Träningspolicy

En av Lygnens Venners sub-grupp på Vätternrundan

För att göra våra träningar säkrare och underlätta för såväl nya som gamla medlemmar om vad som gäller på våra träningar har vi uppdaterat vår träningspolicy. Här beskriver vi hur våra träningar går till, vilka regler som gäller och de grundläggande kunskaperna som behövs för att cykla i grupp.  

Om du är ny och om det förefaller vara mycket att tänka på, bli inte orolig. Fråga någon av våra mer erfarna medlemmar så hjälper de till under träningen. Efter hand kommer detta och mycket mer att sitta ryggraden. 

Grundtanken med våra träningar är dels att utveckla oss som cyklister men nästan lika viktigt är att det är en trevlig social samvaro att cykla en runda tillsammans med andra.  

När vi tränar tillsammans representerar vi en cykelklubb. För att vinna respekt hos andra trafikanter och göra bra reklam för klubben och sporten är det viktigt att det syns att det är en cykelklubb med organiserad träning som cyklar fram på vägarna.  

För att underlätta detta är det bra att känna till hur man cyklar tillsammans i grupp. 

Som cykelklubb har vi även ansvar att erbjuda effektiv och rolig träning. Även ur den aspekten är det bra att känna till vissa cykeltermer. 

Säkerhet

Vid träning med klubben gäller följande regler.  

  • Godkänd cykelhjälm skall användas.  
  • Cykeln skall ha ett fungerande bromssystem.  
  • Vid cykling i mörker skall belysning finnas och gärna reflexväst. 
  • Vid klubbens normala gruppcykling är inte tempostyre tillåtet. 
  • Vi följer gällande trafikregler 
  • Passledarens direktiv skall följas 

Utrustning

Alla bör ha med extra slang, däckavtagare och pump/kolsyrepatron med sig ut på träningarna. Det är också bra att titta till bromsar, kedja och däck innan varje runda så man kan upptäcka eventuella brister på förhand.  Det är en fördel att cykla med en landsvägsracer på sommarträningarna. På vinterträningarna använder vi cykel med långa skärmar (”kompislapp” baktill), med belysning och grövre däck.

Doping och droger  

Självklart har klubben en nolltolerans när det gäller doping. Under våra träningstillfällen är det lika självklart att man inte är påverkad av droger i någon form. 

Träningspolicyn som pdf. Ladda ner här!

Så cyklar vi i grupp >>

Tecken som vi använder vid gruppcykling >>

Guidelines för subgrupper >>

Vi blev fyra som körde Töllsjörundan under närmast perfekta höstförhållanden. Sprakande färger från alla höstlöv och därtill serverades vi helt nylagd asfalt från väg 180 och hela vägen till Töllsjö och lite till.
Tack alla som var med och gjorde detta höstevent till en fin sammankomst i höstens färger, med kraftiga vindar, lite regn och god mat! Bra kört allihop!
2 glada klubbmästare som får bära hjälmarna minst ett år.
En maxad runda!
Höstlägrets söndagsrunda var en härlig runda med start i ett dimmigt Håby. Framme i Skee tittade solen fram och det var läge för lunch. Första officiella besöket på Max? Sedan kustvägen tillbaka till Håby. En mycket fin höstrunda på 158 km.😎 🚴 🚴
Öresjön runt
Vi var tio glada gubbar som blev lite mindre glada när det började droppa strax innan start. Det dröjde inte allt för länge innan solen kom fram då västar, arm- och benvärmare åkte av. Backen uppför Seatons Kulle lockade fram många tankar om lättare utväxling. Väl uppe började det regna på riktigt så vi tog skydd under ett träd. Nedför tog vi det extra lugnt med tanke på gruset i kurvorna, löven och mossan i mittsträngen. Regnet höll i sig ett tag men efter tag kom solen fram igen. Sol och motvind gjorde att vi torkade rätt snabbt. Tillbaka på Bräckan med ett snitt på 27+ km/h. Sedan fika på Naturum.
Fikapaus vid Fjärås Bräcka
Vi blev 6 gubbar som startade vid klubblokalen, Rolf anslöt vid Släps kyrkan. En kylig start men värmen steg och framme vid Fjärås Bräcka var alla varma i kläderna lagom till fikastoppet. Det blev den gula rundan i stället för den gröna och i mål hade vi 27 km/h i snittfart.