckte att det var en fantaskisk upplevelse. Efter att den snabba gruppen dragit iväg hamnade jag med ett mycket trevligt och hjälpsamt gäng som jag cyklade med i 60 km. Jag fick instruktioner och lärde mig massor upp förbi Kungälv. Därefter slaknade jag i motvinden och cyklade delvis själv resterande bit. Åkte dock stundvis ikapp några klungor och blev självklart omåkt av andra.
Mina frågor är:
Om jag åker ikapp en grupp, är det ok då att lägga mig bakom och åka med?
Om jag blir omåkt av en grupp men ändå känner mig stark, kan jag då lägga mig bakom dessa och trampa på. Det måste väll vara så att så länge man inte stör gruppen så får man väll få cykla vad man vill?
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Hisingen Runt 2009 med Lygnens Venner

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej

Jag skrev ett inlägg i går kväll som behandlade det mesta som skrivits under dagen. Tyvärr försvann det i cyber space.

Hade ett kort samtal med Malin i morse. Rent allmänt är det så som vi konstaterade redan innan loppet på hemsidan också diskuterat innan start att Hisingen Runt som bana inte är lämplig för den avancerade tvåparskörning vi vill ha inför Vättern. Det är ännu tydligare efteråt.

Tycker inte att vi uppförde oss illa under de mil jag var med "30 km" det är klart att det ropas "håll till höger etc" när vi passerar cyklister och att vi talar om att vi inte vill ha med personer som inte har tränat med oss. Det kan säkert göras på olika sätt och ett leende på läpparna underlättar säkert.

Vi har under lång tid kört träningar för att bli bättre på tvåpar och belgisk. Många av oss tränar hårt och målsättningen över åren blir tuffare och därmed vår hastighet på cykeln.

Dessa kombinationer gör att risken ökar markant, det räcker att någon i ett okoncentrerarat ögonblick bromsar, ställer sig upp, slår cykeln åt något håll inne i gruppen, inte kan reglerna för beetende etc. så är olyckan framme. Allt handlar om vår egen säkerhet och undvika krascher!!

För att minimera risken stänger vi vår grupp för utomstående, de kan vara världens bästa cyklister men problemet under ett lopp är att vi inte vet och har ingen möjlighet att kontrollera kunskapen på de som vill åka med.

Kalle frågade om det var OK att åka med bakom och svaret är självklart JA. Det är precis vad vi säger till de som vill bryta in och åka med! Förra året på Vättern hade vi hundratals cyklister som låg efter oss "25 Lygnare" ner mot Gränna. Vi gick runt och drog alla dessa cyklister många mil. Det är ett val vi gör för att få en säker och samtrimmad cykling i vår grupp då bjuder vi så gärna på draghjälpen.

Företeelsen att cykla diciplinerad tvåpar på tävling är inte så vanligt i vårt område. Hisingen har gjort det på Vättern många utländska klubbar även Fredrikshov i Stockholm har gjort så i åratal
för att effektivisera cyklingen och göra den till en mycket positiv upplevelse.
Tro mig att köra själv eller i en liten grupp som de flesta gör går inte att jämföra med att åka i en vältränad, samtrimmad klunga.

Problemet är att alla individuella cyklister vill ta chansen att åka med eftersom man sparar mängder av energi det har de flesta förstått men i de flesta fall har man inte kunskapen att åka med inne i en diciplinerad tvåparsklunga!

Niclas: Ang. Vättern är tidsmålet viktigt och det kommer säkert att bli som förra året att alla inte hänger med in i mål samlat.
Vad jag menar och säger hela tiden är att farten måste balanseras så att vi ligger en bit under 9 timmar. Vi kan inte köra skiten ur oss ner till Jönköping och sedan ha 20 mil kvar. Hittar vi balansen som förra året är jag övertygad att vi är många som klarar 9 timmar och att alla oavsett cykelstyrka bidrar till att gruppen blir stark och minimerar energiuttaget för en så lång ansträngning som Vättern är!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Post Reply